Consumentenbond ziet misleiding bij prijzen elektrische auto's
DEN HAAG (ANP) - De Consumentenbond waarschuwt voor misleiding bij de prijzen van gebruikte elektrische auto's. Uit een steekproef van de bond komt naar voren dat verschillende autobedrijven hun gebruikte elektrische auto's goedkoper laten lijken dan ze zijn, door te adverteren met prijzen exclusief BTW. Deze misleiding is verboden. De Consumentenbond heeft toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) ingelicht.
Op de site Autoscout24 biedt een BOVAG-bedrijf een Hyundai Kona aan voor 26.945 euro. In werkelijkheid kost de auto ruim 32.600 euro, inclusief 21 procent BTW, aldus de Consumentenbond. Op Marktplaats adverteert een BOVAG-lid met een Peugeot e-208 voor 27.900 euro. De werkelijke prijs is 33.759 euro. En op de site van de ANWB staat een Tesla Model 3 die ruim 9000 euro meer kost dan de geadverteerde 42.950 euro, stelt de bond.
"Deze advertenties zijn gericht op particuliere kopers en dan is het wettelijk verplicht de prijzen inclusief BTW te vermelden. De enige reden voor de autobedrijven om te adverteren zonder BTW is dat de advertentie gunstig naar boven komt in de zoekresultaten", zegt Sandra Molenaar, directeur van de Consumentenbond.
Overheidssubsidie verrekenen
De bond onderzocht online advertenties voor drie merken gebruikte elektrische auto's: de Hyundai Kona, Tesla Model 3 en Peugeot e-208. Daarvoor werden maximaal de bovenste tien advertenties bekeken op de websites Autoscout24, Autotrack, Marktplaats, ViaBovag en ANWB. De meeste misleidende advertenties stonden op Autoscout24 en Marktplaats. Op viaBovag ging het het vaakst goed, maar dat betekent niet dat alle BOVAG-leden zich aan de regels houden. Op andere sites adverteerden deze namelijk wel met ex-BTW prijzen.
De onderzoekers zagen ook een andere truc om auto's goedkoper te laten lijken. Daarbij verrekent de dealer alvast de mogelijke overheidssubsidie voor elektrische auto's (2000 euro) in de advertentieprijs. Die subsidie moet de eigenaar echter zelf aanvragen, nadat hij de auto heeft gekocht.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/DPA) - Consumenten in de Europese Unie worden in de toekomst beter beschermd tegen fraude en verborgen kosten bij betalingen. Onderhandelaars van het Europees Parlement en de EU-landen zijn donderdag overeengekomen de bestaande wetgeving bij te werken en aan te vullen. Beide partijen moeten de overeenkomst nog wel formeel goedkeuren voordat de nieuwe betaalregels in werking treden.
1 uur geledenLIJNDEN (ANP) - De brancheorganisatie voor uitzendbedrijven ABU draagt oud-minister Bruno Bruins voor als nieuwe voorzitter. Het is de bedoeling dat hij die functie vanaf april bekleedt.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - FNV vraagt aandacht voor bezorgers tijdens Black Friday. Voor duizenden bezorgers en pakketmedewerkers is deze week volgens de vakbond "geen feestje", maar zijn de dagen op en rond het koopjesfestijn juist een periode van "extra zwaar en onveilig werk". De vakbond wil dat de overheid ingrijpt.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het aandeel Puma werd donderdag bijna 14 procent meer waard op de beurs in Frankfurt. Volgens persbureau Bloomberg behoort het Chinese sportkledingbedrijf Anta Sports Products tot de bedrijven die een mogelijke overname van het Duitse sportmerk onderzoeken. Anta is eigenaar van kledingmerken als Fila en Jack Wolfskin. Ook het Chinese kledingbedrijf Li Ning en het Japanse sportmerk Asics zouden mogelijk interesse hebben om Puma te kopen.
2 uur geledenSHENZHEN (ANP/BLOOMBERG) - De vastgoedsector in China heeft opnieuw een klap te verduren gekregen, nu bekend is dat vastgoedontwikkelaar Vanke bepaalde schulden pas later wil aflossen. Die melding zorgde voor een schrikreactie op de financiƫle markten.
2 uur geledenNEW YORK (ANP) - De organisator van Enhanced Games krijgt een beursnotering in New York. Enhanced Games is een omstreden sportevenement waarin doping en andere verboden hulpmiddelen zijn toegestaan. De beursintroductie vindt plaats via een fusie van het bedrijf met het lege beursfonds A Paradise.
3 uur geledenTOKIO (ANP/BLOOMBERG/AFP/RTR) - Bierconcern Asahi is niet in gesprek met de cybercriminelen achter een grote aanval die veel activiteiten van het bedrijf in Japan stillegde. Dat zei topman Atsushi Katsuki op een persconferentie.
4 uur geleden