Collega's De Vries: hij zette misdaadjournalistiek op de kaart
AMSTERDAM (ANP) - "Peter was degene die misdaadjournalistiek echt op de kaart heeft gezet. Hij heeft zich heel erg ingezet voor nabestaanden, hij is gewoon ongelooflijk belangrijk geweest voor de misdaadjournalistiek in Nederland." Dat zegt Mick van Wely, misdaadverslaggever van De Telegraaf, tegen de NOS. Donderdag overleed De Vries op 64-jarige leeftijd nadat hij vorige week dinsdag in het centrum van Amsterdam werd neergeschoten.
Van Wely en De Vries kwamen elkaar vaak tegen bij rechtszaken, zaten samen vaak bij talkshows, en wisselden vaak informatie uit over zaken. "Ik had een bijzondere band met Peter en vind het verschrikkelijk triest en ik kan er ontzettend kwaad over worden wat er gebeurd is", zei Van Wely. "Hij is uniek, een gedreven iemand, ook een knorrepot. Ontzettend behulpzaam, je kon hem dag en nacht bellen voor allerlei dingen."
"Dan belde je hem over een hele oude zaak, en dan had hij weer een telefoonnummer van 12 of 13 jaar geleden, dat bewaarde hij allemaal", vertelt Van Wely. "En hij heeft mij geleerd: besteed veel aandacht aan nabestaanden. Dat is de meest dankbare taak in misdaadjournalistiek."
Vreselijk verdrietig
Rechtbankverslaggever Saskia Belleman van De Telegraaf laat op Twitter weten dat ze het nieuws van het overlijden van De Vries "vreselijk verdrietig" vindt. "Een crimefighter is niet meer. Heel veel sterkte aan al zijn geliefden."
Misdaadjournalist en programmamaker Kees van der Spek, die jarenlang nauw samenwerkte met De Vries, vindt het lastig al terug te blikken op het leven van De Vries. "Ik wil dat nog niet", zei hij donderdagmiddag tegen NPO Radio 1. Van der Spek was de rechterhand van De Vries bij het programma 'Peter R. de Vries, misdaadverslaggever'. "We hebben 17 jaar samen de wereld overgevlogen en avonturen meegemaakt. Hij heeft mij het vak geleerd. Alles moet kloppen wat je doet, het moet waar zijn. En ik heb gezien hoe hij er tot in het uiterste voor nabestaanden was. "
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De systemen van Rijkswaterstaat die door een landelijke storing eruit liggen, beginnen langzaam weer te werken. Dat meldt de weg- en waterbeheerder op X, waar het voorlopig communiceert over actuele verkeersinformatie nu meerdere RWS-websites eruit liggen. "De eerste systemen komen inmiddels weer in de lucht, wat een hoopgevend signaal is."
8 minuten geledenTERNEUZEN (ANP) - In de buurt van het Zeeuwse Terneuzen zijn zaterdag twee auto's op elkaar gebotst. Bij het ongeval zijn vijf personen betrokken. Meerdere ambulances en traumahelikopters, waaronder eentje uit het Belgische Brugge, werden opgeroepen, meldde de veiligheidsregio.
50 minuten geledenLA GUAIRA (ANP) - Twee reddingsgroepen van USAR zijn zaterdag gelijk ingezet na aankomst op de plek waar het basiskamp in Venezuela wordt opgezet. Dat laat een woordvoerder van het Nederlandse Urban Search and Rescue weten.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Rijkswaterstaat (RWS) kampt met een landelijke technische storing. Hierdoor heeft het op meerdere plekken geen cameratoezicht en kan het geen rode kruizen plaatsen om rijstroken af te sluiten. Dit kan gevaarlijk zijn als er een voertuig stilstaat op de snelweg.
1 uur geledenDE BILT (ANP) - De hitte in Nederland wordt langzaam verdreven vanuit het kustgebied, meldt het KNMI zaterdagmiddag. Daardoor is in veel westelijke provincies niet meer code oranje van kracht, maar geel.
1 uur geledenBROUWERSDAM (ANP) - Door een blikseminslag bij het terrein van Concert at SEA zijn zaterdag aan het begin van de middag technische problemen ontstaan, meldt de organisatie. Bezoekers van Concert at SEA werden korte tijd van het terrein gehouden.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De aanvallen die dit weekend hebben plaatsgevonden tussen Iran en de Verenigde Staten komen voor de Nederlandse Commandant der Strijdkrachten niet als een verrassing. "Het is niet onverwacht dat dit soort over en weer beschietingen gebeuren", zegt Onno Eichelsheim.
3 uur geleden