Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

DEN HAAG (ANP) - Veel reizigers van Transavia hebben mogelijk toch recht op compensatie vanwege annulering of vertraging van hun vlucht, ondanks dat de luchtvaartmaatschappij hen vertelde dat ze geen vergoeding kunnen claimen. Daarop wijst de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze "fout" moet rechtzetten.

De belangenorganisatie voor consumenten kreeg signalen dat het claimformulier, dat Transavia gebruikt, reizigers in sommige gevallen onterecht afwijst. De bond ontdekte vervolgens met behulp van tientallen simulaties dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat specifiek om passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op geld terug of een vervangende vlucht als een maatschappij een vlucht schrapt, benadrukt de bond. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot 600 euro per persoon.

Slordig

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", geeft Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan. Ze vindt dat Transavia hier "heel slordig" mee omgaat. "We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen."

In juni klaagde de Consumentenbond nog dat Transavia de Europese regels zou overtreden bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Toen wees de bond erop dat de maatschappij passagiers bij annulering niet de keus bood tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Transavia zei zich niet te herkennen in de kritiek, maar maakte in juli vervolgens wel afspraken met de Consumentenbond over het compenseren van klanten die door onvolledige informatie bij een geannuleerde vlucht extra kosten hadden gemaakt.

Teleurstelling

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij "erg teleurgesteld" is dat de Consumentenbond met de nieuwe klacht meteen naar de media is gestapt. Door de gesprekken in juli ging Transavia er vanuit dat de bond eerst bij de maatschappij zelf zou aankloppen en die dan ook de tijd zou geven om een en ander uit te zoeken. Dat laatste is nu nog niet gebeurd want Transavia kreeg de klacht pas donderdag binnen. Volgens de zegsvrouw wil Transavia onder meer nog weten of de Consumentenbond bij zijn onderzoek wel het juiste linkje heeft gebruikt.

Meer uit Financieel

Bonden lijken niet onder de indruk van reactie NS op ultimatums

UTRECHT (ANP) - Vakbonden FNV en VVMC lijken niet onder de indruk van de reactie van NS op de door hen gestelde ultimatums. In principe heeft het spoorbedrijf nog even tijd om daarop te reageren, maar de brief van NS was "weinig hoopgevend", aldus VVMC-voorzitter Wim Eilert.

3 uur geleden
NS reageert op ultimatums, gevolgen spoorstakingen nog onbekend

UTRECHT (ANP) - De NS heeft zondagmiddag gereageerd op ultimatums van vakbonden. Het spoorbedrijf wil de bonden op die manier weer aan tafel krijgen om een nieuwe cao uit te onderhandelen. Het is nog niet duidelijk in hoeverre de vakbonden gehoor geven aan de reactie van NS, en daarmee in hoeverre stakingen zijn uitgesloten.

7 uur geleden
Lagere olieprijs leidt tot goedkoper vliegticket, zegt IATA-baas

NEW DELHI (ANP/BLOOMBERG) - De luchtvaartindustrie profiteert van lagere olieprijzen die de kosten van kerosine drukken. Als gevolg daarvan hebben airlines ruimte om de prijzen van vliegtickets te verlagen, vertelde directeur Willie Walsh van de internationale brancheorganisatie voor luchtvaartmaatschappijen IATA.

10 uur geleden
Samenwerking in luchtvaart om India te verbinden met VS en Europa

DELHI (ANP) - De Indiase luchtvaartmaatschappij IndiGo gaat samenwerken met Delta Air Lines, Air France-KLM en Virgin Atlantic. Daarmee willen de airlines meer steden in India verbinden met bestemmingen in de Verenigde Staten, Canada en Europa. Dat hebben de luchtvaartmaatschappijen zondag aangekondigd.

10 uur geleden
Autoverkoop stijgt voor het eerst dit jaar, Tesla nog in het slop

AMSTERDAM (ANP) - Het aantal verkochte nieuwe auto's in Nederland is in mei gestegen na vier maanden met dalende cijfers. Dat hebben de autobrancheorganisaties RAI Vereniging, BOVAG en RDC zondag gemeld. De verkoop van Tesla's zit echter nog altijd in het slop.

12 uur geleden
Nieuw Duits belastingbeleid moet bedrijven aan stekkerauto helpen

BERLIJN (ANP/DPA) - De regering in Duitsland wil het aantrekkelijker maken voor Duitse bedrijven om over te stappen op een volledig elektrische auto. Het ministerie van Financiën is daarom van plan de belastingregels te wijzigen, meldt dpa op basis van een wetsvoorstel dat het persbureau heeft ingezien.

13 uur geleden
Elon Musk ontkent drugsgebruik na bericht The New York Times

WASHINGTON (ANP/AFP/BLOOMBERG) - Elon Musk ontkent extensief drugsgebruik tijdens de verkiezingscampagne van Donald Trump vorig jaar. Hij reageert daarmee op een bericht van The New York Times, waarin werd beweerd dat Musk veelvuldig ketamine en andere soorten drugs zou gebruiken. "Voor de duidelijkheid, ik gebruik GEEN drugs! The New York Times liegt", schreef Musk in een bericht op X.

14 uur geleden