Crisissfeer in kabinet na vertrek NSC'er Achahbar
DEN HAAG (ANP) - In het kabinet is vrijdag een crisissfeer ontstaan. Aanleiding is het uitgelekte aftreden van NSC-staatssecretaris Nora Achahbar om onvrede over uitspraken die in het kabinet zijn gedaan over migranten. Daarbij zal het niet blijven, verwacht een ingewijde. Op het Catshuis, waar de ministerraad bijeen is, vergaderen de bewindslieden van elke coalitiepartij afzonderlijk over wat hen te doen staat.
De agenda's van de bewindspersonen zijn voor de rest van de dag leeggeveegd, zeggen andere bronnen.
Aanleiding voor de onenigheid zijn de gewelddadigheden vorige week in Amsterdam na de voetbalwedstrijd van Ajax tegen Maccabi Tel Aviv. Israëlische voetbalfans werden op verschillende plaatsen in de stad achtervolgd en mishandeld door groepjes raddraaiers. Daarop barstte een discussie los over antisemitisme.
Volgens meerdere bronnen was er ook in de ministerraad van afgelopen maandag een harde discussie over de mogelijke daders, die een migratieachtergrond zouden hebben. Daarbij is stevige taal over migranten geuit. Bij onderraden later in de week herhaalde zich dat, meldt een bron. Bij die vergaderingen - waar meerdere bewindspersonen aanschuiven om beleid te bespreken - werden zwaar racistische termen gebezigd door zowel VVD'ers, PVV'ers als BBB'ers, melden meerdere bronnen. De NSC-bewindspersonen zijn daar erg van geschrokken.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
19 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
19 uur geleden