COA: zo'n 300 mensen sliepen buiten bij Ter Apel
TER APEL (ANP) - Zo'n driehonderd mensen hebben in de nacht van donderdag op vrijdag buiten geslapen bij Ter Apel, zegt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA). "Er waren onvoldoende plekken elders om mensen onder te brengen." Rond 23.00 uur konden wel nog zo'n 150 vrouwen en kinderen naar een noodopvang worden gebracht.
Hulporganisatie MiGreat meldde vrijdagochtend dat er zo'n 500 mensen voor de hekken moesten slapen van het aanmeldcentrum. "De vrouwen en kinderen zijn wel naar een opvang gegaan, pas om 22.30 uur werd duidelijk dat ze niet buiten hoefden te slapen." De hulporganisatie heeft samen met Stadskerk Emmen voedsel en poncho's tegen de regen uitgedeeld bij het aanmeldcentrum.
In de avond zouden ook een aantal tenten zijn uitgedeeld voor wat beschutting, vertelt Roos Ykema, voorzitter van MiGreat. Dit waren tenten zonder haringen, omdat deze volgens handhavers als wapen gebruikt kunnen worden. "Wij maken ons ontzettend zorgen over de omstandigheden waarin mensen de nacht door moesten komen", zegt Ykema. "Het is onbestaanbaar dat het COA geen opvangplekken regelt terwijl er regen voorspeld is, en geen regenplan of noodoplossing heeft voor de mensen buiten."
Noodverordening
Tenten en andere kampeermiddelen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel zijn verboden, staat sinds eind augustus in een noodverordening van de voorzitter van de Veiligheidsregio Groningen, de Groningse burgemeester Koen Schuiling. Dat komt onder meer omdat deze "het zicht van de camera's beperken" en kunnen leiden tot "onoverzichtelijke en onveilige situaties".
VluchtelingenWerk Nederland zegt het "diep triest" te vinden dat "een halve dag nadat staatssecretaris Van der Burg in het asieldebat zei dat er niemand meer buiten hoefde te slapen" dit toch opnieuw gebeurde. "De situatie is onmenselijk en mag geen dag langer meer duren." Ze vindt dat de staatssecretaris van Asiel iedereen weg moet halen bij Ter Apel en opvang moet regelen.
Hoeveel mensen er in de nachten hiervoor buiten sliepen, is niet duidelijk. Volgens de hulporganisatie ging het om tachtig mensen in de nacht van woensdag op donderdag en 150 mensen in de nacht daarvoor.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
43 minuten geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
2 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
4 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
5 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
7 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
8 uur geleden