Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond: grootschalige prijsmisleiding vakantieaanbieders

Consumentenbond: grootschalige prijsmisleiding vakantieaanbieders

DEN HAAG (ANP) - Reisaanbieders misleiden consumenten op grote schaal met lokkertjes, concludeert de Consumentenbond na onderzoek. Zo'n 83 procent van de reizen die de organisatie bekeek, was niet voor de aanbiedingsprijs te boeken. De Consumentenbond heeft klachten ingediend bij de Reclame Code Commissie en vraagt concurrentiewaakhond ACM in te grijpen.

"Reizen blijken helemaal niet beschikbaar of de prijs verandert zodra een reiziger begint met boeken. En tijdens het reserveren stijgt de prijs ook regelmatig, omdat reisaanbieders onvermijdbare extra bedragen niet vermelden bij de aanbieding", stelt de consumentenorganisatie. De "verzwegen kosten", zoals toeristenbelasting, boekingskosten of verplichte bijdragen, lopen uiteen van 8 euro tot 462 euro per vakantie.

De Consumentenbond geeft als voorbeeld D-reizen die adverteerde met een reis voor twee personen naar Cyprus voor in totaal 450 euro. "Maar dit bedrag verdubbelde uiteindelijk. En bij de VakantieDiscounter explodeerde de totale reissom van een reis naar Ibiza voor twee personen tijdens het boeken van 286 naar 3520 euro", aldus de bond. "Stip Reizen bood zelfs een Fly & Drive Andalusiƫ aan, zonder de kosten van de bijbehorende huurauto in de aanbiedingsprijs op te nemen", vervolgt de belangenbehartiger.

Frustrerend

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond noemt het frustrerend en misleidend als de prijs van je vakantie tijdens elke stap van het boekingsproces stijgt. "Terwijl de regels glashelder zijn: een reis moet te boeken zijn voor de geadverteerde prijs, alle onvermijdbare kosten moeten in de prijs zitten en variabele kosten moeten er direct bij staan. Het is stuitend dat de reisbranche zich nog steeds niet aan deze regels houdt", zegt Molenaar.

In totaal zijn er driehonderd aanbiedingen van twaalf reisaanbieders onderzocht. Die reisorganisaties beloven volgens de Consumentenbond beterschap, "maar Corendon en Stip Reizen blijven wel verplichte servicekosten en toeristenbelasting verstoppen. En Prijsvrij en D-reizen zeggen niet te kunnen voorkomen dat prijzen sterk veranderen tijdens het boeken". De organisatie is tegen deze vier reisaanbieders een procedure gestart bij de Reclame Code Commissie.

De Consumentenbond heeft de bevindingen ook besproken met de Autoriteit Consument & Markt. Die was al van plan vanaf 1 april weer te gaan controleren en zal handhaven als dat nodig is, bijvoorbeeld door boetes op te leggen.

Meer uit Financieel

Hogere kosten drukken opnieuw op winst bouwmarktketen Hornbach

HOUTEN (ANP) - Bouwmarktketen Hornbach heeft de afgelopen maanden opnieuw minder winst geboekt door hogere kosten aan onder meer personeel. Klanten gaven wel weer meer geld uit bij de van oorsprong Duitse doe-het-zelver, onder meer dankzij de opening van nieuwe vestigingen en meer onlinebestedingen.

1 uur geleden
Bank of Japan verhoogt rente naar hoogste niveau in 30 jaar

TOKIO (ANP/BLOOMBERG) - De Bank of Japan heeft het belangrijkste rentetarief in het land verhoogd naar het hoogste niveau in dertig jaar. Met de hogere leenkosten wil de centrale bank de inflatie bestrijden. Ook geeft de Bank of Japan aan dat er meer verhogingen in het verschiet liggen als de omstandigheden dit toelaten.

1 uur geleden
Vertrouwen van consumenten blijft gelijk in december

DEN HAAG (ANP) - Het vertrouwen van consumenten is in december onveranderd gebleven ten opzichte van een maand eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De index voor het vertrouwen blijft staan op min 21. In november liet het vertrouwen nog de grootste verbetering zien in bijna 4,5 jaar.

2 uur geleden
Herstelplan Nike-topman Elliott Hill oogt succesvol

BEAVERTON (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Sportkledingfabrikant Nike profiteert van een aanhoudende vraag naar zijn hardloopschoenen. Daarmee lijkt het herstelplan van topman Elliott Hill vruchten af te werpen. Nike voert onder meer een grote marketingcampagne om de felle concurrentie van opkomende merken in Noord-Amerika af te weren.

10 uur geleden
Beurswaarde Trump Media stijgt zo'n 42 procent na kernfusiedeal

NEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Trump Media & Technology was donderdag een grote winnaar op de beurs in New York. Beleggers zetten het bedrijf achter Donald Trumps socialemediabedrijf Truth Social zo'n 42 procent hoger na aankondiging van een miljardenfusie met TAE Technologies. Dat bedrijf is bezig met de ontwikkeling van kernfusietechnologie.

10 uur geleden
Boete dreigt voor Gelders woningpark om gebrekkig stroomnet

DEN HAAG (ANP) - Voor Park Residence Tergouw in het Gelderse Oosterhout dreigt een forse boete. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft een last onder dwangsom opgelegd van 300.000 euro om de gebrekkige administratie van het voormalige vakantiepark waar tegenwoordig mensen wonen. De waakhond wil ook dat Tergouw gaat voldoen aan alle andere eisen die gelden voor netbeheerders en energieleveranciers. Wanneer Tergouw geen orde op zaken stelt, kan de ACM een boete opleggen van maximaal 900.000 euro.

12 uur geleden
EU stelt Mercosur-akkoord met maand uit

BRUSSEL (ANP) - De Europese Unie neemt nog een maand extra de tijd om een omstreden vrijhandelsakkoord met Zuid-Amerikaanse landen te sluiten. De Mercosur-overeenkomst wordt niet zaterdag, maar in januari pas getekend, zeggen EU-diplomaten. De Mercosur-landen zouden hebben laten weten dat geduld nog te kunnen opbrengen.

12 uur geleden