Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

DEN HAAG (ANP) - Veel reizigers van Transavia hebben mogelijk toch recht op compensatie vanwege annulering of vertraging van hun vlucht, ondanks dat de luchtvaartmaatschappij hen vertelde dat ze geen vergoeding kunnen claimen. Daarop wijst de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze "fout" moet rechtzetten.

De belangenorganisatie voor consumenten kreeg signalen dat het claimformulier, dat Transavia gebruikt, reizigers in sommige gevallen onterecht afwijst. De bond ontdekte vervolgens met behulp van tientallen simulaties dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat specifiek om passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op geld terug of een vervangende vlucht als een maatschappij een vlucht schrapt, benadrukt de bond. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot 600 euro per persoon.

Slordig

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", geeft Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan. Ze vindt dat Transavia hier "heel slordig" mee omgaat. "We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen."

In juni klaagde de Consumentenbond nog dat Transavia de Europese regels zou overtreden bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Toen wees de bond erop dat de maatschappij passagiers bij annulering niet de keus bood tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Transavia zei zich niet te herkennen in de kritiek, maar maakte in juli vervolgens wel afspraken met de Consumentenbond over het compenseren van klanten die door onvolledige informatie bij een geannuleerde vlucht extra kosten hadden gemaakt.

Teleurstelling

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij "erg teleurgesteld" is dat de Consumentenbond met de nieuwe klacht meteen naar de media is gestapt. Door de gesprekken in juli ging Transavia er vanuit dat de bond eerst bij de maatschappij zelf zou aankloppen en die dan ook de tijd zou geven om een en ander uit te zoeken. Dat laatste is nu nog niet gebeurd want Transavia kreeg de klacht pas donderdag binnen. Volgens de zegsvrouw wil Transavia onder meer nog weten of de Consumentenbond bij zijn onderzoek wel het juiste linkje heeft gebruikt.

Meer uit Financieel

AEX toont herstel, dataleveranciers en Magnum Ice Cream in trek

AMSTERDAM (ANP) - De AEX, de belangrijkste beursindex van Amsterdam, herstelde maandag gedeeltelijk van de verliezen van afgelopen vrijdag. Nieuwkomer The Magnum Ice Cream Company was de sterkste stijger bij de hoofdfondsen en won 6,6 procent. Ook de dataleveranciers Wolters Kluwer en RELX, die dit jaar flink in waarde zijn gedaald, waren gewild. Ze werden respectievelijk 3,4 en 2,3 procent meer waard.

50 minuten geleden
Econoom: prijzen eieren en kippenvlees zullen minder hard stijgen

DEN HAAG (ANP) - De prijzen voor eieren en kippenvlees in supermarkten zullen de komende jaren waarschijnlijk niet meer zo hard stijgen door de vogelgriep als nu. Dit verwacht econoom pluimveehouderij Nico Bondt van Wageningen University & Research (WUR). Hij denkt dat de vogelgriep wel blijft zorgen voor een krap aanbod.

1 uur geleden
Stofzuigermaker iRobot keldert op Wall Street na faillissement

NEW YORK (ANP) - iRobot ging maandag hard onderuit op de beurzen in New York. De robotstofzuigermaker, bekend van de Roomba-stofzuigers, heeft faillissement aangevraagd in de Verenigde Staten. Het faillissement volgt op jaren van tegenvallende resultaten van iRobot dat sinds het hoogtepunt tijdens de coronapandemie de verkopen sterk zag dalen. Het aandeel kelderde liefst 69 procent in waarde.

2 uur geleden
Onderzoekers: boeren en tuinders zien inkomen dit jaar stijgen

DEN HAAG (ANP) - Boeren en tuinders in Nederland hebben dit jaar meer verdiend met hun producten. Het gemiddelde jaarinkomen van boeren en tuinders komt in 2025 uit op 129.000 euro, meldt Wageningen University & Research (WUR) in de jaarlijkse inkomensraming. Dat is 11.000 euro meer dan vorig jaar.

3 uur geleden
Bestuurder Schiphol vertrekt kort na aankondiging investeringen

SCHIPHOL (ANP) - De bestuurder die bij Schiphol verantwoordelijk is voor het onderhoud en vernieuwen van de infrastructuur op de luchthaven, vertrekt per 1 februari. Deze bekendmaking komt nog geen maand na de aankondiging van forse investeringen, waarop ook de nodige kritiek kwam.

3 uur geleden
Bouwer BAM neemt belang in Droneview

BUNNINK (ANP) - BAM heeft een strategisch belang genomen in Droneview, een Nederlandse aanbieder van dronediensten voor de gebouwde omgeving. De bouwer en Droneview werken al jaren samen aan woningverduurzamingsprojecten, waarbij drones worden ingezet om woningcomplexen sneller, veiliger en nauwkeuriger in kaart te brengen.

5 uur geleden
Airbnb krijgt Spaanse boete van 64 miljoen voor illegale woningen

MADRID (ANP/AFP) - Airbnb heeft een boete van ruim 64 miljoen euro gekregen van de Spaanse regering. Op het verhuurplatform zouden verboden huurwoningen hebben gestaan.

6 uur geleden