Coronadashboard stopt nu pandemie voorbij is
DEN HAAG (ANP) - Bijna vier jaar na zijn lancering is dinsdag een einde gekomen aan het Coronadashboard. Wie de site bezoekt, wordt sinds ongeveer 15.00 uur automatisch doorgeleid naar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De overheid gebruikte het platform om het publiek te informeren over de uitbraak van het coronavirus en het verloop van het aantal besmettingen. Nu de pandemie voorbij is, bezoeken steeds minder mensen de site. Die is daarom niet meer nodig.
De toenmalige gezondheidsminister Hugo de Jonge kondigde het dashboard in mei 2020 aan. Een maand later ging een proefversie online. Het dashboard meldde eerst alleen het aantal positieve tests per 100.000 mensen, het gemiddelde aantal ziekenhuisopnames en het aantal opnames op de intensive cares. Later kwam er ook andere informatie bij, zoals het reproductiegetal, het aantal besmettingen bij kwetsbare personen, het aantal vaccinaties en het aantal virusdeeltjes in het rioolwater.
Ook stond het risiconiveau op het dashboard, dat aangaf hoe snel het virus zich verspreidde. De standen waren waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Dit werd in 2022 vervangen door de 'coronathermometer'.
De gegevens achter het dashboard blijven wel beschikbaar voor onderzoekers. Bovendien blijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de verspreiding van het virus in de gaten houden, bijvoorbeeld door de concentraties virusdeeltjes in het rioolwater te meten.
Meer uit Binnenland
MIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
3 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
3 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie gaat in cassatie bij de Hoge Raad in de zaak over een dodelijke aanvaring tussen een snelboot en een watertaxi op de Waddenzee in oktober 2022. Dat meldt een woordvoerder van het ressortsparket, het onderdeel van het OM dat over hoger beroep en cassatie gaat. Vorige week werd de 50-jarige kapitein van de snelboot in hoger beroep vrijgesproken.
4 uur geleden