Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

Consumentenbond: nog steeds fouten op kassabon van Albert Heijn

DEN HAAG (ANP) - Supermarkten Jumbo en Plus gaan bijna niet meer de fout in door onjuiste bedragen op kassabonnen te zetten. De Consumentenbond stelt dat dit het resultaat is van intensieve gesprekken tussen de bond en deze supermarkten. Albert Heijn komt gemaakte afspraken echter niet na en zet nog steeds aanbiedingen met een verkeerde prijs op de bon. De bond onderzoekt daarom juridische stappen tegen de supermarkt.

Eind april meldde de Consumentenbond dat voor het derde jaar op rij is gebleken dat er veel is misgegaan bij de prijs die bij artikelen in het schap staat en de prijs die aan de kassa wordt gerekend. De prijs van een op de zes gekochte aanbiedingen bleek aan de kassa niet te kloppen. Die fouten zijn in de meeste gevallen in het nadeel van de consument.

De bond eiste dat de supers de problemen voor 30 juni zouden oplossen. De directies van AH en Jumbo beloofden dat klanten het product dat met een verkeerde prijs op de bon staat gratis zouden krijgen. Ook zouden ze zogenoemde mysteryshoppers inhuren om de fouten op te sporen.

Prijsgarantie AH niet nagekomen

Bij Jumbo is dat ook echt gelukt. Ook Plus haalde veel onjuiste prijsborden uit de filialen. "Maar Albert Heijn komt, ondanks herhaalde verzoeken van de Consumentenbond, niet over de brug met rapportages van de beloofde extra controles", aldus de bond. Verder staan er nog steeds fouten op de bon, hangen er reclameborden in de winkel met prijzen die sinds oktober 2022 niet meer kloppen en komt AH de toegezegde prijsgarantie niet na.

"Fouten op de kassabon zijn een oneerlijke handelspraktijk. Daarom onderzoekt de Consumentenbond nu juridische stappen tegen Albert Heijn om een einde te maken aan deze situatie", zegt directeur van de bond Sandra Molenaar. Verder moeten alle drie de supers van de bond met een plan komen om klanten te compenseren voor foute kassabonnen van de afgelopen jaren.

Reactie AH

Albert Heijn reageert "verbaasd". "Wij zijn steeds in gesprek met de Consumentenbond, juist omdat wij vinden dat ieder product met een verkeerde prijs er een te veel is." Volgens een woordvoerster heeft de keten de afgelopen maanden verbeteringen doorgevoerd om ervoor te zorgen dat foutieve prijzen niet meer voorkomen. Eigen metingen zouden laten zien dat die stappen effectief zijn geweest en verkeerde prijzen nauwelijks meer voorkomen. De bevindingen van de Consumentenbond betreurt de super dan ook. "Wij gaan graag met de Consumentenbond in gesprek om inzicht te krijgen in de achterliggende data van hun onderzoek."

Meer uit Binnenland

Politie begint met aanhouden klimaatactivisten rond A12

DEN HAAG (ANP) - De politie is begonnen met het aanhouden van klimaatactivisten van Extinction Rebellion die rond het middaguur de A12 in Den Haag probeerden te blokkeren. Op wegen in de buurt van de Utrechtsebaan roept de politie om dat actievoerders zijn aangehouden, zo horen ANP-verslaggevers.

55 minuten geleden
Tienduizenden meldingen over nieuwe storing bij Odido

DEN HAAG (ANP) - Telecomprovider Odido kampt opnieuw met een grote storing bij zijn mobiele diensten, nadat het bedrijf eerder op de dag nog had gemeld dat een storing op woensdagochtend was verholpen. Op de website Allestoringen.nl zijn tienduizenden meldingen binnengekomen over een tweede storing bij het bellen en mobiel internetten uit verschillende delen van het land.

1 uur geleden
Van Zanen: bijna 300 drones uit lucht gehaald rond NAVO-top

DEN HAAG (ANP) - Tot nu toe zijn er in de dagen rond de NAVO-top in Den Haag bijna driehonderd drones uit de lucht gehaald. Dat zei de Haagse burgemeester Jan van Zanen tijdens een werkbezoek dat hij deed met demissionair staatssecretaris van Defensie, Gijs Tuinman. Ze namen een kijkje op locaties in de hofstad waar speciale eenheden van Defensie drones uit de lucht halen.

1 uur geleden
Klimaatactivisten proberen A12 Den Haag te blokkeren

DEN HAAG (ANP) - Actievoerders van Extinction Rebellion proberen woensdagmiddag de A12 in Den Haag op te lopen, zien verslaggevers van het ANP. De politie houdt de groep tegen op onder meer de Zuid-Hollandlaan en waarschuwt dat de demonstranten aangehouden kunnen worden.

1 uur geleden
Verstoring treindienst rond Schiphol duurt tot ongeveer 13.45 uur

AMSTERDAM (ANP) - De verwachting is nu dat er nog tot ongeveer 13.45 uur een verstoring is in het treinverkeer rond Schiphol, in plaats van tot 11.45 uur, is te zien in de NS-reisplanner. Door een storing rijden er woensdag fors minder treinen tussen Amsterdam Zuid en Schiphol en dit heeft ook impact op trajecten rond de luchthaven. ProRail kan nog niet zeggen hoe lang de problemen gaan duren.

1 uur geleden
Storing Odido verholpen, geen tekenen van cyberaanval

DEN HAAG (ANP) - De storing bij de mobiele diensten van telecomprovider Odido is verholpen en er zijn geen tekenen van een cyberaanval. Dat meldt een woordvoerder van het telecombedrijf. De storing bij het bellen en mobiel internetten begon woensdagochtend omstreeks 09.00 uur en trof onder meer gebruikers van Odido die aanwezig zijn bij de NAVO-top in Den Haag.

2 uur geleden
Máxima leidt partners van NAVO-leiders rond in Rotterdam

ROTTERDAM (ANP) - Koningin Máxima leidt woensdag de partners van wereldleiders die voor de NAVO-top in Nederland zijn, rond in Rotterdam. De vorstin ontvangt haar gezelschap bij het Depot Boijmans Van Beuningen.

2 uur geleden