'CO2-uitstoot wereldwijd flink lager door lockdowns'
LONDEN (ANP) - De wereldwijde CO2-uitstoot is tot begin april flink lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Dat schrijf de Britse krant The Guardian op basis van onderzoek gepubliceerd in het blad Nature Climate Change. Door de lockdowns die zijn ingesteld vanwege het coronavirus is volgens het onderzoek 17 procent minder CO2 uitgestoten.
"Dit is echt een grote daling, maar het laat ook zien hoe moeilijk het is om de uitstoot blijvend te verlagen", aldus hoofdonderzoeker Corinne Le Quéré tegen de krant. "83 procent van de gebruikelijke uitstoot is er nog steeds. Daarnaast is dit niet de manier om klimaatverandering tegen te gaan."
De onderzoekers denken dat over het hele jaar bezien de daling in uitstoot maximaal 7 procent zal zijn. Als de strenge maatregelen in de meeste landen al in juni worden opgeheven, dan kan het zelfs maar 4 procent zijn. Dat zou nog steeds de grootste daling sinds de Tweede Wereldoorlog zijn.
Meer uit Buitenland
COSCHEN/KOPENHAGEN (ANP/AFP) - De Duitse meteorologische dienst DWD heeft naar eigen zeggen weer een recordwarmte in het land gemeten met 41,7 graden. Een meetstation aan de Poolse grens in Coschen legde die temperatuur vast.
22 minuten geledenCARACAS (ANP) - UNICEF schat dat 1,8 miljoen mensen, onder wie 680.000 kinderen, humanitaire hulp nodig hebben na de twee zware aardbevingen die Venezuela op 24 juni troffen. Dat meldt de VN-kinderorganisatie in een persbericht.
1 uur geledenMOSKOU (ANP/DPA/RTR) - De Russische president Vladimir Poetin heeft op een partijcongres van Verenigd Rusland gezegd dat het land een moeilijke tijd doormaakt. Maar die tijd heeft ons veel geleerd, aldus Poetin.
2 uur geledenNANCY (ANP) - In een buitenwijk van Nancy in Frankrijk is kort na het opstijgen een vliegtuigje neergestort en daarbij zijn elf doden gevallen volgens de autoriteiten. Plaatselijke media meldden dat in het toestel een groep parachutespringers zat. Het gaat om vijf instructeurs, vijf leerlingen en de piloot.
2 uur geledenBAGHDAD (ANP/RTR) - De Iraanse minister van Buitenlandse Zaken Abbas Araghchi zei tijdens een bezoek aan Irak dat Iran verantwoordelijk blijft voor de Straat van Hormuz. Als onderdeel van een voorlopig akkoord met de Verenigde Staten moest die belangrijke zeestraat open, maar de afgelopen dagen werden opnieuw aanvallen op schepen gemeld.
4 uur geledenJERUZALEM (ANP/DPA) - De Israëlische regering heeft de volkerenmoord op de Armeense bevolkingsgroep tijdens de Eerste Wereldoorlog in het Ottomaanse Rijk officieel erkend. De erkenning was een initiatief van minister van Buitenlandse Zaken Gideon Saar.
4 uur geledenTEL AVIV (ANP) - Het Israëlische leger zegt eerder op de dag meerdere Hezbollah-strijders te hebben gedood in het zuiden van Libanon. Daarnaast zou een Israëlische militair zijn omgekomen bij gevechten met de gewapende Libanese groepering.
4 uur geleden