Coronadashboard stopt nu pandemie voorbij is
DEN HAAG (ANP) - Bijna vier jaar na zijn lancering is dinsdag een einde gekomen aan het Coronadashboard. Wie de site bezoekt, wordt sinds ongeveer 15.00 uur automatisch doorgeleid naar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De overheid gebruikte het platform om het publiek te informeren over de uitbraak van het coronavirus en het verloop van het aantal besmettingen. Nu de pandemie voorbij is, bezoeken steeds minder mensen de site. Die is daarom niet meer nodig.
De toenmalige gezondheidsminister Hugo de Jonge kondigde het dashboard in mei 2020 aan. Een maand later ging een proefversie online. Het dashboard meldde eerst alleen het aantal positieve tests per 100.000 mensen, het gemiddelde aantal ziekenhuisopnames en het aantal opnames op de intensive cares. Later kwam er ook andere informatie bij, zoals het reproductiegetal, het aantal besmettingen bij kwetsbare personen, het aantal vaccinaties en het aantal virusdeeltjes in het rioolwater.
Ook stond het risiconiveau op het dashboard, dat aangaf hoe snel het virus zich verspreidde. De standen waren waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Dit werd in 2022 vervangen door de 'coronathermometer'.
De gegevens achter het dashboard blijven wel beschikbaar voor onderzoekers. Bovendien blijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de verspreiding van het virus in de gaten houden, bijvoorbeeld door de concentraties virusdeeltjes in het rioolwater te meten.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Sinds de wolf is teruggekeerd in Nederland, zijn zeker 41 van de dieren door stropers omgebracht. Tot die conclusie komt het onafhankelijke bureau EcoJust in een uitgebreid onderzoek naar het stropen van wolven. Volgens de onderzoekers is dat bepaald "geen randverschijnsel" in Nederland.
25 minuten geledenHILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
8 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
13 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
14 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
16 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
18 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
18 uur geleden