'Coronacrisis versnelt verschraling winkelcentra'
AMSTERDAM (ANP) - Winkeliers met 'stenen' vestigingen delven door de coronacrisis in nog hoger tempo het onderspit tegen webwinkels en online platforms, zeggen deskundigen op het gebied van detailhandel. De meningen verschillen over de manier waarop winkelcentra er na de coronacrisis bovenop geholpen moeten worden.
Het ging voor de coronacrisis al bergafwaarts met de retailsector, stelt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot (Rijksuniversiteit Groningen). "Vooral de non-foodretail staat al jaren onder druk door de digitalisering. Die ontwikkeling is nu in een stroomversnelling gekomen. Om te denken dat alles terugkeert naar het oude is wensdenken." Daarmee is detailhandel-consultant Cor Molenaar het eens. Volgens hem gaan ondernemers en overheid er in het vooruitblikken op het herstel na de crisis aan voorbij dat het gedrag van consumenten blijvend verandert. "Hoe langer de crisis duurt, hoe sterker die veranderingen."
Volgens retail-goeroe Paul Moers verdwijnt zo'n 20 procent van de winkels en leggen ook enkele grote ketens het loodje als de crisis aanhoudt. Die ketens gaan ten onder als gevolg van "een gebrek aan creatieve strategie en innovatie", aldus Moers. Doordat minder mensen nog naar de winkelcentra gaan, worden succesvolle lokale winkels en ketens met een goede strategie meegesleurd, denkt hij
Herstel
"Als de angst voor het virus is weggeëbd en gemeenten en verhuurders inschikken, is het mogelijk om op een lagere bodem opnieuw te beginnen", zegt Sloot over het herstel na de crisis. "Dan moeten gemeenten concessies doen op het gebied van bijvoorbeeld parkeergelden. Verhuurders zouden de huur voor de eerstvolgende drie jaar met 30 à 40 procent kunnen verlagen. Als de omzet van winkeliers structureel lager blijft, is de keuze simpel; of hun vaste kosten moeten omlaag, of de winkels verdwijnen." Ook volgens Moers zullen gemeenten en verhuurders eieren voor hun geld moeten kiezen als zij permanente leegstand van winkelpanden willen voorkomen.
Molenaar is kritisch over de huidige overheidssteun voor bedrijven. Die is volgens hem te veel gericht op aparte sectoren en zou meer rekening moeten houden met de hele leveringsketen. "Daarnaast moeten we ons afvragen of sommige winkels het wel verdienen om te overleven. Met de steunmaatregelen leggen we een forse hypotheek op de toekomst." Volgens Molenaar moeten de baten uit het belasten van onlineplatforms worden gebruikt om winkelcentra duurzaam te verbeteren. "De ontmoetingsfunctie van die centra zal al helemaal na deze crisis nog meer worden gewaardeerd door consumenten."
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Het défilé van veteranen tijdens de landelijke Veteranendag in Den Haag gaat zaterdag niet door vanwege de verwachte hitte. Ook de bijbehorende manifestatie op het Malieveld is afgelast. Het openingsprogramma in de Koninklijke Schouwburg gaat wel door. Dat hebben de organisatoren vrijdag laten weten.
23 minuten geledenAMSTERDAM (ANP) - In Amsterdam kunnen mensen vooralsnog op meer dan vijftig locaties terecht voor verkoeling tijdens de hitte. Verschillende bibliotheken, hotels, kerken, theaters en buurtcentra hebben de deuren geopend als gratis koelteplek en bieden Amsterdammers voor wie het thuis te warm wordt zitplekken, drinkwater en toiletten.
49 minuten geledenUTRECHT (ANP) - Het lijkt erop dat iets minder mensen vrijdag in de ochtendspits met de trein zijn gegaan in vergelijking met reguliere vrijdagen, meldt een woordvoerder van de NS. Dat heeft mogelijk te maken met de code rood die het KNMI eerder heeft uitgegeven voor grote delen van het land.
51 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Zowel de ANWB als Rijkswaterstaat ziet vrijdagochtend een normale ochtendspits. Rond 08.30 uur staan er nergens files in Nederland. Vanwege de extreme hitte adviseert Rijkswaterstaat alleen de weg op te gaan als dat nodig is. Het KNMI heeft voor het grootste deel van het land code rood afgegeven vanwege extreme hitte.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - In de provincies Limburg, Noord-Brabant en Gelderland geldt vrijdagavond en -nacht code geel vanwege onweersbuien. Het KNMI gaf eerder al code rood af vanwege extreme hitte, maar waarschuwt nu ook voor enkele zware onweersbuien. Daarbij is er kans op zware windstoten en veel neerslag. Het kan ook gaan hagelen.
2 uur geledenDE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
3 uur geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
4 uur geleden