Coronadashboard stopt nu pandemie voorbij is
DEN HAAG (ANP) - Bijna vier jaar na zijn lancering is dinsdag een einde gekomen aan het Coronadashboard. Wie de site bezoekt, wordt sinds ongeveer 15.00 uur automatisch doorgeleid naar het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De overheid gebruikte het platform om het publiek te informeren over de uitbraak van het coronavirus en het verloop van het aantal besmettingen. Nu de pandemie voorbij is, bezoeken steeds minder mensen de site. Die is daarom niet meer nodig.
De toenmalige gezondheidsminister Hugo de Jonge kondigde het dashboard in mei 2020 aan. Een maand later ging een proefversie online. Het dashboard meldde eerst alleen het aantal positieve tests per 100.000 mensen, het gemiddelde aantal ziekenhuisopnames en het aantal opnames op de intensive cares. Later kwam er ook andere informatie bij, zoals het reproductiegetal, het aantal besmettingen bij kwetsbare personen, het aantal vaccinaties en het aantal virusdeeltjes in het rioolwater.
Ook stond het risiconiveau op het dashboard, dat aangaf hoe snel het virus zich verspreidde. De standen waren waakzaam, zorgelijk, ernstig en zeer ernstig. Dit werd in 2022 vervangen door de 'coronathermometer'.
De gegevens achter het dashboard blijven wel beschikbaar voor onderzoekers. Bovendien blijft het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) de verspreiding van het virus in de gaten houden, bijvoorbeeld door de concentraties virusdeeltjes in het rioolwater te meten.
Meer uit Binnenland
HOUTEN (ANP) - Na de hitte van de afgelopen week lijkt het zondag eindelijk af te koelen. Aan het eind van de week is het al minder heet en volgende week wordt het rond de 23 graden, meldt Weeronline.
34 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft, via de Nederlandse ambassade in Caracas, Nederlanders in Venezuela geïnformeerd over wat het beste te doen na de twee aardbevingen. Zo wordt geadviseerd een veilige plek te zoeken, uit de buurt van beschadigde gebouwen te blijven en open ruimtes buiten op te zoeken.
45 minuten geledenWILLEMSTAD (ANP) - De Meteorologische Dienst op Curaçao heeft woensdagavond (lokale tijd) bevestigd dat de aardbeving die plaatsvond voor de kust van Venezuela, ook te voelen was op Curaçao. De beving had een kracht van 7.1. Er is een code geel afgegeven op het eiland. De weerdienst laat weten dat er geen kans op een tsunami bestaat.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het totale oppervlak aan zonneparken is in vijf jaar tijd verviervoudigd, meldt het Kadaster. Vorig jaar besloegen de parken samen 3950 hectare, tegenover minder dan 1000 hectare in 2020. De uitbreiding komt volgens het Kadaster vooral door de aanleg van grote zonneparken.
7 uur geledenWIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
16 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
18 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
19 uur geleden