Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

D66 wil lagere maandlasten voor starters op de woningmarkt

D66 wil lagere maandlasten voor starters op de woningmarkt

DEN HAAG (ANP) - De maandlasten voor starters op de woningmarkt moeten lager, vindt D66, bijvoorbeeld door een langere looptijd voor hypotheken. De maandlasten zijn volgens de partij nu vaak erg hoog, terwijl starters over het algemeen nog niet zo'n hoog salaris hebben.

De partij wil een looptijd voor een hypotheek van bijvoorbeeld 40 jaar in plaats van 30 jaar. Voor een huis van 325.000 euro scheelt dat ongeveer 220 euro per maand, bij een rente van 1,1 procent, rekent een woordvoerder voor.

"Jonge mensen die een huis kopen hebben ademruimte nodig", zegt D66-fractievoorzitter Rob Jetten. "Daarom is het goed als je ervoor kan kiezen om de lasten wat meer te spreiden over je leven."

Hypotheekrenteaftrek

Op de lange termijn kost het natuurlijk wel meer geld, omdat men langer rente betaalt. Ook houdt men mogelijk een hogere restschuld bij verkoop, omdat men minder aflost per maand. Hetzelfde geldt voor een deels aflossingsvrije hypotheek. De woordvoerder benadrukt dat het om een vrijwillige keuze gaat. "Uiteraard is het belangrijk dat starters zich goed laten inlichten: geleend geld moet immers worden betaald."

Daarnaast wil D66 de hypotheekrenteaftrek afschaffen. Daarvoor geldt nu dat men er alleen recht op heeft bij een hypotheek die niet langer loopt dan 30 jaar. De partij wil dat iedereen een belastingvoordeel van "minimaal ruim 200 euro per maand" krijgt door de afschaffing ervan, die samenhangt met het plan van D66 om alle toeslagen af te schaffen. Volgens de partij pakt de hypotheekrenteaftrek vooral goed uit voor mensen met duurdere huizen.

Meer uit Politiek

Arib legt geschil met presidium Tweede Kamer bij na mediation

DEN HAAG (ANP) - Oud-Kamervoorzitter Khadija Arib heeft haar conflict met het presidium van de Tweede Kamer bijgelegd, schrijft de huidige voorzitter Thom van Campen in een brief. Het conflict ging over het onderzoek dat het presidium in 2022 naar Arib liet instellen na twee anonieme brieven over haar gedrag. Na mediation zijn Arib en het presidium tot een oplossing gekomen.

1 uur geleden
Kabinet geeft zich vier jaar om afhankelijkheid VS te verkleinen

DEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil over vier jaar, samen met Europese bondgenoten, een plan in gang hebben gezet om de afhankelijkheid van de Verenigde Staten voor de veiligheid van het Nederlandse grondgebied sterk te verminderen. Dat staat in de internationale veiligheidsstrategie die minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken) aan de Tweede Kamer heeft gestuurd.

4 uur geleden
Jetten: wens Kamer sluit aan bij gesprek met Molukse gemeenschap

DEN HAAG (ANP) - Bijna de hele Tweede Kamer vraagt het kabinet met een "passend gebaar" richting de Molukse gemeenschap in ons land te komen. Premier Rob Jetten zei daar "zeer serieus" mee aan de slag te gaan. "De oproep sluit ook wel aan bij gesprekken die we als kabinet voeren met verschillende vertegenwoordigers van de Molukse gemeenschap", voegde hij eraan toe.

17 uur geleden
Kamermeerderheid: hijs met Keti Koti de vlag op overheidsgebouwen

DEN HAAG (ANP) - Hijs de vlag op ministeries en andere rijksgebouwen als met Keti Koti op 1 juli het einde van de slavernij wordt gevierd, verzoekt een Kamermeerderheid aan het kabinet. Een motie hierover van D66, ChristenUnie en DENK kreeg dinsdagmiddag voldoende steun.

18 uur geleden
Karremans zet vraagtekens bij claim Tesla, maar zonder gevolgen

DEN HAAG (ANP) - Volgens minister Vincent Karremans (Infrastructuur, VVD) kun je twijfelen aan de claims van autofabrikant Tesla over de veiligheid van de auto, maar is de Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW) er niet door misleid. Die claim is "geen onderdeel geweest van de beoordeling" door de RDW.

20 uur geleden
Gasvoorraad nu bijna helft van benodigde winterhoeveelheid

DEN HAAG (ANP) - In de gasvoorraden zit momenteel ongeveer de helft van het gasgebruik in een normale winter. Dat zegt energieminister Stientje van Veldhoven (D66) in het wekelijkse vragenuur. "Dat zit er nu al in en we blijven vullen."

20 uur geleden
Eerste Kamer stemt voor verbod op 'homogenezing'

DEN HAAG (ANP) - Het wordt verboden om therapie te geven om iemand van homoseksualiteit te 'genezen'. De Eerste Kamer heeft namelijk ingestemd met een wetsvoorstel hierover van D66, VVD, PRO, SP en Partij voor de Dieren. Zulke conversietherapieƫn richten volgens de partijen grote schade aan. De indieners halen uit wetenschappelijk onderzoek dat er een verband is met depressies, psychische klachten, sociale problemen en soms zelfs (pogingen tot) zelfmoord.

21 uur geleden