Consumentenclub hekelt aanbod Meta rond advertentieloze sites
BRUSSEL (ANP) - Gebruikers van Facebook en Instagram krijgen in de Europese Unie nog steeds geen eerlijke keuze als moederbedrijf Meta ze vraagt of ze een versie willen die geld kost of niet. Dat stelt de Europese consumentenorganisatie BEUC na een analyse van het nieuwe aanbod dat het socialemediabedrijf het afgelopen najaar presenteerde.
Meta wil aan Europese wetgeving voldoen door consumenten de keuze te geven tussen een versie die geld kost maar geen gepersonaliseerde advertenties plaatst, of de huidige onbetaalde versies. Bij die 'gratis' versie blijven gebruikers betalen met hun data. Dit leidde eerder al tot felle kritiek van BEUC. Een vernieuwd aanbod is volgens de consumentenorganisatie nog altijd onvoldoende om aan EU-wetgeving te voldoen.
Volgens de belangenvereniging gebruikt Meta verhullende taal rond het verzamelen van persoonlijke data. Ook zouden gebruikers nog steeds geen daadwerkelijk vrije keuze hebben tussen het wel of niet delen van data, omdat het ontwerp van Facebook- en Instagram-pagina's ze richting de voor Meta gunstigste keuze stuurt: instemmen met gebruik van persoonlijke data. De consumentenorganisatie roept de Europese Commissie en toezichthouders uit lidstaten op om actie te ondernemen tegen Meta.
Reclameblokken
Na eerdere klachten van BEUC over het aanbod van Meta oordeelde de Europese Commissie afgelopen zomer dat de plannen van het Amerikaanse bedrijf strijdig waren met Europese regelgeving. Volgens de Digital Markets Act van de EU moeten digitale platforms gebruikers die niet instemmen met het gebruik van hun gegevens een gelijkwaardige, maar minder gepersonaliseerde dienst aanbieden. Daarvan was geen sprake bij de eerdere plannen van Meta voor advertentieloze socialmediapagina's.
In een gewijzigd aanbod komt Meta ook met versies van Facebook en Instagram die minder gepersonaliseerd zijn, maar nog wel advertenties bevatten. Het gaat dan om een soort reclameblokken die soms automatisch afspelen. Ook dit is volgens de BEUC in strijd met Europese regels, omdat het om een verslechtering van de kwaliteit van Facebook en Instagram gaat.
Misleiding
Markttoezichthouders, waaronder de Nederlandse ACM, spraken Meta vorig jaar ook aan op mogelijke misleiding van consumenten. Ze vielen over het gebruik van het woord "gratis" voor de sites die geen geld kosten, omdat gebruikers daarbij wel degelijk betalen met hun gegevens.
Meer uit Financieel
NEW DELHI (ANP/RTR) - De Indiase toezichthouder voor burgerluchtvaart grijpt harder in bij de geplaagde luchtvaartmaatschappij IndiGo, die onder leiding staat van de Nederlandse topman Pieter Elbers. De luchtvaartautoriteit heeft eigen personeel ingezet op het hoofdkantoor van IndiGo om de dagelijkse operatie en het herstel van de maatschappij na de massale vluchtuitval te volgen.
1 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De door de rechter aangestelde beheerders van de Nijmeegse chipfabrikant Nexperia zijn uitgenodigd in Beijing voor een gesprek met het Chinese moederbedrijf Wingtech. Dat meldt een bron aan persbureau Reuters.
2 uur geledenLEUSDEN (ANP) - Nederlanders hebben tot en met oktober van dit jaar 5 procent minder vakanties naar de Verenigde Staten geboekt, meldt reisbranchevereniging ANVR. In september en oktober is echter een omslag te zien, de boekingen liggen in deze maanden juist "substantieel hoger" dan vorig jaar.
2 uur geledenFRANKFURT (ANP/DPA) - Meer bedrijven in Europa kunnen volgend jaar een gang naar de aandelenbeurs maken na de daling van het aantal Europese beursgangen dit jaar. Dat verwacht advies- en accountancybureau EY. Mede door de verminderde handelsspanningen zouden bedrijven meer vertrouwen hebben om de sprong naar de aandelenmarkt te wagen.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Brussel wil dat elektriciteitsnetwerken van lidstaten beter op elkaar aansluiten. Vergunningen voor elektriciteitsprojecten moeten makkelijker worden verleend, staat in een plan van de Europese Commissie. Daarmee hoopt de Commissie op meer ruimte op elektriciteitsnetwerken en lagere energieprijzen.
3 uur geledenHANNOVER (ANP) - Reisconcern TUI heeft het afgelopen boekjaar dankzij een groei van het aantal vakantiegangers meer winst gemaakt. Ook verwelkomde het Duitse bedrijf meer gasten in de hotels en op de cruises van de eigen merken, wat door hogere prijzen ook meer geld opleverde. TUI verwacht dat de groei de komende maanden aanhoudt, ook de eerste voortekenen voor komende zomer zijn positief.
4 uur geledenNEW YORK (ANP/AFP) - Het Amerikaanse techbedrijf Amazon wil zijn investeringen in India bijna verdubbelen, in een wedloop tussen bedrijven om marktaandeel en technologische voorsprong op het gebied van AI. Het internetbedrijf, actief in onlineverkoop, cloudcomputing en digitale diensten, investeert tot 2030 meer dan 35 miljard dollar in zijn activiteiten in India.
4 uur geleden