CNV: STAP-subsidie goed bedoeld, slecht uitgewerkt
DEN HAAG (ANP) - Het kan geen verrassing zijn dat opleidingsinstituten de kosten voor hun cursussen verhogen nu er vanuit het Rijk een subsidie is die mensen de mogelijkheid geeft om een opleiding te volgen. CNV-voorzitter Piet Fortuin zag dit neveneffect van de scholingsregeling al een beetje aankomen, zo zegt hij in een reactie op berichtgeving door RTL Nieuws. "Goed bedoeld, slecht uitgewerkt", vat Fortuin samen.
Volgens onderzoek van RTL Nieuws profiteren cursusaanbieders flink van de STAP-subsidie, waarmee Nederlanders voor 1000 euro aan opleidingsbudget kunnen krijgen. Met trucs zouden sommige opleiders proberen zo veel mogelijk geld bij de overheid te claimen. Daardoor raakt de subsidiepot eerder leeg en kunnen minder mensen een cursus volgen.
RTL Nieuws bekeek alle cursussen die meer dan honderd keer zijn aangevraagd en vergeleek de lesgelden met die van vorig jaar, toen het STAP-budget nog niet bestond. De conclusie is dat veel opleiders voor de maximale opbrengst gaan zodra de overheid betaalt. Zo vallen kortingen op cursussen weg als de overheid betaalt, worden alle extra's aangevinkt en gaan de prijzen omhoog.
Onderzoeken
Door de regeling is het geld volgens Fortuin een recht geworden. "Opleidingsinstanties weten dan dat het gegarandeerd geld is waar de leerling dus niet op hoeft te beknibbelen. En dan gaan bij veel instellingen, húp, de prijzen van de opleidingen omhoog."
De STAP-regeling is bedoeld voor mensen tussen de 18 jaar en de pensioengerechtigde leeftijd. Het idee is dat ze door het volgen van een cursus, training of opleiding hun positie op de arbeidsmarkt kunnen versterken. De subsidie gaat naar de opleider, niet direct naar de aanvrager.
Sinds de start van de STAP-subsidieregeling in maart zijn ook al meer dan 600 opleidingen uit het register verwijderd omdat ze bijvoorbeeld niet arbeidsmarktgericht zijn. Ook lopen er nog diverse onderzoeken naar misbruik van de regeling. Er zijn de afgelopen maanden ook veel meer activiteiten bij gekomen waarvoor je de subsidie kunt krijgen. Het register bestond in maart nog uit zo'n 20.000 cursussen of opleidingen. Nu zijn dat er ongeveer 100.000.
Meer uit Binnenland
DE BILT (ANP) - In De Bilt is voor het eerst een officiële tropennacht in juni gemeten. De temperatuur daalde gedurende het etmaal van donderdag niet onder de 20 graden en kwam uit op een minimum van 21,3 graden. Daarmee was sprake van de warmste juninacht sinds het begin van de metingen, meldt Weeronline.
36 minuten geledenLONDEN (ANP) - De huidige hittegolf in Europa komt "onmiskenbaar" door klimaatverandering. Dat concludeert het internationale onderzoekscollectief World Weather Attribution (WWA) in een analyse, waaraan ook onderzoekers van het KNMI hebben meegewerkt. Vijftig jaar geleden was het volgens de analisten vrijwel onmogelijk geweest dat de thermometer de huidige temperaturen zou aantikken.
1 uur geledenBIDDINGHUIZEN (ANP) - Hardstylefestival Defqon.1 in Biddinghuizen wordt vanwege de verwachte extreme temperaturen voortijdig beëindigd. Alle bezoekers zijn om middernacht ingelicht. Zij worden gevraagd om de camping in de loop van vrijdag te verlaten, heeft de organisatie bekendgemaakt.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - PostNL bezorgt vrijdag geen post en brievenbuspakjes in de provincies waar vanaf middernacht code rood geldt in verband met extreme hitte. Omdat postbezorgers hun werk grotendeels te voet of op de fiets uitvoeren, heeft PostNL besloten de bezorging in die gebieden te staken. "De veiligheid en gezondheid van onze medewerkers staan voorop", aldus het bedrijf.
6 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Amsterdamse veiligheidsregio adviseert organisatoren van evenementen in de regio om die vrijdag af te gelasten in verband met de verwachte extreme hitte. Dat meldt een woordvoerder namens de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland, waaronder behalve Amsterdam ook Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn vallen.
8 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Onlinesupermarkt Picnic bezorgt vrijdag vanwege de hitte alleen 's ochtends en 's avonds. Tussen 13.00 en 18.00 uur is er geen bezorging.
10 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Defensie houdt vast aan haar besluit geen vrijwillige compensatie te geven aan individuele slachtoffers van het Nederlandse bombardement op Hawija, waarbij zeker zeventig Irakezen omkwamen in 2015. "Ik ben er heel erg van overtuigd dat het standpunt dat Defensie jaren geleden heeft ingenomen, de juiste is in deze", zei minister Dilan Yeşilgöz donderdag in de Tweede Kamer.
10 uur geleden