Coördinator racisme wil actie vanuit ambtelijke top
DEN HAAG (ANP) - Het is tijd voor de ambtelijke top van alle ministeries om stappen te zetten tegen ongewenst gedrag, discriminatie en racisme. Dat zegt Rabin Baldewsingh, de Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme (NCDR), over het onderzoek van vakbond FNV over wangedrag bij het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS). "We moeten dit serieus nemen. De ambtelijke leiding moet als de wiedeweerga verantwoordelijkheid nemen en met een indringend stappenplan komen."
De FNV concludeerde dat ook de top van VWS zich schuldig maakte aan pesten, intimidatie, discriminatie en andere vormen van ongewenst gedrag. Daders worden niet aangepakt en in twee op de drie gevallen komt ongewenst gedrag van een leidinggevende. De bond constateerde vorig jaar in een minder uitgebreid onderzoek al dat er sprake was van ongewenst gedrag op het ministerie.
Er moet een goed onderzoek komen vanuit VWS, wil Baldewsingh, want dan kan er een "goed actieprogramma" komen. "Het komt veel te vaak voor dat er een rapport komt en het onbesproken blijft. Het probleem moet bij de wortel beetgepakt, anders blijft het sudderen en dat zal grote gevolgen hebben voor het werkklimaat van ambtenaren en hun privésfeer."
Zoveelste signaal
Baldewsingh constateert dat het FNV-onderzoek het "zoveelste signaal is dat past in een trend". Hij verwijst naar eerdere voorbeelden van ongewenst gedrag bij onder meer de ministeries van Buitenlandse Zaken en Sociale Zaken en de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). Baldewsingh zegt ook al in het verleden te hebben gepleit voor een onderzoek naar wangedrag op alle twaalf ministeries. "Dat hebben ze niet aangedurfd, dan zie je dat dit soort dingen bekend worden."
Volgens de NCDR heeft de overheid met de ongeveer 140.000 ambtenaren die er werken een voorbeeldfunctie. "Als je het zelf niet goed doet, hoe kun je dan andere partijen aanspreken op goed gedrag?" Als mogelijke oplossingen noemt Baldewsingh onder meer een "goed strategisch personeelsbeleid" gericht op diversiteit en inclusie, waarin de aanpak van racisme en discriminatie verbonden wordt met een veilige werkomgeving.
Vorige week had een rijksbrede enquête over racisme en discriminatie onder 4500 ambtenaren van het ministerie van Binnenlandse Zaken volgens de coördinator ook al "dramatische uitkomsten". Een op de tien ambtenaren had hier het afgelopen jaar mee te maken. "Discriminatie en racisme horen niet thuis in een ambtelijke organisatie", zegt de NCDR.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
11 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
11 uur geleden