Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets

DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.

Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.

Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.

Boete

KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.

De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.

Communicatie

De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.

Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."

Meer uit Financieel

Verzekeraars krijgen weer minder schadeclaims van woningbranden

DEN HAAG (ANP) - Verzekeraars hebben vorig jaar opnieuw minder schadeclaims van woningbranden gekregen. Ook het totaal uitgekeerde schadebedrag is afgenomen. Dit meldt het Verbond van Verzekeraars op basis van nieuwe cijfers.

2 uur geleden
Sluiproute dividendbelasting veel groter dan gedacht, zegt SOMO

AMSTERDAM (ANP) - De belastingvrijstelling waarmee bedrijven via inkoop van eigen aandelen dividendbelasting ontwijken, blijkt veel groter dan tot nu toe werd aangenomen. Volgens nieuw onderzoek van de Stichting Onderzoek Multinationale Ondernemingen (SOMO) zou het afschaffen van deze regeling de schatkist minstens 2,2 miljard euro per jaar opleveren. Dat is ruim twee keer zoveel als het Centraal Planbureau (CPB) inschat in de doorrekening Keuzes in Kaart 2027-2030.

5 uur geleden
Amerikaanse banken eindigen hoger op Wall Street na resultaten

NEW YORK (ANP) - Bank of America en Morgan Stanley zijn woensdag hoger geëindigd op de aandelenbeurzen in New York. De Amerikaanse banken openden de boeken, waaruit hogere winsten naar voren kwamen, onder meer dankzij goede resultaten met zakenbankieren.

6 uur geleden
Luchtvaartbranche VS dringt aan op beëindiging shutdown

WASHINGTON (ANP/RTR) - De Amerikaanse luchtvaartbranche dringt aan op het beëindigen van de overheidssluiting in de Verenigde Staten. Topman Chris Sununu van Airlines for America wijst daarbij op de toenemende druk op luchtverkeersleiders, die door de zogeheten shutdown zonder loon moeten werken.

7 uur geleden
Ryanair schrapt deze winter routes en capaciteit in Duitsland

BERLIJN (ANP) - Ryanair schrapt het komende winterseizoen 24 routes van en naar Duitsland en schroeft de capaciteit terug met 800.000 vliegtuigstoelen. Dat heeft de Ierse budgetmaatschappij woensdag bekendgemaakt. Als reden noemt Ryanair het falen van de Duitse regering om de vliegbelasting te verlagen.

9 uur geleden
ASML bij sterkste stijgers in AEX na cijfers

AMSTERDAM (ANP) - ASML is woensdag tussen de koplopers in de AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam geëindigd. De chipmachinefabrikant uit Veldhoven presenteerde zijn kwartaalresultaten, die in de smaak vielen bij beleggers. Het aandeel noteerde aan het einde van de handelsdag 3,1 procent hoger.

11 uur geleden
Modeketen Mango waarschuwt klanten voor datalek

BARCELONA (ANP) - Mango waarschuwt klanten voor een datalek. Een van de externe marketingdiensten van de modeketen heeft zonder toestemming toegang gehad tot bepaalde klantgegevens. Het gaat om voornamen, postcodes, e-mailadressen en telefoonnummers. Mango benadrukt dat inlog-, bank- en paspoortgegevens niet zijn gelekt.

12 uur geleden