Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

Consumentenbond: reizigers missen compensatie door fout Transavia

DEN HAAG (ANP) - Veel reizigers van Transavia hebben mogelijk toch recht op compensatie vanwege annulering of vertraging van hun vlucht, ondanks dat de luchtvaartmaatschappij hen vertelde dat ze geen vergoeding kunnen claimen. Daarop wijst de Consumentenbond, die vindt dat Transavia deze "fout" moet rechtzetten.

De belangenorganisatie voor consumenten kreeg signalen dat het claimformulier, dat Transavia gebruikt, reizigers in sommige gevallen onterecht afwijst. De bond ontdekte vervolgens met behulp van tientallen simulaties dat het formulier vaak ten onrechte aangeeft dat iemand niet in aanmerking komt voor compensatie. Het gaat specifiek om passagiers waarvan de vlucht is geannuleerd en die vervolgens met een andere Transavia-vlucht reisden.

Volgens de Europese regels hebben reizigers recht op geld terug of een vervangende vlucht als een maatschappij een vlucht schrapt, benadrukt de bond. In sommige gevallen hebben ze ook recht op compensatie tot 600 euro per persoon.

Slordig

"Volgens onze gegevens annuleerde Transavia het afgelopen half jaar zo’n 300 vluchten, waarbij passagiers hoogstwaarschijnlijk recht hebben op compensatie. Die annuleringen raken enkele tienduizenden passagiers", geeft Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar aan. Ze vindt dat Transavia hier "heel slordig" mee omgaat. "We verwachten dan ook dat de luchtvaartmaatschappij direct haar claimpagina aanpast. En dat ze de getroffen reizigers informeert dat zij hun claim opnieuw kunnen laten beoordelen."

In juni klaagde de Consumentenbond nog dat Transavia de Europese regels zou overtreden bij het schrappen van vluchten om de drukte op Schiphol te beperken. Toen wees de bond erop dat de maatschappij passagiers bij annulering niet de keus bood tussen geld terug of een andere vlucht naar keuze. Transavia zei zich niet te herkennen in de kritiek, maar maakte in juli vervolgens wel afspraken met de Consumentenbond over het compenseren van klanten die door onvolledige informatie bij een geannuleerde vlucht extra kosten hadden gemaakt.

Teleurstelling

Een woordvoerster van Transavia laat weten dat de maatschappij "erg teleurgesteld" is dat de Consumentenbond met de nieuwe klacht meteen naar de media is gestapt. Door de gesprekken in juli ging Transavia er vanuit dat de bond eerst bij de maatschappij zelf zou aankloppen en die dan ook de tijd zou geven om een en ander uit te zoeken. Dat laatste is nu nog niet gebeurd want Transavia kreeg de klacht pas donderdag binnen. Volgens de zegsvrouw wil Transavia onder meer nog weten of de Consumentenbond bij zijn onderzoek wel het juiste linkje heeft gebruikt.

Meer uit Financieel

Magnum-topman vindt dat oprichter Ben & Jerry's moet loslaten

LONDEN (ANP) - De topman van The Magnum Ice Cream Company (TMICC) haalt vlak voor de beursgang van het ijsbedrijf uit naar Ben Cohen, een van de oprichters van dochteronderneming Ben & Jerry's. Cohen moet dat merk loslaten en "overdragen aan een nieuwe generatie", zei TMICC-topman Peter ter Kulve tegen de krant Financial Times (FT).

12 uur geleden
Macron dreigt China met heffingen om handelsoverschot met EU

PARIJS (ANP/AFP) - De Franse president Emmanuel Macron heeft China gedreigd met importheffingen als het Aziatische land zijn handelsoverschot met de Europese Unie niet verkleint. Dat heeft hij na afloop van een bezoek aan China gezegd in een interview met de zakenkrant Les Echos.

12 uur geleden
Indiase toezichthouder eist uitleg Elbers voor chaos bij IndiGo

NEW DELHI (ANP/BLOOMBERG) - De Indiase toezichthouder voor burgerluchtvaart heeft de Nederlandse topman van IndiGo, Pieter Elbers, 24 uur de tijd gegeven om met een verklaring te komen voor de grote chaos bij die luchtvaartmaatschappij. IndiGo schrapte de afgelopen dagen duizenden vluchten in India door roosterproblemen. Die gaten in de planning ontstonden nadat de wettelijk verplichte rusttijden voor piloten waren verruimd.

16 uur geleden
Musk pleit voor afschaffing van EU na hoge boete voor X

SAN FRANCISCO (ANP/DPA) - De Amerikaanse miljardair Elon Musk vindt dat de EU moet worden opgeheven, schreef hij op zijn socialemediaplatform X. Musk reageerde hiermee op de miljoenenboete van de EU tegen zijn berichtendienst.

1 dag geleden
India grijpt in na chaos op luchthavens door problemen IndiGo

MUMBAI (AFN/BLOOMBERG) - India heeft zaterdag ingegrepen door maximumprijzen van vliegtickets in te stellen en extra treinen in te zetten, nadat duizenden reizigers waren gestrand door geannuleerde vluchten. De regering heeft prijsrestricties opgelegd om te voorkomen dat "buitensporig hoge vliegtarieven door bepaalde luchtvaartmaatschappijen in rekening worden gebracht." De maatregelen blijven van kracht "tot de situatie volledig is gestabiliseerd", staat in een verklaring.

1 dag geleden
Koperprijs stijgt naar recordhoogte door hamsteringen in VS

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - De koperprijs is deze week tot een recordhoogte gestegen, aangedreven door vrees voor een wereldwijd tekort aan het industriële metaal. Grondstoffenhandelaren verwachten een tekort als gevolg van het hamsteren van koper in de Verenigde Staten. Ook werd de vraag aangewakkerd door een rapport van de invloedrijke zakenbank Citigroup, waarin wordt voorspeld dat de koperprijs verder zal stijgen.

1 dag geleden
Schrijversvakbond: blokkeer overname Warner Bros. door Netflix

LOS ANGELES (ANP/BLOOMBERG) - Een grote vakbond van schrijvers voor film en televisie in de Verenigde Staten vindt dat de overname van de film- en tv-studio's en het streamingplatform HBO Max van Warner Bros. Discovery door Netflix "moet worden geblokkeerd". Volgens de Writers Guild of America (WGA) vormt de overname een bedreiging voor scenaristen, producenten, regisseurs en bioscoopeigenaren.

1 dag geleden