Coalitie steunt kinderbijslagplan met tegenzin, oppositie woedend
DEN HAAG (ANP) - Een voorstel om de kinderbijslag niet mee te laten groeien met de inflatie, kan op steun van de coalitie rekenen. Geen van de vier oude coalitiepartijen (die nu ook weer onderhandelen over een nieuw kabinet) is enthousiast over het voorstel, dat op woede en verontwaardiging van de oppositie kon rekenen. De kans dat het voorstel door de Eerste Kamer komt, waar de coalitie geen meerderheid heeft, is zeer klein.
Het kabinet wil jaarlijks 100 miljoen besparen door de kinderbijslag in 2022 en in 2023 niet aan te passen aan de prijsstijging, en in 2024 slechts beperkt. Dat geld wordt gestoken in uitvoeringsorganisaties. Oppositiepartijen spreken van een "botte bezuiniging" en halen hard uit naar de coalitie. Ook die partijen zijn allerminst enthousiast, maar steunen de wetswijziging wel.
VVD-Kamerlid Judith Tielen noemt het coalitieakkoord over de bezuiniging "aanvaardbaar", in combinatie met het voorstel voor betaald ouderschapsverlof dat eerder deze week door de Eerste Kamer werd aangenomen. "Ik sta hier ook niet te feesten van: hartstikke leuk, wat zijn we lekker bezig", geeft Tielen toe. Ze benadrukt evenwel dat het kabinet deze periode "bijna 1 miljard heeft gestoken in gezinnen".
Veel kritiek
Tielen kreeg veel kritiek van oppositiepartijen, net als coalitiegenoot Don Ceder (ChristenUnie). Zijn partij verzette zich eerder dit jaar tegen het voorstel, toen Ceder nog niet in de Kamer zat. Ceder zegt zich nu eenmaal gebonden te voelen: "Afspraak is afspraak." In het pakket zitten ook mooie dingen, onderstreept hij.
D66'er Marijke van Beukering geeft toe dat het "nooit mijn droom geweest" is om dit voorstel "te rechtvaardigen". Gezien alle maatregelen noemt ze het toch "logisch", temeer omdat er nu eenmaal in de uitvoering moet worden geïnvesteerd. Het betreft volgens CDA-Kamerlid Hilde Palland een "lastige maatregel die een gezinspartij als het CDA maar moeilijk te dragen vindt".
Naar verwachting stemt de volledige oppositie tegen het voorstel, wat betekent dat het vermoedelijk strandt in de senaat. Uit een inventarisatie van RTL Nieuws blijkt al dat er inderdaad geen steun is in de Eerste Kamer.
Meer uit Binnenland
NIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
24 minuten geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
4 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
7 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geleden