Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Clubarts Van Eijck ziet geen bewijs dat sluiten stadion helpt

Clubarts Van Eijck ziet geen bewijs dat sluiten stadion helpt

ROTTERDAM (ANP) - Clubarts Casper van Eijck van Feyenoord vindt dat de overheid wel erg makkelijk heeft besloten om sportwedstrijden voorlopig zonder publiek af te werken. Van Eijck was juist begonnen aan een onderzoek waarmee hij wil aantonen dat de kans op coronabesmettingen in een voetbalstadion heel klein is. "We hebben nu al informatie binnen die daarop wijst", zegt de gerenommeerde clubarts, die ook als chirurg werkt in het Erasmus MC.

Feyenoord speelde afgelopen zondag tegen ADO Den Haag en de week ervoor tegen FC Twente in De Kuip met steeds 13.000 mensen op de tribunes. "Van alle mensen in de regio die recent besmet blijken te zijn, hebben er slechts vijf bij de GGD aangegeven dat ze tegen Twente in het stadion zaten. Dat is geen noemenswaardig aantal", zegt Van Eijck. "We onderzoeken nu of ze allemaal hetzelfde type virus hebben, want dat zou erop wijzen dat ze in De Kuip besmet zijn geraakt. Maar dat is zeer onwaarschijnlijk."

Toch besloot het kabinet maandag om in ieder geval voor drie weken geen publiek toe te laten bij sportwedstrijden, zowel bij de profs als de amateurs. "Sporten zonder publiek is een relatief makkelijke maatregel, maar de consequenties zijn vergaand", aldus Van Eijck. "Of het een juist besluit is? Ik ben daarin geen expert, ik kan dat niet goed overzien. En de volksgezondheid staat altijd voorop, laat dat duidelijk zijn. Maar ik weet wel dat het zeer de vraag is of het tot meer besmettingen leidt als je zonder klachten een voetbalwedstrijd bezoekt."

'Krijg de Kuip weer vol!'

Omdat wetenschappelijk bewijs ontbreekt, is Van Eijck in samenwerking met een virologe, de GGD, de gemeente Rotterdam, de TU Delft en de universiteit in Wageningen het onderzoek 'Krijg De Kuip weer vol!' gestart. "Als de KNVB het niet doet, dan doen wij het wel. Het is jammer dat dit initiatief niet eerder is genomen. Zeker in een bedrijfstak als de voetballerij hadden mensen hier misschien eerder over moeten nadenken. We hadden dit onderzoek al direct bij het begin van de competitie moeten starten. Niet alleen bij Feyenoord, maar waarom ook niet bij pakweg FC Emmen en Fortuna Sittard? Dan hadden we al meer data kunnen aanleveren."

Het onderzoek gaat door, ook nu Feyenoord op 18 oktober in een leeg stadion de stadsderby tegen Sparta speelt. "We kunnen nu al een mooie conclusie trekken", zegt Van Eijck, die over een week ook een beeld denkt te hebben van het aantal mogelijke besmettingen bij het duel met ADO. "Als het zo doorgaat, denken we te kunnen aantonen dat niemand besmet raakt in een stadion."

Meer uit Voetbal

Onweer in Kansas 2,5 uur voor duel Oranje, fans niet in stadion

KANSAS CITY (ANP) - Het is 2,5 uur voor de wedstrijd tussen Nederland en Tunesië op het WK begonnen te onweren in Kansas City. Toeschouwers mogen nog niet in het onoverdekte stadion plaatsnemen omdat er nog meer onweer wordt verwacht. Ze zoeken naar plekken waar ze kunnen schuilen voor zware regenbuien.

41 minuten geleden
Spits Schick stopt bij Tsjechië na WK-uitschakeling

PRAAG (ANP/RTR) - De Tsjechische spits Patrik Schick heeft zijn afscheid bij de nationale ploeg van Tsjechië aangekondigd na de uitschakeling in de groepsfase op het WK voetbal. De Tsjechen verloren in de nacht van woensdag op donderdag de laatste groepswedstrijd met 3-0 van Mexico en eindigden als laatste in groep A.

1 uur geleden
Oranje-international Pelova maakt overstap naar Tottenham Hotspur

LONDEN (ANP) - Oranje-international Victoria Pelova vervolgt haar carrière bij Tottenham Hotspur, zo meldt de Londense club. De 27-jarige middenvelder speelde de afgelopen drie seizoenen bij stadsgenoot Arsenal, maar vorige maand werd bekend dat ze die club transfervrij zou verlaten.

3 uur geleden
Kansas City loopt massaal uit voor fanwalk van Oranjefans

KANSAS CITY (ANP) - De bevolking van Kansas City is donderdag massaal uitgelopen voor de fanwalk van de Oranjefans. Duizenden mensen gingen tegen het einde van de ochtend in oranje kleding de straat op om zich aan te sluiten bij de fans van het Nederlands elftal, die na een feestje in het Power & Light District achter de Oranjebus aanliepen door het centrum van de stad.

4 uur geleden
Gedragen shirts Oranje-spelers voor 50.618 euro geveild

KANSAS CITY (ANP) - De veiling van gedragen shirts van de spelers van het Nederlands elftal tijdens het tweede WK-duel met Zweden heeft 50.618 euro opgeleverd. Het overgrote deel van de opbrengst gaat naar het Prinses Máxima Fonds.

4 uur geleden
Spaanse media: doelman Ter Stegen op huurbasis onderweg naar Ajax

BARCELONA (ANP/DPA) - De Duitse keeper Marc-André ter Stegen is dicht bij een overgang naar Ajax. Volgens de Spaanse sportkrant AS staat de Duitser op het punt zich door FC Barcelona voor een seizoen te laten verhuren aan de Amsterdammers.

4 uur geleden
Neymar 'in tranen' na langverwachte rentree bij Brazilië op WK

MIAMI (ANP/RTR) - Neymar kon zijn tranen na zijn rentree in het Braziliaanse elftal op het WK voetbal naar eigen zeggen niet bedwingen. De 34-jarige aanvaller maakte in de nacht van woensdag op donderdag na een afwezigheid van bijna duizend dagen weer minuten voor de 'Seleção' in de gewonnen groepswedstrijd tegen Schotland (3-0).

5 uur geleden