COA tegen Westerwolde: we sprinten al, er zit geen rek meer in
GRONINGEN (ANP) - De gemeente Westerwolde vindt dat het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) te weinig doet om te zorgen dat het aanmeldcentrum in Ter Apel niet overvol raakt. "Ze lopen hard, maar we menen dat er af en toe een sprint bijgetrokken kan worden", aldus de gemeenteadvocaat tijdens het kort geding in Groningen maandag. Het COA zegt al alles te doen om zich aan de afspraak te houden niet meer dan 2000 asielzoekers op het terrein te hebben. "We zitten in volle sprint, er zit geen rek meer in."
Een nieuwe, mogelijk veel hogere dwangsom opleggen dan de rechter begin dit jaar deed, zal volgens het COA niets veranderen aan de werkwijze van het orgaan dat verantwoordelijk is voor de asielopvang. Het nieuwe boetebedrag dat Westerwolde vraagt, 75.000 euro per keer dat er meer dan de afgesproken 2000 mensen op het terrein zijn, zal er niet voor zorgen dat het COA "iets anders gaat doen". De organisatie wijst de rechter onder meer op de veertig extra opvanglocaties die er de laatste jaren bijgekomen zijn en een "verdrievoudiging" van het personeelsaantal. Door de vastgelopen huizenmarkt houdt een hoog aantal statushouders plekken in de asielopvang bezet. Ook de onduidelijkheid vanuit het kabinet over het behoud van de spreidingswet werkt niet mee aan bereidheid van gemeenten om opvang te organiseren.
De gemeente Westerwolde meent dat het COA andere keuzes kan maken over de bezetting in Ter Apel. Die is al "een jaar lang 120 tot 140 procent", terwijl andere locaties in het land op zo'n 100 procent zitten, zei burgemeester Jaap Velema. Ook zijn in het noorden "bovenmatig" veel kansarme asielzoekers op het terrein, "dat doet wat met het veiligheidsgevoel van omwonenden en is zichtbaar in de incidenten", haalde de burgemeester aan.
De aanklacht van de gemeente richt zich ook op de samenwerking tussen het COA-bestuur en het ministerie van Asiel en Migratie om meer opvangplekken te vinden. Na afloop van het kort geding zei Velema dat hij hoopte asielminister Marjolein Faber als opdrachtgever van het COA "ook in beweging te krijgen en niet alleen aandacht te hebben voor het beperken van de asielinstroom, maar evengoed voor de crisissituatie in de opvang".
De rechter doet 30 oktober uitspraak over de geƫiste dwangsom voor het COA.
Meer uit Binnenland
WIJK BIJ DUURSTEDE (ANP) - Asielzoekers verblijven sinds woensdag in een tijdelijke noodopvang in Wijk bij Duurstede. Ze mogen daar tot eind augustus blijven. Nadat de Utrechtse gemeente eind mei had aangekondigd dat er een opvang zou komen, waren er meerdere ongeregeldheden. Zo werd het gemeentehuis enkele keren vernield.
6 uur geledenHOUTEN (ANP) - Het is woensdag officieel de warmste 24 juni sinds het begin van de metingen in 1901, meldt Weeronline. De temperatuur in De Bilt steeg om 14.30 uur naar 32,8 graden en daarmee werd het oude record van 32,6 graden uit 2005 verbroken. Het is volgens het weerbureau het zevende datum-warmterecord van dit jaar.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De rechtbank in Den Haag heeft woensdag de 39-jarige Paul V. veroordeeld tot 21 jaar cel voor het doden van zijn 30-jarige ex-partner Laura. De rechtbank acht bewezen dat de man haar op 29 januari 2024 heeft gewurgd met een hondenketting. V. heeft altijd ontkend en beweerd dat de vrouw zichzelf heeft omgebracht.
8 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een groep van 42 mensen met een werk- of studievisum uit Gaza is in Nederland aangekomen. Het ministerie van Buitenlandse Zaken heeft hen geholpen de Palestijnse kuststrook te verlaten. De Raad van State en de rechtbank Den Haag hadden eerder in een voorlopige voorziening geoordeeld dat het departement de Palestijnen moet helpen Gaza te verlaten.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf vrijdag geldt code oranje wegens extreme hitte ook in de noordelijke provincies Drenthe, Friesland en Groningen, meldt het KNMI. Op die dag is code geel van kracht op de Waddeneilanden.
9 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Opnieuw dreigen belangen van de industrie voor de gezondheid van burgers te gaan, stellen bezorgde omwonenden van Tata Steel voor de rechtbank in Den Haag. "En opnieuw dreigt de Staat verstrikt te raken in een zelfgesponnen web", zegt hun advocaat Channa Samkalden.
9 uur geledenDE BILT (ANP) - In Eindhoven is de hittekracht woensdag rond 12.30 uur opgelopen tot 10, het hoogste niveau. Niet eerder werd deze hittekracht daar bereikt. Volgens het KNMI komt hittekracht 10 sowieso zeer zelden voor. De laatste keer was op 14 augustus 2025 op het weerstation in het Limburgse Ell. Op meerdere stations is dit nog nooit gemeten, en op de meeste stations waar hittekracht 10 wel voorkwam, kwam dit slechts eens per vijf tot vijftien jaar voor. Rond 13.15 uur werd ook in onder andere Maastricht de 10 bereikt.
9 uur geleden