Commissaris Overijssel: Statenleden moeten integer te werk gaan
ZWOLLE (ANP) - Statenleden van de provincie Overijssel moeten de komende jaren integer te werk gaan en rekening houden met eventuele agressie en intimidatie. Dat zei Andries Heidema, commissaris van de Koning van de provincie, bij de installatie van nieuwe Statenleden woensdag. "In alle gevallen is het cruciaal ons als provinciebestuur te verantwoorden voor onze keuzes. Inwoners moeten vertrouwen hebben en houden in ons bestuur", zei Heidema.
Zonder belangrijke dossiers die de komende jaren op de agenda staan te benoemen, zoals stikstof, leek Heidema er zijdelings naar te verwijzen. "We leven in een complexe wereld. Onze manier van leven, consumeren en produceren is tegen grenzen aangelopen en er soms ruimschoots overheen gegaan. Pijnlijke en ingrijpende maatregelen zijn vooruitgeschoven. Daardoor is ook een aantal problemen groter en urgenter geworden."
De commissaris van de Koning lichtte ook de vrijheid van meningsuiting als "een groot goed" uit, maar zei ook dat er grenzen zijn. Heidema wees de Statenleden nadrukkelijk op polarisatie in de samenleving en riep het nieuwe provinciebestuur op om hierop "waakzaam" te zijn, "anders neemt het toe" en zal het in het bestuursorgaan doorsijpelen. "Emotie mag, agressie wordt niet getolereerd", zei hij verder.
Polarisatie
Hij verwees ook naar de campagne van SIRE tegen polarisatie: "Ga respectvol met elkaars meningen en standpunten om, gebruik integriteit niet als politiek wapen. Daarmee ondermijn je het vertrouwen in de overheid. Wees waar nodig hard op de inhoud, maar blijf zacht en zorgvuldig op de persoon."
Heidema omschreef de installatie van de 46 Statenleden als een "bijzondere, feestelijke en betekenisvolle vergadering". Heidema prees ook de nieuwe man-vrouwverhouding in het nieuwe provinciebestuur. "Dat is flink in positieve zin toegenomen", zei hij. Voorheen waren er 36 mannen en 10 vrouwen in het provinciebestuur, nu zijn dat 29 mannen en 18 vrouwen.
De BBB behaalde in Overijssel 17 zetels van de 47 zetels bij de Provinciale Statenverkiezingen op 15 maart. De VVD, CDA en GroenLinks bleven op 4 zetels steken, PvdA en ChristenUnie op 3 zetels. JA21 kreeg een zetel erbij en kwam op twee zetels uit, ten koste van de Partij voor de Dieren, die nog maar een zetel overhoudt. De PVV, SGP en D66 hebben ook twee zetels, de SP, Volt en Forum voor Democratie een zetel.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquĂȘtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
5 uur geleden