COA stevent af op maandlange overschrijding capaciteit Ter Apel
TER APEL (ANP) - Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) maakt de balans op van het aantal mensen dat de nacht heeft doorgebracht in het aanmeldcentrum in Ter Apel. Als dit er opnieuw meer dan 2000 zijn, hebben daar sinds 9 maart elke nacht te veel mensen geslapen, omdat het COA hen niet kon doorplaatsen naar andere plekken in het land.
Als het maximumaantal opnieuw wordt overschreden, komt het boetebedrag dat aan de gemeente Westerwolde moet worden betaald boven de 500.000 euro. Die gemeente, waar Ter Apel in ligt, dwong onder meer vanwege overlast in de omgeving via de rechter af dat het afgesproken maximum in het aanmeldcentrum wordt gehandhaafd. Sinds 22 februari geldt daarom een dwangsom van 15.000 euro voor elke dag dat er meer dan 2000 mensen overnachten. Het bedrag kan oplopen tot maximaal 1,5 miljoen euro.
Om mensen toch een bed te geven, brengt het COA asielzoekers naar de nachtopvang in 2e Exloërmond. Die locatie, op vijftien minuten rijden van het aanmeldcentrum, sluit nu. Vanaf komende nacht wordt uitgeweken naar het Drentse Zuidwolde, op zo'n 45 minuten rijden. Asielzoekers worden daar de komende twee maanden 's avonds naartoe gebracht, krijgen er eten en een bed en gaan dan voor het vervolg van hun procedure in de ochtend terug naar Ter Apel. Het is de derde nachtopvanglocatie. In december en januari gingen mensen op en neer naar Stadskanaal.
Vorige week bracht het COA 125 mensen naar een hal in de Jaarbeurs in Utrecht. Daar worden ook mensen uit Oekraïne op kampeerbedjes opgevangen. Voor hen allen wordt vanuit daar een plek in een andere gemeente gezocht.
Meer uit Binnenland
MEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
50 minuten geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
2 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
4 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
6 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
9 uur geleden