D66 bemoeide zich toch met documentaire van Kaag
DEN HAAG (ANP) - D66 heeft zich toch bemoeid met de inhoud van een televisiedocumentaire over partijleider Sigrid Kaag, terwijl het kabinet dat eerder ontkende. Dat blijkt uit stukken die zijn opgevraagd door GeenStijl onder de Wet openbaarheid van bestuur (Wob).
"D66 heeft geen betrokkenheid bij of invloed gehad op de documentaire", antwoordde minister Arie Slob (Media) 18 december op Kamervragen van PVV'er Martin Bosma. De VPRO-documentaire Sigrid Kaag: Van Beiroet tot Binnenhof werd begin januari uitgezonden. Aan de film was vijf jaar gewerkt.
Uit de Wob-stukken blijkt dat de partij zich wel bemoeide met de film. De partij had onder meer moeite met een champagneshot tijdens een werkreis naar Niger en beelden van een overleg waarin Kaag klaagt over Kamerleden. Ook moest er "echt iets in de documentaire over haar idealen".
Volgens D66 is met de makers afgesproken dat de partij vóór de uitzending het eindresultaat mocht zien "met het oog op eventuele feitelijke onjuistheden, al te privacygevoelige passages en andere relevante opmerkingen". Het was daarna aan de makers om te bezien wat ze met de opmerkingen zouden doen, aldus D66.
Een woordvoerder van het ministerie van Buitenlandse Zaken laat weten dat er was afgesproken om te overleggen over de beelden. Het ministerie wilde "niet het risico lopen op feitelijke onjuistheden of dat vertrouwelijke zaken openbaar worden. We hadden geen veto-recht, de afspraak was dat we rondom de eindmontage konden overleggen".
De VPRO laat weten dat haar journalisten onafhankelijk zijn. "Dat de documentaire vooraf is bekeken is niet ongebruikelijk, dit is om feitelijke onjuistheden en substantiële onevenwichtigheden te kunnen constateren en die zo nodig aan te passen." De aanpassingen hebben "op geen enkele manier de inhoud van de film zoals de maker die voor ogen had, geschaad".
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Staatssecretaris Eelco Eerenberg (Belastingen) noemt geen cijfers over kosten en compensatie voor de gewenste aanpassing van de vermogensbelasting (box 3). De discussie over de inkomstentegenvallers voor de staatskas is volgens de D66-bewindsman "het politieke gesprek van het najaar."
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer vindt "zonder twijfel" dat het kabinet tijdens de coronapandemie kinderrechten heeft geschonden, onder meer door de scholen te sluiten. Vooral de argumentatie daarbij verbijsterde haar, zei zij tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe regels die ingrepen tegen wolven makkelijker maken, komen er hoe dan ook voor de zomer. Staatssecretaris Silvio Erkens (Natuur) wil er graag over praten met de Kamer, maar ook zonder debat zet hij zijn maatregelen door. "Ik vind het onverantwoord om het over de zomer heen te tillen", zei hij woensdag.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De basisschool van Forum voor Democratie in Almere heropent in augustus haar deuren. Twee jaar geleden werd de Renaissanceschool gesloten, omdat deze de financiering niet rondkreeg. De organisatie draaide alleen op private financiering van ouders en donateurs. Maar nu is het gelukt om financiering te krijgen van het Rijk, meldt FVD-oprichter Thierry Baudet op de website van de partij. Een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs bevestigt dat.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Kinderen stonden volgens Kinderombudsvrouw Margrite Kalverboer "niet bovenaan het prioriteitenlijstje" tijdens de coronapandemie. Kalverboer zei tegen de parlementaire enquêtecommissie corona dat het belang van kinderen niet genoeg werd meegenomen in de besluitvorming.
19 uur geledenMOERDIJK (ANP) - Het alternatieve scenario voor Moerdijk waarin het dorp blijft bestaan en uitbreiding van het stroomnet rondom het dorp plaatsvindt, is totaal ongeloofwaardig, vindt gemeenteraadslid Jolijn Koevoets van de VVD. Burgemeester Aart-Jan Moerkerke vindt dat deze optie te weinig garanties biedt voor het dorp. "Er blijft nog te veel boven de markt hangen."
20 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Tweede Kamer snapt niet goed waarom van tevoren al is vastgelegd hoeveel lokale omroepen er nog mogen overblijven na een hervorming. Dinsdagavond debatteert de Kamer over een wetswijziging die de lokale omroepen moet versterken. Onderdeel daarvan is dat het aantal lokale omroepen wordt teruggebracht van ruim tweehonderd lokale omroepen naar tachtig streekomroepen.
1 dag geleden