Cryptomunten kortstondig meer waard na opmerking Elon Musk
DEN HAAG (ANP/BLOOMBERG) - Cryptomunten als bitcoin, ether en dogecoin werden maandag kortstondig meer waard na opmerkingen van Elon Musk. De topman van bedrijven als Tesla en SpaceX zei op Twitter dat hij verschillende digitale munten bezit en dat hij niet van plan is deze te verkopen.
De opmerking van Musk zorgde in korte tijd ervoor dat bitcoin zijn verlies van 2,9 procent goedmaakte. Ether steeg na het bericht van de Tesla-baas 2,3 procent, waarna de winsten weer wat terugliepen. De winst van dogecoin van dik 4 procent was de grootste onder de cryptomunten in het afgelopen uur.
Musk, 's werelds rijkste persoon, is niet onbekend met berichten op sociale media over crypto's. Vorig voorjaar zei hij dat hij geen dogecoin heeft en zou verkopen. Deze munt werd in 2013 ooit als grap gecreëerd, maar werd mede door Musk omarmd. In oktober zei Musk dat hij bitcoin, ether en dogecoin bezit.
Deze keer gaf Musk antwoord op een vraag over het waarschijnlijke inflatiepercentage in de komende jaren. Michael Saylor, de topman van techonderneming MicroStrategy en een prominent voorstander van bitcoin, schreef dat "zwakkere valuta's zullen instorten" en dat er sprake zal zijn van een vlucht van kapitaal zoals cash, schuld en waardeaandelen naar schaars bezit zoals bitcoin". Musk reageerde daarop door te stellen dat de conclusie van Saylor "niet geheel onvoorspelbaar" is. In het slotkwartaal van 2021 werd MicroStrategy gedwongen een afschrijving van 147 miljoen dollar in de boeken te zetten vanwege de waardedaling van bitcoin.
Bitcoin was maandag volgens CoinmarketCap, dat de koersen van digitale munten bijhoudt, 1,2 procent meer waard op 38.633 dollar. De digitale munt wordt door voorstanders al jaren gezien als een veilige haven in turbulente tijden, als een soort 'digitaal goud'. Ether steeg 1,6 procent in waarde tot 2578 dollar. Dogecoin was 4,4 procent meer waard. De munt kost iets meer dan 11 dollarcent.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/RTR) - Het enorme containerschip Galapagos van de Franse rederij CMA CGM is zondagochtend door de Straat van Hormuz gevaren. Volgens CMA CGM is dat een belangrijke mijlpaal. Het onder de Franse vlag varende schip met een lengte van 366 meter is afkomstig uit de Verenigde Arabische Emiraten.
13 uur geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - De nieuwe voorzitter van de Amerikaanse centrale bank, Kevin Warsh, gaat komende week naar het jaarlijkse forum van de Europese Centrale Bank (ECB) in het Portugese Sintra. Dat wordt zijn eerste publieke optreden buiten de Verenigde Staten. Warsh nam in mei het voorzitterschap van de Federal Reserve over van Jerome Powell, die twee termijnen heeft gediend.
14 uur geledenSYDNEY (ANP/AFP/RTR) - Australië gaat de boete voor techbedrijven die het socialmediaverbod voor kinderen omzeilen verdubbelen. Daarnaast krijgt de toezichthouder meer bevoegdheden om socialmediabedrijven te toetsen. Het verbod voor jongeren onder de 16 jaar lijkt nog weinig effect te hebben gehad.
1 dag geledenDEN HAAG (ANP) - Nieuwe aanvallen tussen de Verenigde Staten en Iran hoeven niet te betekenen dat de olie- en gasprijzen weer flink zullen oplopen. Dat zal vooral afhangen van hoe beide landen reageren op de aanvallen, verwachten energiedeskundigen. Zowel de olie- als gasprijzen zijn de afgelopen dagen fors gedaald na het voorlopige vredesakkoord tussen de VS en Iran en de heropening van de Straat van Hormuz.
1 dag geledenSTUTTGART (ANP) - Sportwagenmaker Porsche wil de productie van het Cayenne-model verplaatsen van Slowakije naar Duitsland. Dat meldt de Duitse krant Frankfurter Allgemeine Zeitung. De Duitse autobouwer wil daarmee de capaciteit in de fabrieken in eigen land beter benutten.
1 dag geledenCUPERTINO (ANP) - Apple wil geheugenchips kopen bij een Chinese chipfabrikant die op de zwarte lijst staat van het Pentagon. Dat schrijft de Financial Times op basis van ingewijden. CXMT zou banden hebben met het Chinese leger. Het bedrijf achter de iPhone lobbyt daarvoor bij de Amerikaanse regering.
1 dag geledenWASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Anthropic mag zijn meest geavanceerde AI-model Mythos weer beschikbaar stellen aan een selecte groep organisaties. De Amerikaanse regering heeft het AI-bedrijf daartoe toestemming gegeven. Het Amerikaanse bedrijf schakelde zijn AI-model eerder uit na exportrestricties vanuit Washington.
1 dag geleden