Coronavirus zit maker Ray-Ban-zonnebrillen dwars
CHARENTON-LE-PONT (ANP/BLOOMBERG) - Het nieuwe coronavirus drukt op de verkoop van brillen in met name China. Brillengigant EssilorLuxottica houdt daarom rekening met tegenvallende opbrengsten in de eerste helft van het jaar. Zelfs als de verkopen snel weer zullen aantrekken, zal de omzetgroei van de maker van onder meer Ray-Ban-zonnebrillen lager zijn dan de laatste jaren gebruikelijk was.
Afgelopen jaar wist het concern zijn omzet nog met meer dan 7 procent op te krikken tot 17,4 miljard euro. Voor heel 2020 gaat EssilorLuxottica nu uit van 3 tot 5 procent groei, bij constante wisselkoersen. De nettowinst, aangepast voor kosten die gemaakt werden in verband met de eerdere fusie tussen het Franse Essilor en het Italiaanse Luxottica, steeg vorig jaar met dik 9 procent tot 1,9 miljard euro.
Er was afgelopen jaar nog veel gedoe over onder meer de winstgevendheid bij het concern. EssilorLuxottica kampte met gerommel in het hoogste management vanwege een machtsstrijd tussen topbestuurders. Daarnaast rammelde de activistische investeerder Third Point aan de poort. Volgens het hedgefonds zou de brillencombinatie veel meer synergievoordelen uit haar fusie kunnen halen. De onderneming is inmiddels op zoek naar een nieuwe topbestuurder. Dat moet voor het einde van dit jaar geregeld zijn. Vrijdag werd alvast een extra financieel directeur benoemd.
EssilorLuxottica is tevens de koper van het in Amsterdam genoteerde optiekbedrijf GrandVision, bekend van ketens als EyeWish en Pearle. Het duurt waarschijnlijk nog wel een tijd voor die miljardendeal rond is. De Europese Commissie doet momenteel onderzoek naar de gevolgen voor de concurrentie op de brillenmarkt. Ook in Brazilië, Chili, Mexico en Turkije houden autoriteiten de deal tegen het licht. Toezichthouders in de Verenigde Staten, Rusland en Colombia zijn al wel akkoord.
Meer uit Financieel
PARIJS (ANP/BLOOMBERG) - Europa moet voorkomen dat het te afhankelijk wordt van de import van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) uit de Verenigde Staten. Dat zei topman Patrick Pouyanné van het grote Franse olie- en gasconcern TotalEnergies. De Europese Unie wil in 2027 de import van lng uit Rusland helemaal verbieden, wat weer de prijzen van Amerikaans gas kan aanjagen.
16 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - De chipbedrijven ASML, Besi en ASMI stonden donderdag bij de grootste stijgers op de Amsterdamse beurs. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht en bleef optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden.
43 minuten geledenTOKIO (ANP) - De Aziatische chipbedrijven gingen donderdag flink omhoog. Beleggers trokken zich op aan de beter dan verwachte resultaten van Nvidia, de grootste verkoper van AI-chips ter wereld. Nvidia boekte afgelopen kwartaal meer omzet en winst dan verwacht. Ook de vooruitzichten voor het huidige kwartaal vielen hoger uit dan voorzien.
1 uur geledenCANBERRA (ANP/AFP) - Australiërs jonger dan 16 jaar worden vanaf 4 december van Instagram en Facebook verwijderd. Dat heeft moederbedrijf Meta donderdag gemeld. Het Australische parlement stemde vorig jaar in met het instellen van een verbod op sociale media voor kinderen en tieners onder de 16 jaar. Dat gaat op 10 december in.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar meer fraudegevallen vastgesteld. Volgens cijfers van het Centrum Bestrijding Verzekeringscriminaliteit van het Verbond van Verzekeraars ging het om ruim 9000 gevallen. Het gaat dan om fraude bij onterechte claims en het aanvragen van verzekeringen.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De werkloosheid is in oktober onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Net als in september zat 4 procent van de beroepsbevolking zonder betaald werk. Dat is het hoogste niveau in vier jaar.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Autoriteit Consument & Markt (ACM) waarschuwt consumenten voor misleidende kortingen. Volgens de toezichthouder vermelden veel winkels hun kortingen niet op de juiste manier. Dat kan consumenten op het verkeerde been zetten, vooral nu veel mensen aankopen doen rond Black Friday, Sinterklaas en Kerst.
3 uur geleden