Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

DEN HAAG (ANP) - Supermarkten Jumbo en Plus gaan bijna niet meer de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten. De Consumentenbond stelt dat dit het resultaat is van intensieve gesprekken tussen de bond en deze supermarkten. Albert Heijn komt gemaakte afspraken echter niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de supermarkt.

Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel is misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.

De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen.

Prijsgarantie AH niet nagekomen

Bij Jumbo is dat ook echt gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.

"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.

Reactie AH

Albert Heijn reageert "verbaasd". "Wij zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond, juist omdat wij vinden dat ieder product met een verkeerde prijs er een te veel is." Volgens een woordvoerster heeft de keten de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen niet meer voorkomen. Eigen metingen zouden laten zien dat die stappen effectief zijn geweest en verkeerde prijzen nauwelijks meer voorkomen. De bevindingen van de Consumentenbond betreurt de super dan ook. "Wij gaan graag met de Consumentenbond in gesprek om inzicht te krijgen in de achterliggende data van hun onderzoek."

Meer uit Binnenland

Gedeputeerde Brabant: timing nieuws kerncentrale ongelukkig

ZEVENBERGEN (ANP) - Dat Moerdijk ook wordt genoemd in een onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale in Noord-Brabant leidde woensdag tijdens een informatieavond tot vragen van bewoners. Afgelopen weken werd bekend dat het dorp mogelijk moet verdwijnen ten behoeve van een ander energieproject: Powerport. Het onderzoek naar locaties voor een kleine kerncentrale viel daar "bijzonder ongelukkig" mee samen, zei gedeputeerde Wilma Dirken van de provincie.

2 uur geleden
Anja Meulenbelt krijgt P.C. Hooft-prijs 2026

DEN HAAG (ANP) - Schrijver Anja Meulenbelt krijgt de P.C. Hooft-prijs 2026 voor haar beschouwend proza. Ze krijgt 60.000 euro, die hoort bij de belangrijke literaire oeuvreprijs voor een Nederlandse schrijver.

6 uur geleden
Stint-ondernemers erkennen dat gebruikershandleiding niet klopte

DEN BOSCH (ANP) - Stint-ondernemers Edwin Renzen en Peter Noorlander hebben woensdag in de rechtbank toegegeven dat zij onjuiste informatie hebben opgenomen in gebruikershandleidingen. Zo schreven zij dat de elektrische bolderkar voldeed aan Europese veiligheidsrichtlijnen, terwijl dit niet klopte. Ook in een aanvraag bij het ministerie van Infrastructuur meldden zij volgens het Openbaar Ministerie ten onrechte dat de Stint voldeed aan de benodigde veiligheidseisen. Het OM verdenkt de bedrijven van het tweetal van onder meer valsheid in geschrifte.

6 uur geleden
Vogelgriep vastgesteld bij vleeskuikenbedrijf in Uitwijk

UITWIJK (ANP) - In het dorpje Uitwijk in de gemeente Altena is vogelgriep vastgesteld op een vleeskuikenbedrijf. Alle kuikens op de locatie in Noord-Brabant worden gedood.

7 uur geleden
Regionale omroepen vanaf 2026 live te zien op streamingdienst NPO

DEN HAAG (ANP) - Regionale omroepen zijn vanaf 2026 live te volgen op NPO Start, de streamingdienst van de publieke omroep. Minister Gouke Moes (Media, BBB) heeft hiertoe besloten, omdat hij het belangrijk vindt dat regionale publieke omroepen "voor iedereen beter vindbaar en zichtbaar zijn". De demissionaire bewindsman gaat daarom ook de Mediawet aanpassen, schrijft hij in een Kamerbrief.

7 uur geleden
Ruim 2,2 miljoen mensen haalden coronaprik, minder dan vorig jaar

BILTHOVEN (ANP) - Iets meer dan 2,25 miljoen mensen hebben dit najaar een vaccinatie tegen het coronavirus gekregen. Dat meldt het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM). De opkomst is iets lager dan vorig jaar, toen er ruim 2,5 miljoen prikken werden gezet tijdens de najaarsronde. Het jaar daarvoor, in 2023, kregen ruim 2,7 miljoen mensen een coronavaccinatie.

7 uur geleden
Acteur en komiek Hans Otjes (78) overleden

HOORN (ANP) - Acteur en komiek Hans Otjes is overleden. Hij stierf maandag op 78-jarige leeftijd in zijn woonplaats Hoorn, heeft zijn familie woensdag bekendgemaakt.

8 uur geleden