Criminelen verdienden miljoenen met 'nieuwe' bankhelpdeskfraude
AMSTERDAM (ANP) - Criminelen hebben afgelopen jaar 26,7 miljoen euro buitgemaakt door zich voor te doen als de helpdesk van hun bank. Dat gaat zo ver dat de klanten ook het echte nummer van die helpdesk in hun telefoonschermpje zien staan. In 2019 kwam deze vorm van fraude nog nauwelijks voor, melden de Nederlandse Vereniging van Banken (NVB) en Betaalvereniging Nederland.
Ook het bedrag dat criminelen buitmaakten door middel van phishing steeg aanzienlijk. Via bijvoorbeeld e-mails en berichtjes op WhatsApp hengelden ze 12,8 miljoen euro binnen, terwijl dat een jaar eerder nog 7,9 miljoen euro was. Ook 'smishing', phishing via sms, is in opmars. Dit jaar zien de banken al dat de stijging van de fraudegevallen doorzet.
Daarnaast maken criminelen ook steeds vaker gebruik van een combinatie van phishing, waarbij ze dan inloggegevens buitmaken, en helpdeskfraude. Met de inloggegevens maken ze dan geen geld over naar zichzelf, maar met de informatie over de bankrekeningen en -producten die de klant heeft kunnen de criminelen zich overtuigender als heldeskmedewerker voordoen.
Meer online contact
De NVB en Betaalvereniging Nederland zien in corona een belangrijke reden voor de forse stijgingen. Door de beperkingen vanwege de pandemie houden we veel meer online contact met vrienden en familie en daar maken criminelen misbruik van. Ze doen zich steeds overtuigender voor als die vrienden en familie dankzij gelekte informatie van sociale media als Facebook, Instagram en LinkedIn en andere sites als Marktplaats. Daar hebben hackers de afgelopen jaren grote hoeveelheden gegevens buitgemaakt die online te koop zijn.
De banken geven aan streng gereguleerd te zijn, maar dat fraudeurs op sociale media te weinig in de weg wordt gelegd. Ook is het moeilijk om gegevens uit te wisselen tussen de banken en bedrijven als Facebook, de eigenaar van onder meer WhatsApp. Dat moet met wetgeving worden aangepakt, menen ze. Ook zouden politie en justitie meer capaciteit moeten krijgen.
Om consumenten te waarschuwen zijn bewustwordingscampagnes belangrijk, menen de banken. "Onze klanten zijn de sterkste schakel bij het voorkomen van fraude", geeft Sanne van Denderen van de Volksbank aan. Daarbij proberen de banken niet alleen te waarschuwen dat banken nooit zullen bellen over bijvoorbeeld bankpasjes, maar proberen ze ook jongeren te overtuigen geen 'money mule' te worden. Dat zijn mensen die door criminelen worden gebruikt om geld wit te wassen.
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Personeelstekorten vormen niet meer de belangrijkste belemmering voor de Nederlandse industrie. Ondernemers zien momenteel een gebrek aan vraag als hun grootste probleem, komt naar voren uit onderzoek van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De laatste keer dat bedrijven dit als hun belangrijkste belemmering noemden, was bijna vijf jaar geleden.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Verfproducent AkzoNobel heeft een definitieve overeenkomst bereikt met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems over een fusie. Door de samenvoeging van de twee bedrijven ontstaat een wereldwijd coatingbedrijf met een waarde van ongeveer 25 miljard dollar (ruim 21,5 miljard euro).
3 uur geleden