CU wil dat coffeeshops overal toeristen weren
DEN HAAG (ANP) - Coffeeshops in heel Nederland moeten toeristen weren, vindt regeringspartij ChristenUnie. Justitieminister Ferd Grapperhaus moet de gemeenten zover krijgen dat te regelen.
Coffeeshops mogen nu eigenlijk al alleen verkopen aan mensen die in Nederland wonen. Klanten moeten zich identificeren en een uittreksel van de Basisregistratie Personen laten zien. Maar veel gemeenten, bijvoorbeeld de grote steden, staan toe dat coffeeshops zich daar niet aan houden.
Nederland staat daardoor "bekend als land waar je naartoe kunt om drugs te gebruiken en je helemaal uit te leven", stelt Tweede Kamerlid Stieneke van der Graaf (CU). Ze wil van die reputatie af en denkt dat daarvoor de tijd rijp is. Van der Graaf verwijst naar onderzoekers die in de nazomer een alarmerend rapport uitbrachten over de macht van de Amsterdamse drugsmisdaad. Zij opperden laatst dat Amsterdamse coffeeshops toeristen zouden moeten weigeren.
Delicaat onderwerp
Veel gemeenten gedogen buitenlanders in de coffeeshop omdat ze vrezen dat die anders uitwijken naar straatdealers, met alle overlast van dien. Ook jonge Nederlanders mijden de coffeeshop als die voortaan om een uittreksel vraagt, blijkt uit onderzoek.
Het softdrugsbeleid is voor de coalitiepartijen een delicaat onderwerp omdat ze daarover heel verschillend denken. CU en CDA willen softdrugs aan banden leggen, terwijl coalitiepartner D66 juist meer ruimte zoekt. De rechtse partijen in de Kamer, die nu een meerderheid hebben, drongen in het verleden aan op het weren van drugstoeristen uit de coffeeshop.
Meer uit Binnenland
VELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
9 minuten geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
11 minuten geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
43 minuten geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofplannen van het kabinet leiden tot "ongekende juridische chaos en onteigening" en betekenen "einde oefening" voor veel veehouders in Nederland. Dat zeggen Agractie, Dutch Dairymen Board, Farmers Defence Force, de Nederlandse Melkveehouders Vakbond, de Nederlandse Vakbond Pluimveehouders en Stichting Stikstof Claim in een gezamenlijke verklaring.
2 uur geledenHOUTEN (ANP) - In De Bilt is voor de derde dag op rij een officiƫle tropennacht gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van zaterdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 20,3 graden. Nooit eerder werden drie aaneengesloten tropennachten gemeten, meldt Weeronline.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam zorgt het noodweer voor veel wateroverlast. De veiligheidsregio vraagt mensen de hulpdiensten alleen nog te bellen bij direct gevaar, om zo de meldkamer niet te overbelasten.
11 uur geleden