Consumentenbond: stop de schuldenindustrie
DEN HAAG (ANP) - Het systeem van schulden incasseren moet op de schop. Dat vindt de Consumentenbond, die staatssecretaris Teun Struycken (Rechtsbescherming) in een brief oproept maatregelen te nemen. "Bedrijven zouden geen geld mogen verdienen aan andermans schuld. En de kosten mogen niet zó oplopen dat consumenten daardoor steeds dieper in de problemen komen."
De bond geeft aan dat een op de elf huishoudens problematische schulden heeft. "Tegelijkertijd verdient de schuldenindustrie miljarden aan de ellende van consumenten", aldus de bond, die dit immoreel en maatschappelijk onverantwoord noemt. "We moeten af van bedrijven wier businessmodel is gebaseerd op het innen van incassokosten. In 2022 was de gemiddelde winstmarge van incassobureaus 46 procent. Dat zegt genoeg", zegt directeur van de Consumentenbond Sandra Molenaar.
"We erkennen dat er problemen en excessen bestaan", zegt een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid. Hij benadrukt dat het vorige kabinet "veel in gang heeft gezet" om de schuldenproblematiek aan te pakken. "Dit is ook het doel van het nieuwe kabinet."
Toerekenvolgorde
De Consumentenbond wil dat bij consumenten met schulden alleen daadwerkelijk gemaakte kosten in rekening worden gebracht. "De hoogte van incassokosten is nu afhankelijk van de hoogte van de vordering. Maar eigenlijk is dat heel raar. Of je nu een brief stuurt vanwege een schuld van 50, 500 of 5000 euro, die administratieve handeling wordt er niet duurder door", aldus Molenaar.
Daarnaast wil de bond dat de zogenoemde toerekenvolgorde wordt omgedraaid. "Als iemand met schulden nu een bedrag aflost, dan wordt dat eerst in mindering gebracht op de incassokosten, dan op de rente over de schuld en tenslotte pas op de openstaande schuld. Het gevolg is dat sommige consumenten langdurig betalen voor telkens weer opstapelende kosten", legt de directeur uit.
Verder moet er volgens de bond een verbod komen op het opkopen en doorverkopen van schulden. "Zo'n opkopende partij heeft totaal geen binding met consumenten of benul van de oorspronkelijke vordering. De menselijke maat mist. Bovendien moet het bedrijf het geld dat het betaalde voor die bulk aan schulden, terugverdienen. En dat gaat maar al te vaak over de rug van de schuldenaren", aldus de bond.
Meer uit Binnenland
BIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De plannen voor het stikstofbeleid van landbouwminister Jaimi van Essen zijn donderdagavond nog niet rond, melden verschillende bronnen rondom de overleggen met het kabinet. Er wordt nog volop overlegd. Waar de heikele punten in die discussie zitten, is bij de ingewijden niet bekend.
4 uur geledenTILBURG (ANP) - Ziekenhuizen door heel het land laten weten dat de zorg vrijdag doorgaat, ondanks code rood vanwege de hitte. Ook afspraken gaan veelal gewoon door.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
6 uur geleden