COA in hoger beroep tegen uitspraak over opvang in Ter Apel
TER APEL (ANP) - Het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) gaat in hoger beroep tegen de uitspraak van de rechter over de opvang bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Het orgaan zegt woensdag dat de rechter eisen oplegt "waaraan het niet kan voldoen". Dat heeft het COA in de zaak ook benoemd, maar volgens de organisatie heeft de rechter daarop "onvoldoende acht geslagen".
Het COA verzet zich niet tegen het oordeel dat het zich aan de afspraak van een maximum van 2000 asielzoekers op het terrein moet houden. Wel verzet het orgaan zich tegen de boete van 50.000 euro die de rechter koppelde aan een overschrijding van het aantal. De dwangsom lost volgens het COA het probleem van een overvol Ter Apel niet op. "Het drijft het COA op onnodige en te voorkomen kosten voor de asielopvang, geld dat nodig is om voor iedereen die asiel aanvraagt opvang en begeleiding te bieden."
De rechter oordeelde ook dat het maximumaantal geldt voor elk moment van de dag. Tot nu toe telde het COA het aantal beslapen bedden. Overdag zijn er stromen van mensen die naar het terrein komen en er weggaan. Ondertussen constant het precieze aantal mensen tellen, acht het orgaan niet haalbaar.
Geen oplossing
De rechter stelde dat op het terrein in Ter Apel dagelijks een bezetting van 120 tot 140 procent is. Om de last te verdelen zouden andere keuzes gemaakt kunnen worden. Zo kunnen meer asielzoekers naar locaties in het land toe waar de bezetting rond de 100 procent ligt. Maar het COA stelt dat dit "geen oplossing" is, omdat het dan afspraken met gemeenten daar moet schenden.
De laatste weken verblijven er in de nacht minder dan 2000 asielzoekers op het terrein. Volgens de laatste COA-cijfers sliepen er in de nacht naar dinsdag bijna 1800 mensen. Maar als er in de toekomst weer meer mensen in Ter Apel zijn, is er volgens het orgaan een risico dat mensen geen opvang krijgen wanneer het zich aan de huidige uitspraak houdt.
Stabiele financiering
Om de opvangproblemen te ondervangen, moet samen met het Rijk en andere overheden nagedacht worden over "structurele oplossingen" en "stabiele financiering", zodat mensen die in Nederland mogen blijven de opvang kunnen verlaten. Deze statushouders krijgen nu moeilijk een huis, waardoor ze momenteel 12.000 plekken in azc's bezet houden, herhaalt het COA nog maar eens.
Meer uit Binnenland
DEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
12 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - John Wattilete, president van de niet-erkende Republiek der Zuid-Molukken (RMS), heeft zondag opgeroepen tot de teruggave van het lichaam van een van zijn voorgangers, de Molukse jurist en vrijheidsstrijder Chris Soumokil. Dat deed hij in een toespraak voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
18 uur geledenROTTERDAM (ANP) - Premier Rob Jetten heeft namens de regering excuses aangeboden voor de manier waarop Molukse migranten zijn behandeld na de Indonesische onafhankelijkheidsoorlog. De minister-president deed dat voorafgaand aan de onthulling van het nationale monument op de Lloydkade in Rotterdam, ter ere van de eerste generatie Molukse migranten.
19 uur geledenLANDGRAAF (ANP) - De provincie Limburg wil dat mensen vaker Limburgs in het openbaar praten. Met een campagne worden sprekers van de streektaal opgeroepen een L-gebaar te maken met hun rechterhand voordat ze een gesprek beginnen, om aan te geven dat ze het Limburgs machtig zijn.
21 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De Nacht van de Vluchteling heeft een recordbedrag van 2,1 miljoen euro opgeleverd, meldt de organisator van het wandelevenement Stichting Vluchteling. Eerder werd al bekend dat een recordaantal van 10.000 mensen mee zou lopen op de afstanden van 10 tot 50 kilometer. Onderweg stuitten de wandelaars wel op de slechte weersomstandigheden.
23 uur geleden