Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond en energiebedrijven willen belasting omlaag

Consumentenbond en energiebedrijven willen belasting omlaag

DEN HAAG (ANP) - Energiebedrijven en de Consumentenbond roepen de Tweede Kamer op om de belasting op energie te verlagen. Tijdens een gesprek in de Tweede Kamer over de energierekening voor huishoudens stelde de Consumentenbond voor om het btw-tarief op energie te verlagen van 21 naar 9 procent.

Energieleveranciers Essent en Vattenfall willen de energiebelasting helemaal afschaffen omdat er al btw wordt geheven. Essent-CEO Resi Becker stelt dat de energierekening vooral is gestegen door overheidsbeleid. Deze uitspraken leiden tot frustratie bij de aanwezige Kamerleden.

NSC'er Wytske Postma stelt dat alle energiebelasting afschaffen de staat 8 miljard euro zou kosten. "Daarvoor kunnen we alles isoleren." Ze vraagt de energiebedrijven om zelf ook bij te dragen, bijvoorbeeld via het energienoodfonds.

Voorjaarsnota

Een andere optie om de energierekening te verlagen, is variëren in de kosten om het stroomnet te gebruiken. Dit is momenteel een vast bedrag per stroomaansluiting. Het zou eerlijker zijn om grote stroomverbruikers ook meer te laten betalen, vindt onder andere de Autoriteit Consument en Markt. Volgens koepelorganisatie Netbeheer Nederland kan hiermee de rekening voor een huishouden met 300 euro omlaag. Dat zou voor ongeveer twee derde van de huishoudens zo zijn. De overige huishoudens zouden dan dus meer gaan betalen.

Coalitiepartijen PVV, VVD, NSC en BBB willen de energierekening verlagen. Daarover wordt in de lopende onderhandelingen over de voorjaarsnota gesproken. Het ministerie van Financiën zegt vanwege die gesprekken geen inzicht te kunnen geven in de kosten van de voorgestelde belastingverlaging.

Meer uit Binnenland

Minder broeikasgassen uitgestoten in eerste kwartaal 2026

DEN HAAG (ANP) - De uitstoot van broeikasgassen was in het eerste kwartaal van 2026 minder dan een jaar eerder. Dat melden het Centraal Bureau voor de Statistiek en het RIVM op basis van voorlopige cijfers. In het begin van dit jaar was de uitstoot ruim 5 procent minder dan in dezelfde periode in 2025.

2 uur geleden
Hulporganisatie: twaalf mensen slapen op buitenterrein Ter Apel

TER APEL (ANP) - In de nacht van dinsdag op woensdag brengen twaalf asielzoekers de nacht door op het voorterrein van het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt hulporganisatie MiGreat.

6 uur geleden
Luchtalarm blijft, Defensie betaalt mee aan nieuw netwerk

DEN HAAG (ANP) - Het luchtalarm blijft bestaan. Er komt een nieuw sirenenetwerk in samenwerking met Defensie. Dat meldt justitieminister David van Weel (VVD). In een brief spreekt hij van een "nieuw innovatief sirenenetwerk dat aansluit bij de eisen van deze tijd". Het moet ook landelijk bediend kunnen worden.

14 uur geleden
Ook 500 inwoners Nijmegen mogen halfjaar gratis met de trein

NIJMEGEN (ANP) - Vijfhonderd inwoners van Nijmegen mogen vanaf 1 september een halfjaar gratis met de trein reizen, zowel in de spits als daarbuiten. De gemeente doet mee aan een proef van de NS. Die is bedoeld om "mobiliteitsongelijkheid tegen te gaan en beter inzicht te krijgen in de reisbehoefte van mensen voor wie reiskosten een drempel zijn".

16 uur geleden
Kamerleden: noem misbruikchatgroepen georganiseerde misdaad

DEN HAAG (ANP) - Deelnemers van besloten chatgroepen waarin beelden van seksueel misbruik worden uitgewisseld, moeten harder worden aangepakt, vinden Kamerleden van links tot rechts. Tijdens het wekelijkse vragenuur klonk meermaals de roep om deelname aan zo'n groep aan te merken als georganiseerde misdaad. Justitieminister David van Weel is bereid deze optie te onderzoeken en is net als Kamerleden geschokt door de zedenzaak die vorige week aan het licht kwam.

17 uur geleden
Eis 4 jaar tegen ex-politieman voor verkrachting 17-jarig meisje

UTRECHT (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag vier jaar cel geëist tegen twee mannen voor de verkrachting van een 17-jarig meisje in Nieuwegein, in de nacht van 18 op 19 oktober vorig jaar. Een van hen, Walco B. (45), werkte destijds als politieman bij het korps Midden-Nederland. Hij is inmiddels ontslagen.

18 uur geleden
Zeven overleden jongeren herdacht bij presentatie ZIKOS-rapport

DEN HAAG (ANP) - Bij de presentatie van het nieuwe rapport van Jason Bhugwandass worden de zeven jongeren herdacht die overleden zijn nadat zij op een ZIKOS-afdeling hebben gezeten. In Nieuwspoort presenteert Bhugwandass, zelf ervaringsdeskundige, het rapport 'Eenzaam gestorven', twee jaar nadat hij met een rapport de misstanden in de gesloten jeugdzorg aan het licht bracht.

18 uur geleden