Commissie: grensoverschrijdend gedrag breed bij publieke omroep
HILVERSUM (ANP) - Grensoverschrijdend gedrag speelt breed bij de landelijke publieke omroep. Met signalen hierover is niet voldoende professioneel en doortastend omgegaan door de omroepen en de Nederlandse Publieke Omroep (NPO). Dat komt naar voren uit het rapport van de Onderzoekscommissie Gedrag en Cultuur Omroepen (OGCO) van Martin van Rijn.
Volgens de commissie hebben ruim 1484 medewerkers aangeven dat ze in het afgelopen jaar te maken hebben gehad met grensoverschrijdend gedrag "als doelwit of getuige". "De commissie is zeer geschrokken van de ernst van de gedragingen en van het aantal mensen dat daarmee in aanraking is gekomen."
Volgens voorzitter Van Rijn was er bij de NPO een gebrek aan goed leiderschap, waardoor niet duidelijk was wie verantwoordelijk was voor de zorg voor personeel. Ook was er op alle niveaus sprake van concurrentie. Dat veroorzaakte een permanente onzekerheid bij werknemers, zei de commissievoorzitter bij de persconferentie.
Onderzoek naar werkgeversrol
De commissie kreeg van ongeveer 2500 respondenten reacties op een vragenlijst en sprak met ruim tweehonderd mensen. Drie van de vier gaven in de vragenlijst aan te maken gehad te hebben met grensoverschrijdend gedrag, aldus Van Rijn.
Ook deed de commissie onderzoek naar hoe de omroepen de rol van werkgever invulden en sprak de commissie met tientallen functionarissen "op alle niveaus van de omroepen". Uit deze bronnen kwamen patronen van gedrag naar voren, aldus het rapport. De respondenten werken of werkten bij de NPO, diverse omroepen en programma's. De commissie zegt verder dat het opviel dat "verreweg de meeste mensen hun verhalen deelden om het in de toekomst voor een nieuwe generatie beter te maken".
De Wereld Draait Door
De bevindingen staan in het rapport 'Niets gezien, niets gehoord en niets gedaan | De zoekgemaakte verantwoordelijkheid" dat in Hilversum wordt gepresenteerd. Het onderzoek kwam er nadat de Volkskrant in 2022 een artikel had gepubliceerd over vermeend grensoverschrijdend gedrag door Matthijs van Nieuwkerk en de werkcultuur bij het programma De Wereld Draait Door.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
6 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
10 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
11 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
11 uur geleden