Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: maaltijdbezorgers misleiden klant

Consumentenbond: maaltijdbezorgers misleiden klant

DEN HAAG (ANP) - Maaltijdbezorgers misleiden klanten op verschillende manieren, stelt de Consumentenbond woensdag op basis van eigen onderzoek. Zo verstoppen Deliveroo en Uber Eats servicekosten en laat Uber Eats het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is, aldus de organisatie.

Hoewel bedrijven wettelijk verplicht zijn alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, komen servicekosten bij Deliveroo en Uber Eats volgens de Consumentenbond "pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn".

Uber Eats toont consumenten restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Daardoor lijkt het alsof klanten kunnen kiezen uit veel meer restaurants dan in werkelijkheid het geval is. Ook bij Deliveroo lijkt het aanbod soms groter dan het echt is.

Beloftes waarmaken

Thuisbezorgd.nl misleidt zijn klanten volgens de Consumentenbond niet, maar hanteert volgens de organisatie wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt. Een maaltijd zou volgens het bedrijf nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen, aldus de Consumentenbond.

De maaltijdbezorger zegt blij te zijn "dat de Consumentenbond onze transparantie erkent", maar zegt dat de conclusie over de prijsgarantie niet klopt. "De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijslijst van een restaurant en dus niet op de afhaalprijslijst", laat een woordvoerster weten. De Consumentenbond zegt de prijzen van Thuisbezorgd.nl wel degelijk met de bezorgprijslijst van restaurants te hebben vergeleken. "Je moet of de belofte waarmaken, of niet de belofte doen", meldt een zegsman van de bond.

Transparant

In een reactie zegt Deliveroo transparant en eerlijk te zijn over de kosten die het bedrijf in rekening brengt, inclusief bezorg- en servicekosten. "Deze worden aan de klant duidelijk gemaakt voordat een klant een bestelling plaatst op de 'mandje'-pagina. Hoe deze servicekosten worden berekend, leggen we ook duidelijk uit in onze app, in onze 'veelgestelde vragen' en in onze algemene voorwaarden."

Uber Eats kon woensdag niet direct inhoudelijk reageren op de kritiek van de Consumentenbond.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gedeeld met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Meer uit Financieel

Aandeelhouders Tesla keuren megabeloning Musk goed

AUSTIN (ANP) - Aandeelhouders van Tesla hebben de megabeloning voor topman Elon Musk goedgekeurd. Tijdens de aandeelhoudersvergadering van de elektrische autofabrikant op het hoofdkantoor in Austin in de staat Texas stemde ruim 75 procent van de aanwezigen in met de beloning in aandelen met een waarde tot 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar. Het gaat waarschijnlijk om het grootste beloningsvoorstel voor een topbestuurder van een bedrijf ooit.

5 uur geleden
Verliezen op Wall Street, eigenaar Snapchat wint na cijfers

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag met verliezen gesloten, waarbij vooral de techfondsen werden geraakt door hernieuwde zorgen bij beleggers over de sterk gestegen waarderingen van techbedrijven en de enorme investeringen in AI. Snap, het moederbedrijf van het populaire socialemediaplatform Snapchat, deed het juist wel goed op Wall Street dankzij positief ontvangen resultaten.

6 uur geleden
Detailhandel VS verwacht recorduitgaven in feestdagenperiode

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - Amerikanen gaan dit feestdagenseizoen met onder meer Black Friday en kerst naar verwachting meer dan 1 biljoen dollar, oftewel 1000 miljard dollar, in winkels uitgeven, wat een nieuw record zou betekenen. Dat verwacht de Amerikaanse detailhandelsorganisatie National Retail Federation (NRF).

6 uur geleden
Karremans: komende dagen weer levering chips van Nexperia

DEN HAAG (ANP) - De "komende dagen" zullen chips van Nexperia uit China weer bij klanten arriveren, verwacht demissionair minister Vincent Karremans (Economische Zaken, VVD). Zijn collega David van Weel (Buitenlandse Zaken, VVD) verwelkomt de aankondiging dat China de leveringen weer mogelijk zal maken, zegt hij op X.

7 uur geleden
Topman chipbedrijf Qualcomm: wereld onderschat hoe groot AI wordt

NEW YORK (ANP/BLOOMBERG) - De wereld onderschat momenteel hoe groot kunstmatige intelligentie (AI) gaat worden. Dat heeft topman Cristiano Amon van de grote Amerikaanse chipproducent Qualcomm gezegd in een interview met persbureau Bloomberg. Hij vergeleek daarbij AI met de opkomst van het internet, dat volgens Amon ook veel groter is geworden dan mensen aanvankelijk dachten in de jaren 90.

8 uur geleden
Bondskanselier Merz: Duitse staalsector in 'existentiële crisis'

BERLIJN (ANP/DPA/RTR) - De Duitse staalindustrie verkeert volgens bondskanselier Friedrich Merz in een "existentiële crisis" door onder meer felle concurrentie van goedkoop staal uit China, de Amerikaanse importheffingen en de zwakkere staalvraag door de malaise in de Europese auto-industrie. Dat zei Merz na afloop van een ontmoeting in Berlijn met topbestuurders uit de staalindustrie.

10 uur geleden
AEX-index sluit met verlies, Air France-KLM keldert na cijfers

AMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse AEX-index is donderdag met rode cijfers gesloten. Staalproducent ArcelorMittal was koploper in de hoofdindex met een plus van 2,4 procent dankzij beter dan verwachte kwartaalresultaten. Bij de middelgrote fondsen op het Damrak was luchtvaartconcern Air France-KLM juist een opvallende daler met een koersval van bijna 15 procent na slecht ontvangen cijfers.

10 uur geleden