D66 en GroenLinks willen van thuiswerken wettelijk recht maken
DEN HAAG (ANP) - D66 en GroenLinks slaan de handen ineen om van thuiswerken een wettelijk recht te maken. Ze gaan daartoe een initiatiefwet voorbereiden in de Tweede Kamer, maakten ze zaterdag bekend. De coalitie- en oppositiepartij vinden dat het veel normaler moet worden om een deel van de tijd thuis te werken. Een werkgever zou een verzoek om dit te doen alleen mogen weigeren als het werken vanuit huis echt niet mogelijk is.
Ook moeten mensen thuis goede werkplekken kunnen inrichten, waarvoor eenzelfde belastingvoordeel moet gelden als voor de inrichting op kantoor. Ook stellen D66 en GroenLinks dat in cao's en in werkafspraken tussen werkgever en personeel standaard aandacht moet zijn voor de optie om thuis te kunnen werken. Daarbij moet worden gekeken welke voorzieningen daarvoor nodig zijn en hoe dat kan worden gerealiseerd.
De twee partijen wijzen erop dat door de coronacrisis is gebleken dat thuiswerken goed is te regelen en dat de digitale voorzieningen het aankunnen. Werken, overleggen en vergaderen kan voor een groot deel van de beroepsbevolking vanuit huis plaatsvinden. Ook zijn er veel voordelen, voor betrokkenen en voor het milieu. Zo is het woon-werkverkeer drastisch afgenomen. Tegelijk stellen ze dat meer thuiswerken niet in alle sectoren kan en ook niet voor vijf werkdagen in de week hoeft.
Koudwatervrees overwonnen
"Het blijkt dat we thuis vaak net zo veel, of zelfs meer gedaan krijgen als op kantoor. Niemand zat op de coronacrisis te wachten (...) maar laten we van thuiswerken een blijvertje maken. We hebben de koudwatervrees overwonnen", aldus D66-Kamerlid Steven van Weyenberg.
GroenLinks-Kamerlid Paul Smeulders: "We missen het praatje bij de koffie-automaat en inmiddels zelfs onze 'vaste' flexplek. Maar voor sommigen is het thuis werken ook een verademing. Even ongestoord kunnen werken, niet elke dag in de file of in een overvolle spitstrein, en de ruimte hebben om je werktijden flexibel in te delen. Voor een meer ontspannen samenleving is het fijn als je zelf je werktijden en werkplek kan kiezen. We willen dus graag de mogelijkheden hiervoor verruimen".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
12 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
13 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquĂȘtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
13 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
14 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden