Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

'Consument mijdt winkelstraat meer vanwege verspreiding virus'

'Consument mijdt winkelstraat meer vanwege verspreiding virus'

AMSTERDAM (ANP) - Door het oplopen van het aantal virusbesmettingen mijden veel Nederlanders de winkelstraat weer wat meer. Economen van ABN AMRO merken op basis van cijfers van betalingen onder betaalpashouders dat het aantal fysieke transacties in winkels sinds halverwege september terugloopt.

Dit is bijvoorbeeld goed zichtbaar in het supermarktbezoek, geven de kenners aan in een nieuw rapport. "De totale uitgaven aan levensmiddelen nemen weliswaar niet af, maar het aantal transacties wél, wat betekent dat er per bezoek meer wordt besteed. Ook worden er meer online boodschappen besteld."

ABN AMRO maakt uit de cijfers ook op dat consumenten zich niet alleen laten leiden door de coronamaatregelen van de overheid. Ze zijn ook geneigd de hand op de knip te houden naarmate het virus zich sneller in hun lokale omgeving verspreidt. Zo daalde het aantal transacties in september al duidelijk voordat de overheid later die maand nieuw beleid aankondigde.

Minder extreem

Overigens zijn de dalingen dit keer een stuk minder extreem dan bij de eerste virusgolf. "Als de regering niet tot een tweede zware lockdown overgaat, zullen de gevolgen van de tweede golf minder schadelijk zijn", aldus het financiële concern.

Door de opleving van het virus rekent ABN AMRO niettemin op een zwak herstel in het vierde kwartaal. Waarschijnlijk bedraagt de groei slechts tussen de 1 en 1,5 procent, denkt de bank. Per saldo zou de Nederlandse economie in heel 2020 dan 5,2 procent krimpen. Voor 2021 houdt de bank het vooralsnog op een matige groei van 2,9 procent.

Meer uit Financieel

Verzekeraar Achmea mikt op resultaat van 1 miljard euro in 2030

ZEIST (ANP) - Verzekeraar Achmea streeft naar een verdere stijging van het operationeel resultaat tot 1 miljard euro in 2030. De grootste zorgverzekeraar van Nederland, bekend van merken als Zilveren Kruis, Centraal Beheer, Interpolis en FBTO, wil dat nieuwe doel bereiken met investeringen in groei, innovatie, digitalisering en efficiency.

29 minuten geleden
EU wordt mogelijk strenger voor clouddiensten Amazon en Microsoft

BRUSSEL (ANP) - De Europese Commissie onderzoekt of de clouddiensten van Amazon en Microsoft zo belangrijk zijn voor andere bedrijven dat ze een zogenaamde poortwachtersrol spelen. Als dat het geval is, legt Brussel de divisies strengere regels op binnen de Wet digitale markten (DMA). Ze moeten dan onder andere meer ruimte bieden aan concurrenten.

30 minuten geleden
AkzoNobel heft bij fusie beschermingsmuur tegen overnames op

AMSTERDAM (ANP) - Na de fusie tussen AkzoNobel en het Amerikaanse Axalta, heft het Nederlandse verfconcern ook zijn beschermingsconstructie tegen ongewenste overnamepogingen op. Dat zei voorzitter van de raad van commissarissen Ben Noteboom in een toelichting op de samensmelting.

2 uur geleden
Verfmaker AkzoNobel zakt op rood Damrak na fusienieuws

AMSTERDAM (ANP) - AkzoNobel ging dinsdag flink omlaag op de Amsterdamse beurs. De verfproducent, bekend van merken als Flexa, Dulux en Sikkens, gaat fuseren met zijn Amerikaanse branchegenoot Axalta Coating Systems. De fusie vindt plaats via een aandelenruil. Na afronding van de deal bezitten aandeelhouders van AkzoNobel 55 procent en Axalta-aandeelhouders 45 procent van het nieuwe bedrijf, dat wordt geleid door AkzoNobel-topman Greg Poux-Guillaume. Het aandeel AkzoNobel zakte ruim 2 procent.

3 uur geleden
Claimstichting begint zaak tegen Netflix om prijsverhogingen

AMSTERDAM (ANP) - Een Nederlandse claimstichting bereidt een collectieve rechtszaak tegen Netflix voor vanwege de prijsverhoging die de streamingdienst vorige week aankondigde. Stichting Bescherming Consumentenbelang stelt dat Netflix met het eenzijdig verhogen van de abonnementsprijzen EU-regels voor consumentenbescherming overtreedt.

3 uur geleden
Levensmiddelenindustrie: stabiele prijzen minder vanzelfsprekend

DEN HAAG (ANP) - Stabiele prijzen in de supermarkt worden steeds minder vanzelfsprekend, stellen levensmiddelenfabrikanten. Consumenten zullen "moeten wennen aan steeds sterker fluctuerende prijzen als gevolg van sterk schommelende grondstofprijzen", zegt Cees-Jan Adema, directeur van de Federatie Nederlandse Levensmiddelen Industrie (FNLI).

4 uur geleden
Mkb-bedrijven krimpen vaker dan dat ze groeien

DEN HAAG (ANP) - Mkb-bedrijven zijn de afgelopen tien jaar vaker gekrompen dan gegroeid. Vooral ondernemingen in de categorie kleinbedrijf, met tien tot vijftig medewerkers, belandden vaker in de lagere categorie micro dan dat ze een middenbedrijf werden. Deze middenbedrijven groeiden wel vaker in aantal werknemers dan dat ze krompen, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

4 uur geleden