CNV-onderzoek: thuiswerken ook na coronacrisis een blijvertje
UTRECHT (ANP) - Mocht er volgend jaar een eind komen aan de coronacrisis, dan willen zeven op de tien werkenden die nu veelal vanuit huis werken, dat straks ook blijven doen. Dat blijkt uit een onderzoek van vakcentrale CNV onder 3000 thuiswerkende leden. De bond pleit voor extra fiscale voordelen voor thuiswerkmiddelen. Bijna de helft van de ondervraagden (45 procent) wil verder dat afspraken buiten de deur na de crisis online blijven gebeuren.
Ondanks de toekomstwensen van de medewerkers hebben maar weinig werkgevers volgens de bond op dit moment een beleid dat structureel thuiswerken faciliteert. "Veel thuiswerkplekken zijn nu provisorisch ingericht met de laptop op de keukentafel, een slechte bureaustoel, geen goede werkhouding en muisarmen. Werkgevers lopen momenteel achter de feiten aan: vrijwel niemand ontwikkelt momenteel een structureel thuiswerkbeleid. Hoog tijd dat ze daar nu snel aan gaan werken want thuiswerken heeft de toekomst, blijkt uit ons onderzoek," aldus CNV-voorzitter Piet Fortuin.
Veel thuiswerkers kampen nu met klachten. Vier op de tien hebben meer fysieke klachten en 44 procent beschikt niet over een arbo-verantwoorde werkplek, blijkt uit het CNV-onderzoek. "Als we op deze weg doorgaan, lopen we een verhoogd risico op uitval door slechte thuiswerkplekken. Tijd dat werkgevers zo snel mogelijk met een langetermijnbeleid op thuiswerken komen," stelt Fortuin.
Het kabinet moet snel met een thuiswerkvisie komen, vindt het CNV. Onderdelen daarvan zijn fiscale voordelen voor thuiswerkmiddelen en een eenmalig fiscaal voordeel voor een thuiswerkcoach: iemand die thuis de werkplek doorlicht, inventariseert wat er nodig is aan extra middelen en de thuiswerker ook adviseert over zijn of haar werkhouding.
Structureel thuiswerken kent veel voordelen voor werkgevers: lagere reiskosten, minder gebruik van dure kantoorruimte, minder reistijd versus waardoor er meer werktijd ontstaat. "Wij verwachten een kostenbesparing van 10 tot 20 procent door al deze factoren. Deze besparing kunnen werkgevers investeren in slimme thuiswerkplekken," stelt Fortuin
Meer uit Binnenland
HILVERSUM (ANP) - Jan-Willem Roodbeen en Jeroen Kijk in de Vegte nemen na acht jaar afscheid van Radio 2 en stappen over naar Radio 10. Vanaf 1 september nemen de radiomakers met een nieuw programma de ochtendshow over van Gordon en Froukje de Both, maakt Talpa maandag bekend. Daarnaast wordt Roodbeen benoemd tot radio director van Radio 10.
7 uur geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
12 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
13 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
15 uur geledenDELFT (ANP) - Bij de bacheloropleiding Luchtvaart- en Ruimtevaarttechniek mag de Technische Universiteit Delft studieplaatsen gaan reserveren voor vrouwelijke studenten. Dat oordeelt het College voor de Rechten van de Mens. Doordat de instroom van vrouwen bij die studie erg laag is, mag nu 30 procent van de studieplaatsen worden vrijgehouden voor vrouwen. Vrouwen worden niet automatisch toegelaten, maar moeten net als mannen de selectieprocedure succesvol afronden.
17 uur geledenUTRECHT (ANP) - Rijkswaterstaat heeft voor maandag het hitteprotocol ingesteld voor Limburg en Noord-Brabant. Dat betekent dat gestrande weggebruikers zo snel mogelijk naar "een veilige locatie met voorzieningen" worden gebracht, zegt een woordvoerder. Denk aan een tankstation of parkeerplaats.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De ANWB heeft met zo'n 10 procent meer pechgevallen per dag een "warm en druk weekend" achter de rug. Ook maandag en de rest van de week verwacht de wegenwacht extra drukte door de hoge temperaturen en daarom is in het hele land de bezetting opgeschaald, zegt een woordvoerder.
19 uur geleden