Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets
DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.
Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.
Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.
Boete
KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.
De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.
Communicatie
De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.
Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn vrijdag hoger gesloten. Het optimisme werd aangejaagd door techbedrijven als Oracle. Dat aandeel steeg 6,6 procent.
11 minuten geledenPARIJS (ANP/RTR) - De Franse regering gaat de komende dagen in beroep tegen de uitspraak van een rechtbank in Parijs vrijdag over een tijdelijke blokkade van Shein in het land. Frankrijk wilde Shein drie maanden blokkeren omdat op de Chinese webwinkel op kinderen lijkende sekspoppen en wapens werden verkocht. Maar de rechtbank vond zo'n maatregel buiten proportie.
2 uur geledenSCHIPHOL (ANP) - Op Schiphol zijn vrijdag naar schatting 20.000 koffers achtergebleven door een storing in een deel van het bagagesysteem. De storing duurde uren. Pas aan het einde van de middag meldde het vliegveld dat de storing in Vertrekhal 2 was verholpen. Gedurende de dag is een deel van de ingecheckte ruimbagage niet met de geplande vluchten meegenomen.
4 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenbeurs in Amsterdam liet vrijdag weinig verandering zien. Beleggers deden het rustiger aan na de flinke winsten donderdag. De Europese Centrale Bank (ECB) kwam die dag met een rentebesluit en hield de rente in de eurozone voor de vierde keer op rij onveranderd op 2 procent.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL wil een rechtszaak aanspannen vanwege het besluit van het demissionaire kabinet om het bedrijf geen subsidie te geven. Het kabinet besloot vrijdag dat het bezorgbedrijf vanaf 1 juli 2026 twee dagen mag doen over het bezorgen van de post die onder de zogeheten universele postdienst (UPD) valt en vanaf juli 2027 drie dagen. Maar door de lange bezorgtijd is de overheidssubsidie volgens het kabinet niet nodig.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Heineken heeft een boete gekregen van 1,5 miljoen euro om blikjes zonder statiegeld. Volgens het Openbaar Ministerie vulde de bierbrouwer tussen 1 en 11 april 2023 nog ruim 7,2 miljoen blikjes bier zonder statiegeld. Deze blikjes zijn vervolgens op de markt gebracht, ondanks dat statiegeld op blik toen al verplicht was.
6 uur geledenNEW YORK (ANP) - Nike ging vrijdag hard onderuit op de beurzen in New York. De sportkledingfabrikant presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht, maar zag de verkopen in China voor het zesde kwartaal op rij dalen. Het bedrijf ondervindt ook de gevolgen van de hogere handelstarieven van president Donald Trump, die de marges negatief beïnvloeden. De winst viel daardoor een derde terug ten opzichte van een jaar eerder.
6 uur geleden