Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

DEN HAAG (ANP) - Veel reizigers van Transavia hebben mogelijk toch recht op compensatie vanwege annulering of vertraging van hun vlucht, ondanks dat de luchtvaartmaatschappij hen vertelde dat ze geen vergoeding kunnen claimen. Daarop wijst de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze "fout" moet rechtzetten.

De belangenorganisatie voor consumenten kreeg signalen dat het claimformulier, dat Transavia gebruikt, reizigers in sommige gevallen onterecht afwijst. De bond ontdekte vervolgens met behulp van tientallen simulaties dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat specifiek om passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op geld terug of een vervangende vlucht als een maatschappij een vlucht schrapt, benadrukt de bond. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot 600 euro per persoon.

Slordig

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", geeft Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan. Ze vindt dat Transavia hier "heel slordig" mee omgaat. "We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen."

In juni klaagde de Consumentenbond nog dat Transavia de Europese regels zou overtreden bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Toen wees de bond erop dat de maatschappij passagiers bij annulering niet de keus bood tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Transavia zei zich niet te herkennen in de kritiek, maar maakte in juli vervolgens wel afspraken met de Consumentenbond over het compenseren van klanten die door onvolledige informatie bij een geannuleerde vlucht extra kosten hadden gemaakt.

Teleurstelling

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij "erg teleurgesteld" is dat de Consumentenbond met de nieuwe klacht meteen naar de media is gestapt. Door de gesprekken in juli ging Transavia er vanuit dat de bond eerst bij de maatschappij zelf zou aankloppen en die dan ook de tijd zou geven om een en ander uit te zoeken. Dat laatste is nu nog niet gebeurd want Transavia kreeg de klacht pas donderdag binnen. Volgens de zegsvrouw wil Transavia onder meer nog weten of de Consumentenbond bij zijn onderzoek wel het juiste linkje heeft gebruikt.

Meer uit Financieel

Zorgen over hoge techkoersen drukken Wall Street weer in het rood

NEW YORK (ANP) - Wall Street is de nieuwe handelsweek negatief begonnen, opnieuw door zorgen onder beleggers over de hoge koersen van bedrijven in de techsector. Op de beurzen wordt dan ook met spanning uitgekeken naar de resultaten van chipconcern Nvidia die woensdag na de beurssluiting worden verwacht. De cijfers van de grootste verkoper van AI-chips ter wereld bepalen mogelijk de stemming in de laatste weken van het jaar. Maandag verloor het aandeel 1,8 procent.

1 uur geleden
India: bijna rond met eerste fase van handelsdeal met VS

NEW DELHI (ANP/BLOOMBERG) - Na maandenlange onderhandelingen zegt India dat het dicht bij het afronden is van een handelsovereenkomst met de Verenigde Staten. Het gaat om de eerste fase van een deal om de Amerikaanse importheffingen van 50 procent te verlagen, zei de Indiase handelssecretaris Rajesh Agrawal maandag.

1 uur geleden
Aandelenkoersen Damrak opnieuw over breed front omlaag

AMSTERDAM (ANP) - De aandelenkoersen op het Damrak gingen maandag over een breed front omlaag, na de stevige verliezen vorige week. Een negatieve start van Wall Street droeg niet bij aan een verbetering van de stemming in Amsterdam.

6 uur geleden
Vakbondsleden stemmen in met cao voor sjorders haven Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - Een ruime meerderheid van FNV-leden bij sjorbedrijven ILS en Matrans heeft ingestemd met het cao-resultaat voor de sjorders. Een staking van de medewerkers die containers in de haven van Rotterdam losmaken en vastzetten, had vorige maand grote impact, omdat containerschepen niet konden laden en lossen door de acties.

6 uur geleden
Chinese prijzenoorlog zet autoverkoop XPeng onder druk

BEIJING (ANP/RTR) - XPeng, een grote Chinese producent van elektrische auto's, ziet het somber in voor het laatste kwartaal van dit jaar. Volgens het concern staan de verkopen onder druk door een prijzenoorlog op de thuismarkt en groeiende concurrentie.

7 uur geleden
Google-eigenaar Alphabet stijgt op Wall Street na belang Buffett

NEW YORK (ANP) - Alphabet (plus 4,5 procent) behoorde maandag tot de winnaars op Wall Street. Beleggers reageerden verheugd op het nieuws dat Berkshire Hathaway, de investeringsmaatschappij van superbelegger Warren Buffett, in het afgelopen kwartaal bijna 18 miljoen aandelen van het moederbedrijf van Google en YouTube heeft gekocht. Dat belang was eind september meer dan 4 miljard dollar waard.

8 uur geleden
Oud-LTO-voorman Van der Tak hoofd van nieuwe groentenvakgroep

DEN HAAG (ANP) - Sjaak van der Tak, voormalig voorman van LTO Nederland, wordt de nieuwe voorzitter van de vakgroep Vollegrondsgroenten bij de land- en tuinbouworganisatie. Deze nieuwe vakgroep is opgericht om de belangenbehartiging voor plantaardige sectoren verder te versterken, maakte LTO maandag bekend.

8 uur geleden