Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.

De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Meer uit Financieel

Greenpeace vindt gevaarlijke chemicaliën in kleding van Shein

HAMBURG (ANP/AFP) - Kleding van de Aziatische webwinkel Shein bevat gevaarlijke chemicaliën in hoeveelheden die de EU-regels ruim overschrijden. Dat stelt Greenpeace in een rapport dat donderdag is gepubliceerd. Shein heeft al laten weten uit voorzorg de "artikelen die we kunnen identificeren wereldwijd uit onze marktplaats te zullen verwijderen".

37 minuten geleden
Activistische belegger juicht fusieplan AkzoNobel toe

AMSTERDAM (ANP/BLOOMBERG) - Het plan van verf- en coatingconcern AkzoNobel om te fuseren met branchegenoot Axalta krijgt steun van Cevian, een activistische belegger. Eerder dit jaar bouwde de belegger een belang van ongeveer 5 procent op in het Nederlandse bedrijf en stuurde aan op een strategiewijziging.

1 uur geleden
Wall Street stijgt door opluchting over resultaten Nvidia

NEW YORK (ANP) - De aandelenbeurzen in New York zijn donderdag hoger geopend. De resultaten van het Amerikaanse chipconcern Nvidia zorgden voor opluchting bij beleggers. De grootste verkoper van AI-chips ter wereld presteerde afgelopen kwartaal beter dan verwacht. Ook bleef het bedrijf optimistisch over de vooruitzichten voor de komende maanden. Nvidia steeg ruim 4 procent.

2 uur geleden
China: bedrijfsconflicten als Nexperia moeten intern opgelost

BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - Bedrijfsconflicten zoals het geschil bij de Chinees-Nederlandse chipproducent Nexperia moeten intern opgelost worden door middel van dialoog en overleg. Dat zei de Chinese handelsminister Wang Wentao in een videogesprek met zijn Britse collega Peter Kyle. Wang zegt dat China bij de Nederlandse regering aandringt om bedrijven aan te moedigen deze koers te volgen.

2 uur geleden
Uitgesteld banenrapport VS toont sterke banengroei in september

WASHINGTON (ANP/BLOOMBERG) - In de Verenigde Staten zijn er in september 119.000 banen bijgekomen, meldt het Amerikaanse statistiekbureau van het ministerie van Arbeid in het uitgestelde banenrapport. Dat is fors meer dan de 51.000 banen die kenners volgens persbureau Bloomberg hadden verwacht.

2 uur geleden
Reuters: Unilever overweegt een aantal Britse merken te verkopen

LONDEN (ANP/RTR) - Unilever overweegt een aantal Britse voedingsmerken te verkopen, waaronder broodbeleg Marmite en mosterdmerk Colman's. Dat meldt persbureau Reuters op basis van anonieme bronnen. Ook zou het Britse was- en levensmiddelenconcern overwegen Bovril van de hand te doen, een rundvleesextract waarmee je bouillon kunt maken.

3 uur geleden
ABN AMRO stopt met deel flexkrachten antiwitwasafdeling

AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO verwacht de samenwerking met een aantal flexwerkers op de afdeling die financiële criminaliteit zoals witwassen opspoort te beëindigen. Het is nog onduidelijk hoeveel uitzendkrachten en medewerkers van detacheerders weg moeten. Volgens de bank gaat het om een "relatief kleine groep".

3 uur geleden