D66 en VVD moeten 'vrolijkheid' terugbrengen in formatie
DEN HAAG (ANP) - VVD en D66 moeten de "vrolijkheid" terugbrengen in de formatie. Dat zegt informateur Mariëtte Hamer, die dinsdag haar eindverslag publiceerde. Op die manier moet de politieke impasse over een nieuw kabinet doorbroken worden. De twee liberale partijen gaan het proef-regeerakkoord schrijven waarbij partijen zich moeten aansluiten, en nemen daarmee ook echt de verantwoordelijkheid voor het proces, benadrukt de informateur.
"Als we blijven rondpraten over wie met wie, dan wordt het er niet leuker op", zegt Hamer. De afgelopen tijd sprak zij veelvuldig met partijleiders, in het bijzonder van de zes partijen die elkaar niet uitsluiten en aangeven bereid te zijn in een regeringscoalitie te stappen: VVD, D66, CDA, PvdA, GroenLinks en ChristenUnie. Ze komt tot de conclusie dat een "nieuwe route" een betere optie is om de vastgelopen formatie uit het slop te trekken.
Daarbij benadrukt ze dat de nieuwe fase ook een andere rol voor VVD-leider Mark Rutte en D66-leider Sigrid Kaag betekent. Zij namen officieel al het voortouw in de formatie, maar worden nu ook echt verantwoordelijk. "Ik vind het heel belangrijk dat de pen nu wordt vastgepakt door de twee partijen. Dat het niet een stuk is van de informateur, maar van de partijen", zegt Hamer. Bij linkse partijen was de afgelopen tijd veel onvrede te horen over de houding van Rutte. De VVD-leider nam wat die partijen betreft te weinig de regie.
Hamer trad aan vlak na de vertrouwenscrisis rond Rutte zelf. De vraag 'wie met wie' kende dan ook een "grillig verloop", vertelt de informateur bij de toelichting op haar verslag. "Kruitdampen van de vorige periode waren nog niet opgetrokken toen ik aantrad." Maar "ook in deze periode zijn er nieuwe stellingnames waar ik tegenaan ben gelopen".
Hamer denkt nog steeds dat een aantal van de zes partijen met wie zij veel sprak, op basis van de inhoud tot een regeringscoalitie kon komen. Maar het waren partijpolitieke blokkades die ervoor zorgden dat het in deze fase niet tot zo'n beoogde coalitie kwam.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
12 uur geleden