'Corona jaagt ov-reiziger de deelauto in'
AMSTERDAM (ANP) - De 'intelligente lockdown' heeft aanbieders van deelauto’s onverwachts groei opgeleverd. Waar ze door maatregelen tegen het nieuwe coronavirus in maart nog een harde klap kregen, is het gebruik van gemeenschappelijke auto's volgens SnappCar en Greenwheels nu hoger dan een jaar geleden. Dat komt volgens de bedrijven vooral doordat reizigers het openbaar vervoer nog mijden wegens de virusuitbraak.
SnappCar, maker van de gelijknamige app waarop particulieren hun auto te huur aanbieden, ziet dat het aantal ritten via de deelauto’s de afgelopen tijd 15 procent hoger ligt dan in dezelfde periode in 2019. In de eerste weken nadat het coronavirus Nederland had bereikt, halveerde het aantal boekingen nog. Na dat dal ging het aantal ritten in enkele weken hard omhoog.
Topman Victor van Tol van SnappCar denkt dat mensen zonder eigen auto vaker het openbaar vervoer mijden door het coronavirus. "We hebben te maken met een versnelling omdat mensen nog huiverig zijn voor de trein", zegt hij. "We vragen mensen natuurlijk niet waarom ze een auto huren, maar je ziet wel dat trips korter worden en korter van tevoren worden geboekt", aldus Van Tol. Dat auto's vaker ad hoc worden gehuurd heeft er volgens hem mee te maken dat ze vaker worden gebruikt voor noodzakelijke afspraken of voor werkritjes.
Nieuwe abonnees
Via SnappCar worden zo’n 50.000 auto’s aangeboden. Daarmee is de app goed voor circa tachtig procent van alle in Nederland aangeboden deelauto's, hoewel die voertuigen lang niet altijd worden verhuurd.
Branchegenoot Greenwheels, dat in Nederland bijna 2800 eigen auto's te huur aanbiedt, merkt ook dat de populariteit van deelauto's toeneemt. De bezettingsgraad van Greenwheels-auto's steeg in mei met 30 procent ten opzichte van dezelfde maand vorig jaar. Vorige maand kreeg het bedrijf er bovendien een recordaantal nieuwe abonnees bij, ruim de helft meer dan het aantal nieuwe klanten in mei 2019. Dat terwijl vlak na de afkondiging van lockdownmaatregelen het gebruik van de rode deelauto's halveerde
Snellere groei
Het mijden van het openbaar vervoer speelt daarin volgens algemeen directeur Andrew Berkhout een grote rol, hoewel de markt voor deelauto's al enkele jaren in de lift zit. "Ik denk dat corona nu een extra zetje geeft", verklaart hij. "De groei zet zich nu versneld door. Dat is mooi want hierdoor komen er minder auto’s op straat en worden steden leefbaarder."
Die stijging doet zich overigens vooral voor bij deelautogebruik door particulieren. Zakelijke klanten van Greenwheels, in mei goed voor zo'n 10 procent van alle activiteiten, gebruiken deelauto's nog altijd veel minder dan een jaar geleden.
Meer uit Financieel
TEHERAN (ANP/BLOOMBERG) - Dit weekend stroomden er miljoenen vaten olie door de Straat van Hormuz, meldt persbureau Bloomberg op basis van scheepvaartgegevens. Dat gebeurde ook nadat Iran had geclaimd de waterweg opnieuw te hebben afgesloten.
14 uur geledenMILAAN (ANP/RTR) - Het Italiaanse modemerk Moschino heeft per direct twee nieuwe creatief directeuren benoemd. Loris Messina en Simone Rizzo volgen Adrian Appiolaza op, heeft moederbedrijf Aeffe zondag bekendgemaakt.
16 uur geledenLA BAULE-ESCOUBLAC (ANP/DPA/BELGA/BLOOMBERG) - Een van de oprichters van de Franse gameontwikkelaar Ubisoft is omgekomen bij een crash met een privévliegtuig in Frankrijk. Dat meldt het bedrijf. De Franse Claude Guillemot werd 69 jaar.
18 uur geledenCANBERRA (ANP/RTR) - Australië gaat nog een extra maand korting geven op de belasting op benzine en diesel. Dat heeft premier Anthony Albanese zondag bekendgemaakt. Het land kampt nog steeds met hoge brandstofprijzen, die het gevolg zijn van de Iranoorlog. De steunmaatregel moet Australiërs helpen bij de stijgende kosten van levensonderhoud.
18 uur geledenBAGDAD (ANP) - Irak heeft de exploitanten van vijf grote olievelden gevraagd de productie weer op te voeren naar het niveau van voor de oorlog in het Midden-Oosten. Dat gebeurde nadat de Verenigde Staten en Iran een akkoord bereikten dat moet leiden tot de volledige heropening van de Straat van Hormuz.
1 dag geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De Belgische regering zoekt vanaf maandag officieel een investeerder voor haar belang in staatsbank Belfius, het voormalige Dexia België. Dat schrijft De Tijd op basis van bronnen. Eind vorig jaar stemde de Belgische regering in met de verkoop van een belang van 20 procent van de bank, die sinds 2011 volledig in handen is van de overheid.
1 dag geledenKEULEN (ANP/DPA) - De Chinese munt, die volgens critici kunstmatig laag wordt gehouden door Beijing, kost de Duitse economie jaarlijks miljarden euro's aan economische groei. Dat komt naar voren in een studie van het Duitse Economisch Instituut (IW), uitgevoerd in opdracht van het Duitse ministerie van Buitenlandse Zaken.
1 dag geleden