Concert- en evenementenzalen willen extra overheidssteun
AMSTERDAM (ANP) - Ziggo Dome, AFAS Live en Westergas/A'DAM Toren willen in aanmerking komen voor extra coronasteun van de overheid. De directies van de drie Amsterdamse evenementenlocaties zien dat er geld gaat naar de gesubsidieerde cultuur, maar dat hun zalen achter het net vissen.
"In de Ziggo Dome zijn onze inkomsten inmiddels 98 procent minder. Dat is keihard. En ik merk dat niet gesnapt wordt hoe onze business werkt", zegt directeur Danny Damman in Het Parool. Zijn collega Birgitte de Winter (AFAS Live) wijst erop dat concertzalen vaak lang van te voren moeten programmeren: "Daarom strekken onze problemen zich nu al uit tot het najaar van 2021." Duncan Stutterheim (Westergas/A'DAM Toren) voegt eraan toe: "Niemand durft het nog te zeggen, maar je moet realistisch zijn: de festivalzomer van volgend jaar kun je waarschijnlijk afschrijven."
Volgens Damman is er sprake van "willekeur" bij het verlenen van steun. "Wij zijn niet 'top of mind' bij de mensen die subsidie geven omdat we het ons hele bestaan al zonder doen", zegt Damman.
Maandag gaat de evenementenbranche onder het motto 'The show must go on' aandacht vragen voor de financiële nood als gevolg van de coronamaatregelen.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
8 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
10 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
10 uur geleden