D66: informatie mondkapjesdeal had eerder en duidelijker gemoeten
DEN HAAG (ANP) - De informatie over de mondkapjesdeal waar de Tweede Kamer donderdag over debatteert had "wat ons betreft veel eerder, veel duidelijker en veel zorgvuldiger naar de Kamer moeten komen". Dat zei D66-Kamerlid Wieke Paulusma op vragen van Jesse Klaver. De deal die is gesloten met het bedrijf van Sywert van Lienden was volgens Paulusma "een regelrechte miskoop", terwijl vooraf al "de seinen op rood" stonden, zo zei zij.
Paulusma stelde dat de focus van het debat zou moeten liggen op de deal met Relief Goods Alliance, de onderneming van Van Lienden en zijn zakenpartners. Ze vroeg het kabinet in hoeverre Van Lienden een voorkeursbehandeling heeft gekregen. Op aandringen van DENK-Kamerlid Farid Azarkan gaf Paulusma toe dat ze zich "ongemakkelijk" voelt bij de rol van De Jonge.
Klaver bracht daar tegenin dat het debat nu vooral zou moeten gaan over de informatievoorziening vanuit het kabinet, en nog niet te veel over de inhoud. "Dit is de oude bestuurscultuur", aldus de GroenLinkser. "Informatie net zo lang achterhouden tot de eigen positie in het geding komt. Dan excuses en openheid. Dat is het patroon." Ook SP'er Maarten Hijink wilde weten hoe D66 het "rot in de cultuur die er heerst in het kabinet" beoordeelt.
Die kritiek werd gedeeld door Caroline van der Plas (BoerBurgerBeweging). "Mevrouw Paulusma gaat hier op de deal met Van Lienden in, maar dat doet helemaal niet ter zake want we hebben nog helemaal geen rapport." Dat Paulusma zei dat informatie eerder naar de Kamer had moeten komen, betekent volgens Van der Plas dat het kabinet informatie heeft achtergehouden. "Wanneer stopt het?" Paulusma draaide het om. "Wanneer is het voor mevrouw Van der Plas genoeg? Wanneer houdt het op om voor alles wat hier gebeurt op zoek te gaan naar de schuldigen zonder naar de inhoud te kijken?"
Volt-leider Laurens Dassen stelde het jij-bakken van het D66-Kamerlid vanuit de coalitie naar de oppositie niet op prijs. De oppositie had veel kritische vragen voor Paulusma, evenals de andere coalitie-Kamerleden.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Defensieminister Dilan Yeşilgöz heeft twee ministeries gevraagd om informatie over militaire infrastructuur offline te halen. Dat schrijft ze in antwoorden op vragen uit de Eerste Kamer. NRC berichtte in april dat gevoelige informatie over bijvoorbeeld de precieze locatie van militaire kerosineleidingen online te vinden is.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een multitalent is niet meer, schrijft premier Rob Jetten op X over Wim T. Schippers, nadat maandag bekend was geworden dat de tv-maker en kunstenaar woensdag op 83-jarige leeftijd is overleden.
17 uur geledenLUXEMBURG (ANP) - "We staan gereed om in actie te komen", zei minister Tom Berendsen (Buitenlandse Zaken, CDA) maandag in Luxemburg. Een belangrijke voorwaarde om als Nederland in internationaal verband bij te dragen aan een veilige doorvaart in de Straat van Hormuz is de inhoud van het akkoord tussen de VS en Iran, zei hij na afloop van de vergadering van EU-ministers van Buitenlandse Zaken. Hij ziet tegenstrijdigheden tussen wat Iran en de VS over het akkoord beweren.
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het was "achteraf een slechte keuze" van het kabinet om de ziekenhuizen te laten vollopen tijdens de tweede coronagolf, voordat strengere maatregelen werden genomen. Dat zei ic-arts Diederik Gommers tijdens een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie.
1 dag geledenHILVERSUM (ANP) - De politiek moet serieus nadenken over de mogelijkheid om na een kabinetsval geen tussentijdse verkiezingen meer voor de Tweede Kamer te houden, maar om een nieuwe coalitie te vormen. Je kunt zo de stabiliteit versterken, denkt scheidend vicepresident Thom de Graaf van de Raad van State, het hoogste adviesorgaan van kabinet en parlement.
1 dag geledenDEN BOSCH (ANP) - PRO-leider Jesse Klaver stelt het kabinet voor de keuze tussen samenwerking met PRO of met JA21. Tijdens een partijcongres in Den Bosch zei de partijleider in een toespraak dat het kabinet moet kiezen tussen progressief en conservatief.
2 dagen geledenDEN BOSCH (ANP) - GroenLinks en PvdA zijn samen officieel opgegaan in de nieuwe partij Progressief Nederland. Een ruime meerderheid van de aanwezige leden stemde voor de fusie tijdens een partijcongres in Den Bosch. Volgens de partij waren er 6000 mensen aanwezig. Van de GroenLinks-leden stemde 96 procent voor, bij de PvdA was dat 97 procent van de leden.
2 dagen geleden