Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: maaltijdbezorgers misleiden klant

Consumentenbond: maaltijdbezorgers misleiden klant

DEN HAAG (ANP) - Maaltijdbezorgers misleiden klanten op verschillende manieren, stelt de Consumentenbond woensdag op basis van eigen onderzoek. Zo verstoppen Deliveroo en Uber Eats servicekosten en laat Uber Eats het aanbod van restaurants veel groter lijken dan het daadwerkelijk is, aldus de organisatie.

Hoewel bedrijven wettelijk verplicht zijn alle kosten duidelijk vooraf te vermelden, komen servicekosten bij Deliveroo en Uber Eats volgens de Consumentenbond "pas bij het afrekenen als een duveltje uit een doosje tevoorschijn. Voor consumenten is het daardoor niet meteen duidelijk hoeveel ze voor hun bestelling kwijt zijn".

Uber Eats toont consumenten restaurants op afstanden tot wel 30 kilometer. Daardoor lijkt het alsof klanten kunnen kiezen uit veel meer restaurants dan in werkelijkheid het geval is. Ook bij Deliveroo lijkt het aanbod soms groter dan het echt is.

Beloftes waarmaken

Thuisbezorgd.nl misleidt zijn klanten volgens de Consumentenbond niet, maar hanteert volgens de organisatie wel een prijsgarantie die het vaak niet waarmaakt. Een maaltijd zou volgens het bedrijf nooit duurder zijn dan rechtstreeks bij het restaurant. Maar tijdens een steekproef bleek die belofte in bijna de helft van de gevallen niet te kloppen, aldus de Consumentenbond.

De maaltijdbezorger zegt blij te zijn "dat de Consumentenbond onze transparantie erkent", maar zegt dat de conclusie over de prijsgarantie niet klopt. "De prijsgarantie van Thuisbezorgd.nl is van toepassing op de bezorgprijslijst van een restaurant en dus niet op de afhaalprijslijst", laat een woordvoerster weten. De Consumentenbond zegt de prijzen van Thuisbezorgd.nl wel degelijk met de bezorgprijslijst van restaurants te hebben vergeleken. "Je moet of de belofte waarmaken, of niet de belofte doen", meldt een zegsman van de bond.

Transparant

In een reactie zegt Deliveroo transparant en eerlijk te zijn over de kosten die het bedrijf in rekening brengt, inclusief bezorg- en servicekosten. "Deze worden aan de klant duidelijk gemaakt voordat een klant een bestelling plaatst op de 'mandje'-pagina. Hoe deze servicekosten worden berekend, leggen we ook duidelijk uit in onze app, in onze 'veelgestelde vragen' en in onze algemene voorwaarden."

Uber Eats kon woensdag niet direct inhoudelijk reageren op de kritiek van de Consumentenbond.

De uitkomsten van het onderzoek zijn gedeeld met toezichthouder Autoriteit Consument & Markt.

Meer uit Financieel

Parkeren op vliegveld deze zomer weer fors duurder

ENSCHEDE (ANP) - Reizigers moeten dit jaar opnieuw rekening houden met gestegen parkeerprijzen op luchthavens. Dat meldt de website Vliegveldinfo.nl, die de parkeertarieven heeft vergeleken van zestien vliegvelden die Nederlanders en Belgen het meest gebruiken als vertrekluchthaven.

17 minuten geleden
Netflix daalt op Wall Street voorafgaand aan cijfers

NEW YORK (ANP) - Netflix behoorde donderdag tot de dalers op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers kijken uit naar de kwartaalresultaten van de streamingdienst, die na de slotbel op Wall Street naar buiten komen. De verwachtingen zijn hooggespannen en kenners rekenen opnieuw op een flinke groei van het aantal nieuwe abonnees.

1 uur geleden
Bundesbank: geen krimp Duitse economie maar lichte groei

FRANKFURT (ANP/BLOOMBERG) - De Duitse economie staat er toch iets beter voor dan verwacht. In plaats van de voorspelde krimp is volgens de Bundesbank in het eerste kwartaal van dit jaar sprake van een "lichte groei". De centrale bank waarschuwt wel dat een duurzaam herstel van de grootste economie van Europa nog lang niet zeker is.

3 uur geleden
ACM verplicht bedrijven stroomcapaciteit af te staan om congestie

DEN HAAG (ANP) - Netbeheerders kunnen grote bedrijven voortaan tegen een vergoeding verplichten een deel van hun stroomcapaciteit af te staan op momenten dat het stroomnet overvol is. Daardoor moet er meer ruimte ontstaan voor nieuwe aansluitingen. Dat is een van de maatregelen uit een "breed pakket" dat de Autoriteit Consument & Markt (ACM) donderdag heeft gepresenteerd om de problemen rond netcongestie tegen te gaan.

3 uur geleden
Rechter vraagt uitkeringsinstanties om 'oog voor menselijke maat'

UTRECHT (ANP) - Uitkeringsinstanties moeten meer rekening houden met de problemen die kunnen ontstaan bij de terugvordering of herziening van te veel betaalde uitkeringen. Ook moeten de instanties oog hebben voor hun eigen rol bij het ontstaan van die terugbetaling. In dat kader heeft de Centrale Raad van Beroep (CRvB), de hoogste bestuursrechter bij zaken over sociale zekerheid, donderdag uitspraak gedaan. De CRvB gaat voortaan "indringender" toetsen of instanties voldoende letten op de menselijke maat.

4 uur geleden
Tesla schrapt honderden flexbanen in Duitse autofabriek

BERLIJN (ANP) - De Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla gaat het aantal tijdelijke werknemers in zijn enige Europese fabriek in de buurt van Berlijn met driehonderd verminderen. Het gaat om flexwerkers die via een uitzendbureau bij Tesla aan het werk waren.

4 uur geleden
EU-leiders streven naar meer financiële kennis bij burgers

BRUSSEL (ANP) - De regeringsleiders van de Europese Unie streven naar grotere financiële kennis bij burgers. Dat staat in een concept-akkoord voor de EU-top in Brussel over het versterken van de Europese interne markt.

5 uur geleden