Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

DEN HAAG (ANP) - Supermarkten Jumbo en Plus gaan bijna niet meer de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten. De Consumentenbond stelt dat dit het resultaat is van intensieve gesprekken tussen de bond en deze supermarkten. Albert Heijn komt gemaakte afspraken echter niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de supermarkt.

Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel is misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.

De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen.

Prijsgarantie AH niet nagekomen

Bij Jumbo is dat ook echt gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.

"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.

Reactie AH

Albert Heijn reageert "verbaasd". "Wij zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond, juist omdat wij vinden dat ieder product met een verkeerde prijs er een te veel is." Volgens een woordvoerster heeft de keten de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen niet meer voorkomen. Eigen metingen zouden laten zien dat die stappen effectief zijn geweest en verkeerde prijzen nauwelijks meer voorkomen. De bevindingen van de Consumentenbond betreurt de super dan ook. "Wij gaan graag met de Consumentenbond in gesprek om inzicht te krijgen in de achterliggende data van hun onderzoek."

Meer uit Binnenland

Eis cel en tbs tegen modellenscout voor onlinemisbruik meisjes

DEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft acht jaar cel en tbs met dwangverpleging geëist tegen een 27-jarige man uit Den Haag voor het online misbruiken van jonge meisjes van 4 tot 13 jaar oud in Nederland en België. Ibrahim A. bekent dat hij zich voordeed als een vrouwelijke modellenscout die jonge slachtoffers vroeg naaktfoto's te sturen en video's waarop ze seksuele handelingen met zichzelf verrichten.

29 minuten geleden
Viertal aangehouden voor drugssmokkel naar Scandinavië en VK

DRIEBERGEN (ANP) - De politie heeft woensdag vier mannen aangehouden voor drugssmokkel naar Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. Het gaat om 750 kilo cocaïne, verstopt in bloemenkarren, meldt de politie. De verdachten zijn een 49-jarige man uit Ridderkerk, twee 37-jarige mannen uit Urk en een 50-jarige man uit Maassluis. Bij doorzoekingen op verschillende plekken zijn tienduizenden euro's contant geld en gegevensdragers in beslag genomen. Het kan dan bijvoorbeeld gaan om laptops of harde schijven.

45 minuten geleden
Amersfoort: Poederbrief was reclamepost met meel en koekjesrecept

AMERSFOORT (ANP) - De poederbrief die woensdag aan ongeveer tweehonderd gemeenten is verstuurd, was een reclame-actie. Er zat meel in "en een recept voor koekjes", laat de gemeente Amersfoort weten. Die is een van de ontvangers.

1 uur geleden
Poederbrief bij 200 gemeenten, in ieder geval 1 bevatte meel

VRIES (ANP) - In totaal tweehonderd gemeenten hebben een poederbrief ontvangen. Dat meldt de gemeente Tynaarlo woensdag, die ook een brief ontving. In de envelop die de Drentse gemeente binnenkreeg, bleek na onderzoek meel te zitten.

1 uur geleden
Nabestaanden MH17: uitspraak enorme steun in de rug

DEN HAAG (ANP) - Voor nabestaanden van de slachtoffers van vlucht MH17 is het "een enorme steun in de rug" dat het Europees Hof voor de Rechten van de Mens (EHRM) Rusland verantwoordelijk houdt voor het neerhalen van het toestel. "Het is erkenning voor wat wij als nabestaanden allang wisten. Toch is het belangrijk om die erkenning te krijgen. Het kan niet zo zijn dat een land hier zomaar mee wegkomt", reageert voorzitter Piet Ploeg van de Stichting Vliegramp MH17 op de uitspraak.

3 uur geleden
Ruim 100.000 reiskostenclaims na NS-staking, oordeel duurt langer

UTRECHT (ANP) - De NS heeft meer dan 100.000 aanvragen ontvangen van mensen die een vergoeding willen voor de reiskosten die ze moesten maken toen het treinverkeer onlangs stillag door stakingen. In een mail aan gedupeerden meldt de spoorvervoerder dat de behandeling van aanvragen hierdoor langer kan duren. Normaal gebeurt dat binnen vier weken, maar de NS heeft iets meer tijd nodig om elke aanvraag "met zorg" te behandelen.

3 uur geleden
Claim stichting tegen 'buitensporige winst' op medicijn afgewezen

AMSTERDAM (ANP) - De rechter doet geen uitspraak over de "buitensporige winsten" die de Amerikaanse farmaceut AbbVie zou hebben gemaakt met het reumamedicijn Humira. Een eis van de stichting Farma ter Verantwoording is woensdag afgewezen. Volgens de rechtbank in Amsterdam is de organisatie niet ontvankelijk en daarom komt er geen inhoudelijk oordeel. De stichting denkt nog na over volgende stappen.

4 uur geleden