Consumentenbond: stop leeftijdsdiscriminatie bij autoverzekering
AMSTERDAM (ANP) - De leeftijdstoeslagen die autoverzekeraars rekenen voor jonge en oudere bestuurders moeten geschrapt worden. Dat schrijft de Consumentenbond in een brief aan het Verbond van Verzekeraars. Jongeren betalen soms tot wel zes keer meer premie dan een gemiddelde bestuurder. Ook ouderen komen er bekaaid vanaf.
Nog voordat jongeren de weg op zijn gegaan, zijn ze al 'dubbel de pineut', vindt de bond. Behalve geen schadevrije jaren, die de hoogte van de premie kunnen beïnvloeden, moeten jongeren ook een flinke toeslag betalen. En verzekeraars zijn volgens de bond niet transparant genoeg. Bij een premieverhoging is vaak niet duidelijk waarom deze omhoog gaat.
De Consumentenbond vergeleek de gemiddelde premies voor mensen jonger dan 26 jaar met die van een 35-jarige bestuurder, beiden zonder schadevrije jaren. Daaruit blijkt dat verzekerden van 18 jaar tot maar liefst 472 procent meer betalen voor een WA-autoverzekering.
Een derde accepteert geen klanten boven bepaalde leeftijd
Ook ouderen komen niet voordelig uit de bus bij verzekeraars. Vanaf 75 jaar loopt de premie vooral bij WA-autoverzekeringen snel op, waardoor ze niet meer kunnen profiteren van de opbouw van schadevrije jaren. ASR, ANWB, HEMA, ING, Inshared, Unigarant en SNS rekenen gemiddeld de hoogste leeftijdstoeslagen, zegt de bond. 85-jarigen betalen zelfs vaak het dubbele van de premie van een 35-jarige. Bij ASR loopt dat verschil zelfs op tot 173 procent. Ongeveer een derde van de autoverzekeraars accepteert überhaupt geen nieuwe klanten boven een bepaalde leeftijd. Die leeftijdsgrens begint soms al bij 69 jaar.
Volgens de bond blijkt uit cijfers van het Verbond van Verzekeraars dat de kans op schade pas toeneemt vanaf 75 jaar, terwijl verzekeraars soms al vanaf 65 jaar een toeslag rekenen. Bij bestuurders van bijvoorbeeld 63 en 68 jaar is de schadekans zelfs lager dan bij alle andere leeftijdsgroepen.
Het Verbond van Verzekeraars vindt ingrijpen lastig, omdat "we in Nederland juist afgerekend willen worden op ons eigen rijgedrag", zegt een woordvoerder. Daarbij zijn er al verzekeringen die premiehoogtes kunnen beïnvloeden. Zoals het 'pay as you drive'-systeem, onder meer aangeboden door de ANWB en FBTO, waarbij het rijgedrag maandelijks de hoogte van de premie bepaalt. "Die zijn juist voor groepen zoals jongeren", aldus de zegsman. Het Verbond zegt verder dat ze niks kunnen doen aan de transparantie van de verzekeraars, omdat dat concurrentiegevoelige informatie betreft.
Meer uit Financieel
STRAATSBURG (ANP) - Nederlandse Europarlementariërs moeten nog bezien wat de gevolgen zijn van het afzwakken van het verbod op verbrandingsmotoren voor auto's. Oorspronkelijk moesten autofabrikanten per 2035 auto's produceren die geen CO2 uitstoten. De Europese Commissie heeft voorgesteld dat terug te brengen naar 90 procent minder uitstoot, waarmee productie van hybride auto's mogelijk blijft. CDA'er Tom Berendsen ziet "plussen en minnen" in dat plan van de Commissie.
32 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft de boete van 2 miljoen euro geschrapt die PostNL in 2021 kreeg. Toezichthouder Autoriteit Consument & Markt (ACM) legde PostNL de boete op. Het bedrijf stelde echter dat er sprake was van overmacht, omdat na de overname van concurrent Sandd problemen ontstonden op het netwerk van dat bedrijf.
32 minuten geledenWOLFSBURG (ANP/AFP) - Volkswagen, Europa's grootste autofabrikant, is verheugd dat er geen volledig verbod meer komt op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. Het concern bestempelde de stap van de Europese Unie als "pragmatisch" en "economisch verantwoord".
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese aandelenmarkten gingen dinsdag omlaag, vooral door zorgen over de Amerikaanse economie. Die zorgen werden vooral aangewakkerd door zwakke banencijfers in de Verenigde Staten.
1 uur geledenBRUSSEL (ANP) - Er komt geen volledig verbod meer op nieuw geproduceerde auto's met een verbrandingsmotor in de EU per 2035. De Europese Commissie presenteert dinsdag een herziening, waarin nieuw geproduceerde auto's niet volledig emissieloos moeten zijn, maar 90 procent minder CO2 moeten uitstoten vergeleken met 2021. Daardoor blijft er ruimte voor autofabrikanten om hybride auto's op de Europese markt te brengen.
2 uur geledenARNHEM (ANP) - Nexperia mocht kort na de schorsing van de topman door de ondernemingskamer een werknemer op non-actief stellen. Dit heeft de rechtbank in Arnhem bepaald in het kort geding dat de hoge hr-medewerker tegen de chipfabrikant had aangespannen.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP) - EU-landen moeten makkelijker staatssteun kunnen verlenen voor meer betaalbare huisvesting, ook voor het middensegment. Dat stelt de Europese Commissie dinsdag in een speciaal woonplan.
3 uur geleden