Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

DEN HAAG (ANP) - Veel reizigers van Transavia hebben mogelijk toch recht op compensatie vanwege annulering of vertraging van hun vlucht, ondanks dat de luchtvaartmaatschappij hen vertelde dat ze geen vergoeding kunnen claimen. Daarop wijst de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze "fout" moet rechtzetten.

De belangenorganisatie voor consumenten kreeg signalen dat het claimformulier, dat Transavia gebruikt, reizigers in sommige gevallen onterecht afwijst. De bond ontdekte vervolgens met behulp van tientallen simulaties dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat specifiek om passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op geld terug of een vervangende vlucht als een maatschappij een vlucht schrapt, benadrukt de bond. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot 600 euro per persoon.

Slordig

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", geeft Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan. Ze vindt dat Transavia hier "heel slordig" mee omgaat. "We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen."

In juni klaagde de Consumentenbond nog dat Transavia de Europese regels zou overtreden bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Toen wees de bond erop dat de maatschappij passagiers bij annulering niet de keus bood tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Transavia zei zich niet te herkennen in de kritiek, maar maakte in juli vervolgens wel afspraken met de Consumentenbond over het compenseren van klanten die door onvolledige informatie bij een geannuleerde vlucht extra kosten hadden gemaakt.

Teleurstelling

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij "erg teleurgesteld" is dat de Consumentenbond met de nieuwe klacht meteen naar de media is gestapt. Door de gesprekken in juli ging Transavia er vanuit dat de bond eerst bij de maatschappij zelf zou aankloppen en die dan ook de tijd zou geven om een en ander uit te zoeken. Dat laatste is nu nog niet gebeurd want Transavia kreeg de klacht pas donderdag binnen. Volgens de zegsvrouw wil Transavia onder meer nog weten of de Consumentenbond bij zijn onderzoek wel het juiste linkje heeft gebruikt.

Meer uit Financieel

Consumentenvertrouwen VS naar laagste niveau in ruim 3 jaar

ANN ARBOR (ANP/BLOOMBERG) - Het vertrouwen van Amerikaanse consumenten in de economie is deze maand gezakt naar het laagste niveau sinds juni 2022. Dat meldt de Universiteit van Michigan op basis van een voorlopige raming. Amerikaanse consumenten zijn vooral bezorgd over de aanhoudende shutdown van de overheid en de afzwakkende arbeidsmarkt in de Verenigde Staten.

12 minuten geleden
Airbnb en Expedia bij winnaars op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Airbnb en Expedia behoorden vrijdag tot de stijgers op de beurzen in New York na kwartaalcijfers van de twee bedrijven die actief zijn in de reissector. Verhuurplatform Airbnb presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht door de aantrekkende vraag naar accommodaties en gaf een positieve verwachting af voor het huidige kwartaal. Het aandeel klom meer dan 1 procent.

1 uur geleden
Lukoil na klappen deal alsnog dicht bij verkoop buitenlandse tak

BRUSSEL (ANP) - Het Russische olieconcern Lukoil is in "vergevorderde gesprekken met andere partijen" over de overname van de internationale activiteiten na het afhaken van het Zwitserse Gunvor. Het doel is "zo snel mogelijk tot een nieuwe verkoopovereenkomst te komen", laat de Nederlandse tak van Lukoil weten in een verklaring. Donderdag ging de verkoop aan grondstoffenhandelaar Gunvor niet door na weerstand vanuit de Verenigde Staten.

1 uur geleden
Minister zwijgt over mogelijke uitruil met China in zaak-Nexperia

DEN HAAG (ANP) - Demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken) wil niet zeggen wat China terugkrijgt in ruil voor het hervatten van de levering van Nexperia-chips naar bijvoorbeeld autofabrieken in Europa. De gesprekken daarover met de Chinese overheid zijn vertrouwelijk, zei de VVD-bewindsman vrijdag rond de ministerraad.

3 uur geleden
Europese luchtvaartmaatschappijen passen duurzaamheidsclaims aan

BRUSSEL (ANP) - Ruim twintig Europese luchtvaartmaatschappijen hebben duurzaamheidsclaims aangepast na gesprekken met de Europese Commissie en Europese toezichthouders. Volgens de Nederlandse Autoriteit Consument & Markt (ACM) en andere consumententoezichthouders waren bepaalde claims rondom het compenseren van CO2-uitstoot van een vlucht misleidend.

3 uur geleden
Duitse toeleverancier kan weer Nexperia-chips uit China halen

FRANKFURT (ANP) - Een Duitse toeleverancier voor de auto-industrie, Aumovio, zegt weer chips van Nexperia van China naar Europa te kunnen sturen. Eerder was die toelevering onzeker door een exportverbod dat Beijing chipmaker Nexperia had opgelegd. Aumovio-topman Philipp von Hirschheydt zei tegen persbureau Bloomberg dat zijn bedrijf deze week een vergunning voor de export had gekregen.

3 uur geleden
Wereldwijde voedselprijzen dalen door ruime voorraden

ROME (ANP/RTR) - De wereldwijde voedselprijzen zijn vorige maand voor de tweede maand op rij gedaald. Dat kwam voornamelijk door ruime voorraden, heeft de Voedsel- en Landbouworganisatie van de Verenigde Naties (FAO) vrijdag bekendgemaakt.

4 uur geleden