D66 wil parlementair onderzoek naar 'lange arm van Beijing'
DEN HAAG (ANP) - Er moet een parlementair onderzoek komen naar de inmenging van China in Nederland. Daarvoor pleiten D66-Kamerleden Jan Paternotte en Sjoerd Sjoerdsma in een opiniestuk in NRC Handelsblad.
Eerder onderzocht de Tweede Kamer onder meer financiering aan moskeeën vanuit het buitenland, zoals Turkije of Qatar. Maar China ontbreekt volgens de Kamerleden vaak als buitenlandse beïnvloeding wordt onderzocht. "En dat is een land met nog veel meer armslag dan Turkije of de Golfstaten." Ze vrezen dat China sterker uit de coronacrisis komt, zeker nu die crisis in de Verenigde Staten "grote zwaktes en verdeeldheid in het land heeft blootgelegd".
Paternotte en Sjoerdsma maken zich zorgen over economische spionage, cyberaanvallen en de intimidatie van Oeigoeren in Nederland. In eigen land onderdrukt de Chinese communistische regering die islamitische, etnische minderheid stelselmatig, onder meer door ze op te sluiten in kampen.
De D66'ers wijzen naar landen als Zweden en Australië, die Chinese inmenging in hun land aan banden legden. Daar stopten onderwijsinstellingen hun samenwerking met de Chinese overheid en werden zogeheten Confuciusinstituten, die de Chinese taal en cultuur willen overbrengen en worden gefinancierd vanuit China, gesloten. Paternotte en Sjoerdsma roepen op te leren van deze landen.
Een parlementair onderzoek wordt uitgevoerd door de Eerste of Tweede Kamer, of een speciale commissie daarvoor. Het is een minder zwaar instrument dan een parlementaire enquête. Zo kunnen getuigen niet door de rechter worden gedwongen mee te werken.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
13 uur geleden