'Coronacrisis versnelt verschraling winkelcentra'
AMSTERDAM (ANP) - Winkeliers met 'stenen' vestigingen delven door de coronacrisis in nog hoger tempo het onderspit tegen webwinkels en online platforms, zeggen deskundigen op het gebied van detailhandel. De meningen verschillen over de manier waarop winkelcentra er na de coronacrisis bovenop geholpen moeten worden.
Het ging voor de coronacrisis al bergafwaarts met de retailsector, stelt hoogleraar retailmarketing Laurens Sloot (Rijksuniversiteit Groningen). "Vooral de non-foodretail staat al jaren onder druk door de digitalisering. Die ontwikkeling is nu in een stroomversnelling gekomen. Om te denken dat alles terugkeert naar het oude is wensdenken." Daarmee is detailhandel-consultant Cor Molenaar het eens. Volgens hem gaan ondernemers en overheid er in het vooruitblikken op het herstel na de crisis aan voorbij dat het gedrag van consumenten blijvend verandert. "Hoe langer de crisis duurt, hoe sterker die veranderingen."
Volgens retail-goeroe Paul Moers verdwijnt zo'n 20 procent van de winkels en leggen ook enkele grote ketens het loodje als de crisis aanhoudt. Die ketens gaan ten onder als gevolg van "een gebrek aan creatieve strategie en innovatie", aldus Moers. Doordat minder mensen nog naar de winkelcentra gaan, worden succesvolle lokale winkels en ketens met een goede strategie meegesleurd, denkt hij
Herstel
"Als de angst voor het virus is weggeëbd en gemeenten en verhuurders inschikken, is het mogelijk om op een lagere bodem opnieuw te beginnen", zegt Sloot over het herstel na de crisis. "Dan moeten gemeenten concessies doen op het gebied van bijvoorbeeld parkeergelden. Verhuurders zouden de huur voor de eerstvolgende drie jaar met 30 à 40 procent kunnen verlagen. Als de omzet van winkeliers structureel lager blijft, is de keuze simpel; of hun vaste kosten moeten omlaag, of de winkels verdwijnen." Ook volgens Moers zullen gemeenten en verhuurders eieren voor hun geld moeten kiezen als zij permanente leegstand van winkelpanden willen voorkomen.
Molenaar is kritisch over de huidige overheidssteun voor bedrijven. Die is volgens hem te veel gericht op aparte sectoren en zou meer rekening moeten houden met de hele leveringsketen. "Daarnaast moeten we ons afvragen of sommige winkels het wel verdienen om te overleven. Met de steunmaatregelen leggen we een forse hypotheek op de toekomst." Volgens Molenaar moeten de baten uit het belasten van onlineplatforms worden gebruikt om winkelcentra duurzaam te verbeteren. "De ontmoetingsfunctie van die centra zal al helemaal na deze crisis nog meer worden gewaardeerd door consumenten."
Meer uit Binnenland
SCHIEDAM (ANP) - Er is opnieuw een jong kind uit een openstaand raam gevallen. Dit keer gaat het om een kindje van 1,5 jaar oud. De dreumes viel vanaf de derde verdieping op de Van Heuven Goedhartstraat in Schiedam en is met spoed naar het ziekenhuis vervoerd.
2 uur geledenUTRECHT (ANP) - Op diverse trajecten rijden maandag en dinsdag minder treinen, maar de impact daarvan is volgens de NS beperkt. Het gaat voornamelijk om trajecten in de Randstad.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Door de hevige regenbuien afgelopen nacht is er bij Amsterdam rioolwater in het buitenwater terechtgekomen. Het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht raadt mensen daarom de komende dagen af om in een groot aantal gemeenten in Noord-Holland in open water te gaan zwemmen. Direct contact met water kan leiden tot gezondheidsklachten, zoals last van maag en darmen.
5 uur geledenVELDHOVEN (ANP) - Eigenaar Janus Kerkhofs is vastbesloten dat de monumentale molen in het centrum van Veldhoven te restaureren valt, nadat deze flinke schade opliep bij het noodweer in de nacht van zaterdag op zondag. "Ik ben nu in gesprek met de verzekeraar, maar de bedoeling is echt om de molen te laten restaureren", zegt hij. "En ik weet zeker dat dat kan. Molens zijn altijd te restaureren."
5 uur geledenHOUTEN (ANP) - Na een periode van extreme hitte met meerdere warmterecords verloopt komende week rustiger en minder heet. Door een westen- tot noordwestenwind stroomt koelere oceaanlucht Nederland binnen. Maandag en dinsdag verlopen droog en er is veel ruimte voor de zon. Aan zee wordt het niet warmer dan 20 graden, maar in het midden van het land wordt het met temperaturen rond de 23 graden warmer. In het binnenland kan het kwik stijgen naar 25 tot 27 graden, verwacht Weeronline.
6 uur geledenTILBURG (ANP) - Verzekeraars krijgen door het noodweer vooral veel meldingen over brandschade als gevolg van blikseminslag en schade door hagel, bijvoorbeeld aan dakramen en auto's. Dat melden Centraal Beheer en Interpolis.
6 uur geledenUTRECHT (ANP) - De hitte en het noodweer van zaterdag- op zondagnacht zorgen voor problemen op het spoor, maar het is nog onduidelijk wat de invloed daarvan is op de dienstregeling van maandag en dinsdag. Dat meldt een woordvoerder van de NS. "Treinen moeten wel naar een onderhoudslocatie kunnen en dat is op sommige plekken nu een probleem."
8 uur geleden