Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.

De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Meer uit Financieel

Bedrijf achter Illy-koffie gaat volgend jaar produceren in de VS

TRIËST (ANP/BLOOMBERG) - De Italiaanse koffiebrander Illycaffè, het bedrijf achter de koffie van Illy, start volgend jaar met de productie in de Verenigde Staten. Het bedrijf wil volgens topvrouw Cristina Scocchia profiteren van de groei in deze belangrijke markt.

9 uur geleden
Duitse winkeliers vinden kerstverkopen dit jaar tegenvallen

BERLIJN (ANP/DPA) - De kerstverkopen in Duitsland zijn tot nu toe teleurstellend. Dit komt naar voren uit een enquête van de Duitse winkeliersorganisatie HDE die zondag werd gepubliceerd.

11 uur geleden
Duitse bedrijfsleven blij met terugkeer VK in Erasmusprogramma EU

LONDEN (ANP/DPA) - Het Duitse bedrijfsleven heeft de terugkeer van het Verenigd Koninkrijk in het EU-uitwisselingsprogramma voor studenten Erasmus+ verwelkomd. Eurocommissaris Maroš Šefčovič (Handel) en de Britse minister Nick Thomas-Symonds maakten de herintrede vanaf 2027 eerder deze week bekend. Het hoofd van de Duits-Britse Kamer van Koophandel noemde de beslissing "een zeer belangrijke stap" en hoopt dat het leidt tot een versoepeling van de visumvereisten.

12 uur geleden
Schiphol en KLM 'continu' druk met nabrengen koffers na storing

SCHIPHOL (ANP) - Schiphol is ook zondag samen met luchtvaartmaatschappijen "continu" bezig om alle koffers die vrijdag op de luchthaven zijn achtergebleven na te brengen, zegt een woordvoerster. Een zegsvrouw van KLM meldt dat de vliegmaatschappij inmiddels "al de nodige koffers" heeft bezorgd en hier "dag en nacht volop aan wordt gewerkt".

13 uur geleden
AI en Trump ook in 2026 belangrijkste thema's voor beleggers

AMSTERDAM (ANP) - De hooggespannen verwachtingen rond kunstmatige intelligentie (AI) en de onvoorspelbaarheid van het beleid van de Amerikaanse president Donald Trump blijven de belangrijkste thema's voor beleggers in 2026. Dat jaar dreigt volgens kenners opnieuw een bewogen beursjaar te worden, maar biedt ook kansen.

16 uur geleden
Uitgeverij laat spullen met Nederlandse tekeningen van Temu halen

AMSTERDAM (ANP) - Het Chinese verkoopplatform Temu heeft op verzoek van Nederlandse uitgeverijen tientallen producten van de website verwijderd met afbeeldingen uit populaire Nederlandse kinderboeken. Singel Uitgeverijen, dat onder meer boeken over Jip en Janneke en Woezel & Pip uitgeeft, heeft zaterdag een bericht hierover van De Grote Vriendelijke Podcast bevestigd.

1 dag geleden
Duitsland op schema met waterstof, Nederland worstelt

BERLIJN (ANP/DPA) - Anders dan in Nederland verloopt de aanleg van een groot waterstofleidingennetwerk in Duitsland volgens plan. De Duitsers begonnen dit jaar met de bouw van het landelijke netwerk en tot nu toe worden de bouwdeadlines gehaald, meldde de Duitse gasbrancheorganisatie FNB Gas.

1 dag geleden