D66 komt met initiatief om X te regelen in paspoort
DEN HAAG (ANP) - D66-Tweede Kamerlid Lisa van Ginneken komt met een initiatiefwetsvoorstel om te regelen dat mensen in hun paspoort en andere officiële documenten een X kunnen krijgen als ze niet willen worden aangeduid als M of V. Dit kan nu ook al, maar alleen na tussenkomst van de rechter.
Van Ginneken volgt daarmee een advies dat de Raad van State uitbracht over een wijzigingsvoorstel dat zij wilde indienen op een nieuwe Transgenderwet. Zo'n amendement is volgens de raad niet de juiste manier om deze geslachtsneutrale registratie door te kunnen voeren.
De verandering heeft veel gevolgen voor andere wet- en regelgeving en de uitvoering daarvan, stelt de Raad van State in een vrijdag openbaar gemaakt advies. Zo geven gemeenten bijvoorbeeld aan dat het nogal wat kost om de aanpassingen door te voeren in regelingen en systemen. De raad vindt de bezwaren overigens "geen onoverkomelijk obstakel" voor de invoering van een X.
Vertragen
De D66-politica laat op Instagram weten dat zij daarom haar amendement intrekt en aan de slag gaat met een eigen initiatiefwet. "Want als ik door zou willen gaan met mijn amendement zou dat de hele wet flink vertragen", stelt ze. "De nieuwe Transgenderwet (zonder X helaas) kan hierdoor sneller in werking treden en dat is goed nieuws."
Belangenorganisaties als COC en TNN vinden dat non-binaire en andere personen al te lang wachten op een passende registratie. Ze zijn blij met het initiatief van de D66'er. "Ongeveer 4 procent van de Nederlanders identificeert zich als man noch vrouw. De groep ervaart gebrek aan erkenning en ongemakkelijke situaties in het dagelijks leven omdat officiële geslachtsregistratie alleen mogelijk is met een M of V."
Meer uit Politiek
ROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
2 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Don Ceder van de ChristenUnie vindt de excuses die premier Rob Jetten zondag heeft uitgesproken aan de Molukse gemeenschap in Nederland "een historisch markeringspunt". Dat zei hij over de toespraak van Jetten voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
20 uur geledenDEN BOSCH (ANP) - Christine Teunissen zal opkomen voor dieren én mensen, beloofde ze op haar eerste congres als leider van Partij voor de Dieren. "We zijn bij de dieren begonnen. En vanuit de belangen van de dieren volgen de belangen van de natuur, ecosystemen en mensen die in de verdrukking komen", zo sprak de politica haar partijgenoten zaterdagmiddag toe in de Brabanthallen in Den Bosch.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De medeoprichter en oud-partijvoorzitter van de SP Hans van Hooft is overleden, meldt de partij op haar website. De partij roemt zijn betrokkenheid bij de SP en hoe hij als politicus dichtbij de mensen stond. "Hans wist dat praten over verandering slechts helpt als dat in actie wordt omgezet", schrijft de partij over zijn jaren als wethouder in Nijmegen.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP) - Premier Rob Jetten is "heel blij" dat de EU-regeringsleiders vrijdag hebben afgesproken gezamenlijk meer te doen om illegale drugshandel tegen te gaan en ook strenger te zijn op landen die drugscriminelen faciliteren. Nederland heeft daarop aangedrongen, mede omdat Sierra Leone de veroordeelde Nederlandse drugscrimineel Bolle Jos weigert uit te leveren. Jetten is ervan overtuigd dat als Nederland en andere EU-landen steun aan het West-Afrikaanse land stopzetten, de druk wordt opgevoerd om hem uit te leveren.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig onderwijsministers Ingrid van Engelshoven en Arie Slob worden volgende week verhoord door de parlementaire enquêtecommissie over het coronavirus. De verhoorweek staat in het teken van het effect van de coronamaatregelen op het onderwijs.
2 dagen geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet houdt de optie open om nieuwe kerncentrales te bouwen in de buurt van de Eemshaven in Groningen. Daar zijn twee mogelijke locaties. Ook het Zeeuwse Terneuzen staat nog op de lijst. Staatssecretaris Jo-Annes de Bat benadrukt dat er nog geen besluit is genomen.
2 dagen geleden