Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.

De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Meer uit Financieel

Reisaanbiedingen kloppen volgens Consumentenbond vaak niet

DEN HAAG (ANP) - Reisorganisaties proberen nog steeds klanten te lokken met misleidende aanbiedingen. Dat constateert de Consumentenbond na nieuw onderzoek. Volgens de belangenorganisatie komt het bijvoorbeeld voor dat de prijs tijdens het boeken verandert. "Of er komen tijdens of na het boeken nog verplichte kosten bij of er ontbreekt essentiële informatie."

15 minuten geleden
PostNL wil aanpassing postwet om minder vaak post te bezorgen

DEN HAAG (ANP) - Door de krapte op de arbeidsmarkt en omdat er steeds minder brieven worden verstuurd is het volgens PostNL noodzakelijk om minder vaak per week post te gaan bezorgen. Daarvoor is wel een wijziging van de postwet nodig, zegt topvrouw Herna Verhagen van het concern in een toelichting op de jaarcijfers.

43 minuten geleden
Aandacht voor jaarcijfers PostNL op Damrak

AMSTERDAM (ANP) - Op de Amsterdamse beurs gaat de aandacht maandag uit naar de resultaten van PostNL. De post- en pakketbezorger waarschuwde in januari al dat er vorig jaar minder pakketten zijn bezorgd dan het bedrijf had verwacht en stelde de verwachting voor de jaarwinst over 2023 naar beneden bij. Topvrouw Herna Verhagen verwacht dat de marktomstandigheden ook dit jaar moeilijk blijven en stelt "alle nodige maatregelen te nemen" om de resultaten te verbeteren.

46 minuten geleden
PostNL voorziet aanhoudend moeilijke marktomstandigheden

DEN HAAG (ANP) - Post- en pakketbezorger PostNL verwacht dat de marktomstandigheden dit jaar moeilijk blijven, zegt topvrouw Herna Verhagen van het concern in een toelichting op de jaarcijfers. Het bedrijf waarschuwde vorige maand al voor een lagere winst door een tegenvallende pakketstroom.

1 uur geleden
Lagere Europese gasprijs trekt Aziatische kopers aan

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - De gedaalde prijs van vloeibaar gemaakt aardgas (lng) in Europa leidt tot een sterkere vraag naar de brandstof in Azië. Dit zou ervoor kunnen zorgen dat Europa in de toekomst minder lng kan importeren. Daarvoor waarschuwen verschillende energie-experts, meldt persbureau Bloomberg.

2 uur geleden
Topman Ryanair: moet mogelijk vluchten schrappen deze zomer

DUBLIN (ANP/RTR/BLOOMBERG) - De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair waarschuwt dat ze deze zomer mogelijk vluchten moet gaan schrappen. Volgens topman Michael O'Leary krijgt Ryanair minder toestellen van vliegtuigfabrikant Boeing aangeleverd dan was beloofd.

3 uur geleden
Steeds meer 15- en 16-jarigen aan het werk

DEN HAAG (ANP) - Steeds meer 15- en 16-jarigen zijn de afgelopen jaren gaan werken. Bijna een derde van de werkenden ging aan de slag als vakkenvuller. Ook werkten ze relatief vaak in de horeca, als verkoopmedewerker in de detailhandel of achter de kassa.

8 uur geleden