
Consumentenbond daagt KLM voor rechter om terugbetaling tickets
DEN HAAG (ANP) - KLM blijft reizigers die geld terug willen na een geannuleerde vlucht "van het kastje naar de muur" sturen. En honderden klanten van het failliete reisconcern D-Reizen wachten nog altijd op het geld van hun geannuleerde KLM-tickets. Daarover klaagt de Consumentenbond die toezichthouder ILT vraagt om ingrijpen en zelf een gedupeerde van KLM gaat bijstaan om het geld via de rechter terug te vorderen.
Volgens de belangenbehartiger van consumenten horen passagiers van wie de vlucht is geannuleerd de keuze te krijgen tussen een vervangende vlucht of geld terug. Maar reizigers die een ticket hebben gekocht via een reisbureau of ticketsite worden door luchtvaartmaatschappijen soms ten onrechte terugverwezen naar die partij voor terugbetaling.
Dat laatste is ook het geval bij een groep klanten van het voormalige D-Reizen. KLM heeft eerder gezegd het ticketgeld aan D-reizen te hebben terugbetaald en daarmee aan zijn verplichtingen te hebben voldaan. Maar het reisbedrijf ging failliet voordat het geld werd overgeboekt naar de gedupeerden.
Boete
KLM kreeg vorige maand al een boete van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) van ruim 40.000 euro vanwege het niet terugbetalen van geannuleerde tickets, maar er is nog altijd geen geld aan de gedupeerden overgemaakt. In plaats daarvan besloot KLM om beroep aan te tekenen tegen de boete. Een woordvoerster van de maatschappij herhaalt desgevraagd nog eens dat KLM vindt aan zijn wettelijke verplichtingen te hebben voldaan.
De Consumentenbond is van mening dat de gedupeerden niet langer horen te wachten en besluit nu zelf actie te ondernemen door een van de klanten bij te staan in een proefprocedure. Onlangs speelde er al een soortgelijke rechtszaak tegen de Indonesische maatschappij Garuda en die werd volgens een woordvoerster van de bond gewonnen door iemand die vroeger via D-Reizen had geboekt.
Communicatie
De ILT legde vorige maand ook een last onder dwangsom op om KLM te dwingen de communicatie richting passagiers aan te passen. De maatschappij paste de website vervolgens binnen twee weken aan en daarom heeft de ILT besloten de dwangsom niet te innen.
Maar volgens Consumentenbond-directeur Sandra Molenaar is de communicatie aan klanten nog steeds niet op orde. "We roepen de ILT op om de al eerder aan KLM opgelegde last onder dwangsom te innen. Want KLM geeft op zijn website wel de juiste informatie, maar wie telefonisch, via de chat, Facebook Messenger of WhatsApp vragen stelt, wordt met een kluitje in het riet gestuurd."
Meer uit Financieel
AMSTERDAM (ANP) - ABN AMRO heeft de overname afgerond van de Duitse bank Hauck Aufhäuser Lampe (HAL). Daardoor wordt Bethmann Bank, de vermogensbeheertak van ABN AMRO in Duitsland, daar een van de grootste bankspelers voor vermogende particuliere klanten en familiebedrijven.
14 minuten geledenZEIST (ANP) - De bedrijfsomstandigheden in de Nederlandse industrie zijn voor het eerst in twaalf maanden tijd verbeterd. Zo kwamen er meer orders binnen, onder andere uit het buitenland. Ook steeg de werkgelegenheid licht en hadden ondernemingen in de industrie minder last van prijsstijgingen, meldt de Nederlandse Vereniging voor Inkoopmanagement (Nevi) op basis van haar maandelijkse enquête.
23 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Winkeliers in Nederland hebben in mei meer omzet gedraaid dan een jaar eerder, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De totale omzet in de detailhandel steeg met 2,2 procent, na een stijging van 3,9 procent in april. Het volume, ofwel de hoeveelheid verkochte spullen of voedingsmiddelen, lag 0,4 procent lager dan een jaar geleden. Online steeg de omzet met 4,7 procent.
54 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Het dagelijks leven is in juni gemiddeld 3,1 procent duurder geworden ten opzichte van dezelfde maand een jaar geleden. Dat meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) op basis van een snelle raming. De inflatie was daarmee lager dan de 3,3 procent in mei.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het aantal passagiers dat met een budgetvliegtuigmaatschappij zoals Ryanair en easyJet vliegt, is in twintig jaar verdrievoudigd. In 2024 reisden 27,8 miljoen passagiers van of naar een Nederlandse luchthaven met een budgetmaatschappij, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat is drie keer zoveel als de 9,3 miljoen passagiers in 2004.
1 uur geledenCAPELLE AAN DEN IJSSEL (ANP) - Het aantal hypotheekaanvragen is in het tweede kwartaal van dit jaar met een tiende gestegen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Dat komt deels doordat meer mensen een hypotheek afsluiten om hun woning te verbouwen of te verduurzamen. Ook het aantal aanvragen voor de aankoop van een woning zit nog steeds in de lift, meldt hypotheekadviesketen De Hypotheker.
8 uur geledenNEW YORK (ANP) - De belangrijkste Amerikaanse beursgraadmeters gingen maandag verder omhoog en sloten op recordniveaus. Beleggers bleven optimistisch op de laatste dag van de sterke beursmaand juni. Zij hopen dat de Amerikaanse regering binnenkort nieuwe handelsdeals sluit met belangrijke partners.
9 uur geleden