Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

DEN HAAG (ANP) - Supermarkten Jumbo en Plus gaan bijna niet meer de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten. De Consumentenbond stelt dat dit het resultaat is van intensieve gesprekken tussen de bond en deze supermarkten. Albert Heijn komt gemaakte afspraken echter niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de supermarkt.

Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel is misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.

De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen.

Prijsgarantie AH niet nagekomen

Bij Jumbo is dat ook echt gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.

"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.

Reactie AH

Albert Heijn reageert "verbaasd". "Wij zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond, juist omdat wij vinden dat ieder product met een verkeerde prijs er een te veel is." Volgens een woordvoerster heeft de keten de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen niet meer voorkomen. Eigen metingen zouden laten zien dat die stappen effectief zijn geweest en verkeerde prijzen nauwelijks meer voorkomen. De bevindingen van de Consumentenbond betreurt de super dan ook. "Wij gaan graag met de Consumentenbond in gesprek om inzicht te krijgen in de achterliggende data van hun onderzoek."

Meer uit Binnenland

Geen treinen van Venlo naar Duitsland door koperdiefstal

VENLO (ANP) - Tussen Venlo en de Duitse plaats Mönchengladbach rijden dinsdagochtend geen treinen, meldt de NS in de reisplanner. Dat komt volgens de NS door een koperdiefstal. De verwachting is dat de problemen rond 12.00 uur zijn verholpen.

2 uur geleden
Melding van schoten op woning in Middelburg

MIDDELBURG (ANP) - Inwoners van de Meanderhof in Middelburg hebben in de nacht van maandag op dinsdag melding gemaakt van schoten op hun woning. Agenten constateerden ter plaatse "vermoedelijk kogelgaten" in een ruit, meldt de politie Zeeland op X.

3 uur geleden
Raymann: vergiffenis voor koning Willem-Alexander is nieuw begin

HILVERSUM (ANP) - De vergiffenis die koning Willem-Alexander maandag kreeg in Suriname markeert een "nieuw begin", volgens cabaretier Jörgen Raymann. "Dit geeft wel aan dat er een nieuw tijdperk aanbreekt", vertelde Raymann maandag in RTL Tonight.

7 uur geleden
NiNsee prijst houding koning over slavernijverleden

PARAMARIBO (ANP) - Het Nationaal instituut Nederlands slavernijverleden en erfenis (NiNsee) spreekt van "buitengewone bewondering" voor koning Willem-Alexander vanwege zijn houding tegenover het Nederlandse slavernijverleden. "Deze koning is van ongekend niveau en een grote leider die in staat is om te doen wat andere monarchen en leiders van republieken nalaten", zegt voorzitter Dave Ensberg-Kleijkers.

8 uur geleden
Voorzitter Suriname Museum over vergeving: belangrijk moment

AMSTERDAM (ANP) - Dat nazaten van tot slaaf gemaakte mensen koning Willem-Alexander hebben vergeven voor het slavernijverleden van de koninklijke familie is "een heel belangrijk moment". Dat zegt Vincent Soekra, voorzitter van het net geopende Suriname Museum in Amsterdam.

9 uur geleden
Koning krijgt vergiffenis van nazaten tot slaaf gemaakten

PARAMARIBO (ANP) - Surinaamse nazaten van tot slaaf gemaakten en inheemse gemeenschappen accepteren de excuses van koning Willem-Alexander voor het Nederlandse slavernijverleden. Dat zeiden ze maandag in een dialoog met de koning op de eerste dag van het staatsbezoek van het koningspaar aan Suriname.

10 uur geleden
Kittens dood door vogelgriep op geitenboerderij

DEN HAAG (ANP) - Een nest kittens op een geitenbedrijf is besmet geweest met vogelgriep en eraan overleden. Dat heeft Wageningen Bioveterinary Research geconstateerd, schrijft demissionair minister Femke Wiersma (Landbouw, BBB) in een Kamerbrief. De geiten en andere boerderijdieren zijn onderzocht: bij hen is geen vogelgriep aangetroffen.

10 uur geleden