Comité Slavernijverleden: excuus moet voor duidelijke partij zijn
PARAMARIBO (ANP) - Excuses van de Nederlandse regering voor slavernij moeten aan duidelijke partijen zijn gericht, zodat die partijen ze ook kunnen aanvaarden. Ook hoe de excuses worden geformuleerd, met welke rituelen ze gepaard gaan en wanneer ze precies worden aangeboden spelen een belangrijke rol. Dat staat in een formeel memorandum dat het Surinaamse Nationaal Comité Slavernijverleden zondag heeft gepubliceerd.
Een andere belangrijke eis van het comité is dat ook de nazaten van tot slaaf gemaakten gecompenseerd worden voor de behandeling die hun voorvaderen hebben moeten ondergaan. Deze eis voor compensatie is voor het comité logisch "omdat de dwangarbeid en de onmenselijke behandeling van de tot slaaf gemaakten hebben geleid tot de grote structurele rijkdom van Nederland", aldus het memorandum.
Eerder lekte uit dat Rutte op 19 december excuses wil maken voor het slavernijverleden. Dat leidde tot verhitte discussies over waar die publiekelijke knieval van het kabinet allemaal aan moet voldoen. Een groep belanghebbenden was afgelopen donderdag uitgenodigd in het Catshuis om een en ander uit te praten. Bij dat Catshuisoverleg waren ook vertegenwoordigers van het Caribisch deel van het Koninkrijk der Nederlanden aanwezig, alsook organisaties en mensen die zich bezighouden met het slavernijverleden. Op 13 december is er opnieuw een overleg in het Catshuis.
Kaag
Inmiddels heeft de Nederlandse regering bekendgemaakt dat minister van Financiën Sigrid Kaag komende week naar Suriname gaat. Zij praat daar met de regering en maatschappelijke organisaties over het slavernijverleden, vooruitlopend op de toespraak die premier Mark Rutte daarover op 19 december houdt.
Johan Roozer, voorzitter van het Nationaal Comité Herdenking Slavernij en Onderzoek naar de Gevolgen van het Slavernijverleden, vindt het een goede zaak dat minister Kaag naar Suriname komt. Het is de eerste keer dat er in Suriname formeel wordt gesproken over excuses en eerherstel. De eerdere keus van de regering van Rutte om minister Franc Weerwind van Rechtsbescherming, die van Surinaamse afkomst is, naar Suriname te sturen kreeg veel kritiek. Volgens Roozer zou het vreemd zijn als Weerwind dat zou doen. "Hij is zelf nazaat, hij heeft zelf ook 'reparations' (genoegdoening) nodig", zei hij eerder daarover.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - Overheid en politiek houden zich te afzijdig als het gaat om discriminatie en racisme. Dat zei Joyce Sylvester, voorzitter van de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme, maandag bij de presentatie van haar eindrapport. "Wie de macht heeft om grenzen te stellen, en zwijgt wanneer mensen worden gediscrimineerd om wie zij zijn, houdt de status quo in stand."
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Aanbevelingen om discriminatie en racisme tegen te gaan zijn onvoldoende opgevolgd door de overheid. Dat stelt de Staatscommissie tegen Discriminatie en Racisme in haar eindrapport. Daarom is er volgens de commissie nog steeds sprake van wijdverbreide discriminatie bij de overheid. De commissie komt met tien aanbevelingen die "vragen om politieke moed, leiderschap, bestuurlijke en ambtelijke inzet en maatschappelijke betrokkenheid".
4 uur geledenRODEN (ANP) - Er is nog steeds geen structurele opvangplek gevonden voor asielzoekers die niet in het overvolle aanmeldcentrum bij Ter Apel kunnen slapen. Tot en met donderdagochtend hoeven zij niet buiten op het gras bij het azc te slapen, maar kunnen ze terecht in een sporthal van Sportcentrum De Hullen in het Drentse Roden.
5 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Een nieuwe groep wil dat vrouwen een schadevergoeding krijgen van het laboratorium Clinical Diagnostics. Hackers hadden daar vorig jaar ingebroken, waarna ze de medische gegevens buitmaakten van honderdduizenden vrouwen die hadden meegedaan aan het bevolkingsonderzoek naar baarmoederhalskanker. Daarom start het Women's Rights Collective een massaclaim, waarvoor vrouwen zich nu kunnen aanmelden.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Toen er begin 2021 werd gesproken over de invoer van een avondklok, ontbrak een overtuigend verhaal dat die coronamaatregel daadwerkelijk ging werken. Dat zei Hubert Bruls, sinds 2012 burgemeester van Nijmegen en destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, tegen de parlementaire enquêtecommissie corona.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wilde in 2020 wel heel snel versoepelingen doorvoeren in het coronabeleid, stelde de Nijmeegse burgemeester Hubert Bruls tijdens zijn verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het tempo waarin coronamaatregelen moesten worden uitgewerkt, lag zeker in de beginfase van de pandemie "ongehoord hoog". Dat heeft burgemeester Hubert Bruls van Nijmegen, destijds voorzitter van het Veiligheidsberaad, gezegd tijdens een verhoor door de parlementaire enquêtecommissie corona.
7 uur geleden