D66 bemoeide zich toch met documentaire van Kaag
DEN HAAG (ANP) - D66 heeft zich toch bemoeid met de inhoud van een televisiedocumentaire over partijleider Sigrid Kaag, terwijl het kabinet dat eerder ontkende. Dat blijkt uit stukken die zijn opgevraagd door GeenStijl onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
"D66 heeft geen betrokkenheid bij of invloed gehad op de documentaire", antwoordde minister Arie Slob (Media) 18 december op Kamervragen van PVV'er Martin Bosma. De VPRO-documentaire Sigrid Kaag: Van Beiroet tot Binnenhof werd begin januari uitgezonden. Aan de film was vijf jaar gewerkt.
Uit de Wob-stukken blijkt dat de partij zich wel bemoeide met de film. De partij had onder meer moeite met een champagneshot tijdens een werkreis naar Niger en beelden van een overleg waarin Kaag klaagt over Kamerleden. Ook moest er "echt iets in de documentaire over haar idealen".
Volgens D66 is met de makers afgesproken dat de partij vóór de uitzending het eindresultaat mocht zien "met het oog op eventuele feitelijke onjuistheden, al te privacygevoelige passages en andere relevante opmerkingen". Het was daarna aan de makers om te bezien wat ze met de opmerkingen zouden doen, aldus D66.
Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat er was afgesproken om te overleggen over de beelden. Het ministerie wilde "niet het risico lopen op feitelijke onjuistheden of dat vertrouwelijke zaken openbaar worden. We hadden geen veto-recht, de afspraak was dat we rondom de eindmontage konden overleggen".
De VPRO laat weten dat haar journalisten onafhankelijk zijn. "Dat de documentaire vooraf is bekeken is niet ongebruikelijk, dit is om feitelijke onjuistheden en substantiële onevenwichtigheden te kunnen constateren en die zo nodig aan te passen." De aanpassingen hebben "op geen enkele manier de inhoud van de film zoals de maker die voor ogen had, geschaad".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
49 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
2 uur geledenGRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - De Eerste Kamer moet wetten kunnen aanpassen en terugsturen naar de Tweede Kamer, vindt het kabinet. Een voorstel om de grondwet te wijzigen en dat te regelen, zet minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken, CDA) opnieuw op de politieke agenda. Het plan is in 2023 al eens ingediend, maar de Tweede Kamer heeft het nog niet besproken.
2 dagen geledenROTTERDAM (ANP) - De vijf partijen die samen het nieuwe stadsbestuur van Rotterdam vormen, verwachten vrijdag hun coalitieakkoord te presenteren. Een woordvoerder van de informateurs bevestigt dat maandag na berichtgeving door het AD en RTV Rijnmond. "De partijen gaan vandaag hun onderhandelingen afronden", zegt hij.
2 dagen geleden