COA: 250 mensen sliepen buiten bij Ter Apel
TER APEL (ANP) - In totaal hebben 250 asielzoekers de nacht buiten door moeten brengen bij het aanmeldcentrum in Ter Apel. Dat meldt een woordvoerder van het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) zondag. Zaterdagavond sprak het COA nog van zo'n driehonderd mensen die de nacht buiten zouden moeten doorbrengen, maar het COA heeft dat bijgesteld vanwege een andere inschatting.
Hoeveel mensen er zondag rond het middaguur voor de hekken van het overvolle aanmeldcentrum wachten, kon de woordvoerder niet direct aangeven. Zaterdag waren het er 450. Van hen konden er tachtig in de loop van de dag het aanmeldcentrum in. Zeventig anderen zijn aan het eind van de middag met een bus naar Vlissingen gebracht. In Stadskanaal werden 85 mensen opgevangen, vooral kwetsbaren, aldus de woordvoerder.
Voor de kwetsbare mensen die de nacht van zaterdag op zondag doorbrachten in Stadskanaal is zondag binnen de poorten een plekje geregeld. De nacht van vrijdag op zaterdag waren er ook mensen die naar de crisisnoodopvang voor een nacht in Stadskanaal waren gegaan, maar aangezien het hierbij niet om kwetsbare mensen ging, stonden die de volgende dag weer voor de hekken. Hetzelfde gold zaterdag voor mensen die de nacht hadden doorgebracht in Zuidbroek.
Meer uit Binnenland
DELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
1 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
1 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
3 uur geledenBIERVLIET (ANP) - De Dorpsraad Biervliet in de gemeente Terneuzen maakt zich grote zorgen over de ontwikkelingen rond energieprojecten in Zeeuws-Vlaanderen. Het Rijk maakte vorige week bekend dat de Paulinapolder/Mosselbanken bij Terneuzen samen met de Groningse Eemshaven in beeld blijft voor de bouw van twee nieuwe kerncentrales. Daarnaast wil netbeheerder TenneT voor het aansluiten van windenergiegebieden op zee een nieuw hoogspanningsstation bij Terneuzen plaatsen.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De overheid leert onvoldoende van de fouten die zijn gemaakt in de hersteloperatie in Groningen en Noord-Drenthe en blijft tekortschieten, vindt de Nationale ombudsman Reinier van Zutphen. Hij deed vier onderzoeken naar de manier waarop de Nationaal Coördinator Groningen (NCG) en het Instituut Mijnbouwschade Groningen (IMG) opereren en hoe ze omgaan met klachten. Sinds 2022 hebben meer dan vierhonderd Groningers bij de ombudsman geklaagd over die instanties.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Als Nederland migratie beter wil sturen, zal meer dan nu moeten worden ingezet op partnerschappen met landen van buiten de EU. Die samenwerkingen moeten dan ook voor de partnerlanden voordelig zijn. Dat stellen de Adviesraad Migratie (AM) en de Adviesraad Internationale Vraagstukken (AIV) in een advies.
17 uur geledenROTTERDAM (ANP) - De Rotterdamse burgemeester Carola Schouten vindt het "krachtig" dat premier Rob Jetten zondag excuses heeft aangeboden aan de Molukse gemeenschap.
22 uur geleden