Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

D66 wil dat kabinet opschiet met invoering rekeningrijden

D66 wil dat kabinet opschiet met invoering rekeningrijden

DEN HAAG (ANP) - Coalitiepartij D66 wil dat het kabinet vaart maakt met voorbereidingen om het rekeningrijden in te voeren. De partij wil dat om files en stikstofuitstoot tegen te gaan. De plannen van D66 gaan veel verder dan minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur) wil.

Rutger Schonis (D66) wil dat het kabinet er nu al werk van maakt zodat het volgende kabinet er verder mee bezig kan. Vorig jaar werd afgesproken dat een definitief besluit over rekeningrijden pas in 2025 komt.

Schonis wil de minister houden aan afspraken uit het klimaatakkoord, dat vorig jaar is gesloten. "Het is een mooi begin dat de afspraken op papier staan", zegt hij. "De volgende stap is dat de afspraken ook worden uitgevoerd."

Het ministerie van Financiën heeft vorige maand becijferd dat de grootste winst qua files en uitstoot wordt gehaald door een spitsheffing in combinatie met een heffing die afhangt van locatie, tijdstip en uitstoot. D66 is hier voorstander van. De motorrijtuigenbelasting kan volgens de partij ook worden afgeschaft. "Het is eerlijker te betalen voor een auto die rijdt, dan voor een auto die stilstaat."

Hoewel er nu minder files staan door corona is rekeningrijden volgens D66 nog steeds nodig, omdat het verkeer na de crisis weer aantrekt. Eerder deze maand schreef het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) dat files in 2025 in het gunstigste geval even lang zijn als in 2019 en in het ergste geval 20 procent langer. De groeiende bevolking en naar verwachting aantrekkende economie verklaren deze toename, aldus het KiM.

Van Nieuwenhuizen wil dat alleen elektrische rijders meer gaan betalen, omdat zij wel gebruik maken van de weg maar geen accijnzen betalen bij de brandstofpomp. Dat vindt de minister niet eerlijk. Vorig jaar zei ze dat het "voor mij niet had gehoeven" dat Financiën opnieuw de maatregel ging onderzoeken.

Ook is ze mordicus tegen een spitsheffing. Vorig jaar noemde ze die maatregel "een gruwel" in De Telegraaf.

Meer uit Binnenland

OM: man wilde asielzoekers bij opvang in Amsterdam vermoorden

AMSTERDAM (ANP) - Het Openbaar Ministerie verdenkt de 42-jarige Marcel de G. uit Vught van poging tot moord op een of meerdere asielzoekers begin april in Amsterdam. Volgens de officier van justitie heeft hij verklaard dat hij dit van plan was, omdat hij een statement wilde maken na onder meer de dood van de 17-jarige Lisa uit Abcoude. Dat kwam dinsdag naar voren tijdens een niet-inhoudelijke zitting bij de rechtbank in Amsterdam.

9 minuten geleden
ANWB zet tot en met zondag maximaal wegenwachten in

DEN HAAG (ANP) - De ANWB zet de rest van de week extra personeel in vanwege de voorspelde hitte. Tot en met zondag wordt gewerkt met een maximale bezetting van wegenwachten, meldt een woordvoerder.

14 minuten geleden
Hitteprotocol Rijkswaterstaat uitgebreid naar zes provincies

UTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft het hitteprotocol uitgebreid naar zes provincies. Maandag werd het al van kracht voor Limburg en Noord-Brabant. Sinds dinsdagochtend geldt het ook voor Gelderland, Utrecht, Zeeland en Zuid-Holland, zegt een woordvoerder. Het betekent dat gestrande weggebruikers in deze provincies zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zoals een tankstation of parkeerplaats.

1 uur geleden
Droogte neemt toe door heet en zonnig weer

HOUTEN (ANP) - Door de verwachte zon en warmte van de aankomende dagen zal het neerslagtekort flink oplopen. Weeronline verwacht dat veel vocht verdampt door de hitte.

1 uur geleden
OM eist vier jaar cel in verkrachtingszaak uit 1990

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft vier jaar celstraf geëist in een 36 jaar oude zedenzaak. Willem V. (59) stond dinsdag voor de rechtbank in Den Haag terecht voor het verkrachten van een 14-jarig meisje in het Zuid-Hollandse Bodegraven op 30 maart 1990.

1 uur geleden
Ouders klaagden al eerder over conciërge Zoetermeer

DEN HAAG (ANP) - Meerdere ouders van de Zoetermeerse basisschool waar zedenverdachte Oskar van der V. werkte, trokken al eerder aan de bel over het gedrag van de conciërge. De 58-jarige Van der V. was sinds december 2019 conciërge op de school.

1 uur geleden
Diverse sportevenementen afgelast door de hitte

DEN HAAG (ANP) - Diverse sportevenementen van de komende dagen zijn afgelast in verband met de hitte. Onder meer de wandelvierdaagse in Sevenum van deze week gaat niet door en ook de Roda Run in Kerkrade, de Schoklandloop, de Ronde van Nieuwveen en de Zwartewaterlandloop zijn afgelast.

1 uur geleden