Club van Elf: ook binnenruimtes snel open
AMSTERDAM (ANP) - Ook binnenruimtes van zogeheten doorstroomlocaties zouden volgende week woensdag alweer open kunnen, zegt de Club van Elf, de overkoepelende organisatie van een groot aantal dagattracties. Volgens directeur Kees Klesman heeft de branche vorig jaar al bewezen dat dit op een veilige manier mogelijk is. Testen van bezoekers is dan niet nodig.
Attractieparken en dierentuinen mogen volgende week woensdag weer open als de ziekenhuizen het minder druk krijgen met coronapatiënten, maar binnenruimtes blijven nog dicht, maakte het kabinet dinsdag bekend. Maar Klesman zegt dat het in de winkelcentra nu ook al erg druk is. "In een grote mall zou ik me niet veilig voelen, maar bij de leden van De Club van Elf was het vorig jaar al heel veilig met routing, signing en de inzet van ervaren personeel."
Ook ziet hij graag dat voor woensdag duidelijk is wat er precies onder binnenruimtes verstaan wordt. Wat betreft Klesman gaan de winkels in attractieparken en dierentuinen open, net als winkels in de winkelstraat. "Het is cruciaal dat daar in Veiligheidsregio's eensluidend over gedacht wordt." Hij verwacht daarover volgende week meer duidelijkheid te hebben.
Lagere toegangsprijzen als binnenruimtes dichtblijven, zitten er niet in, geeft Klesman aan. De leden van de Club van Elf hebben vorig jaar al fors moeten inleveren door ingestorte bezoekersaantallen. "Er is geen ruimte om de prijs te verlagen." Hij verwacht ook dat de attractieparken en dierentuinen de komende jaren geen extra geld kunnen steken in vernieuwingen, naast verplichte investeringen, zoals in duurzaamheid.
Bij de Club van Elf zijn 24 dagattracties aangesloten, waaronder enkele dierentuinen, de Efteling, het Rijksmuseum, Madurodam en het Spoorwegmuseum.
Meer uit Binnenland
GRONINGEN (ANP) - Minister Pieter Heerma (Binnenlandse Zaken) snapt de "opgebouwde frustratie" bij Groningers over fouten die gemaakt zijn bij de veiligheidsbeoordeling van woningen in het aardbevingsgebied. Dat zei de CDA-bewindsman tegen journalisten na een bezoek aan de regio. Een rapport van het Adviescollege Veiligheid Groningen (ACVG) bracht vorige week nieuwe onvolkomenheden in de toch al uiterst stroef verlopende versterkingsaanpak aan het licht.
36 minuten geledenDE BILT (ANP) - Vanaf woensdag 12.00 uur geldt in het midden en zuiden van Nederland de waarschuwing code oranje vanwege extreme hitte, meldt het KNMI. De waarschuwing geldt voorlopig voor meerdere dagen. In die periode worden dagelijks temperaturen boven de 34 graden verwacht.
2 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Voormalig minister Ingrid van Engelshoven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap weet niet meer wat de reden was om het onderwijs wekenlang te sluiten in december 2020. Tegen de parlementaire enquêtecommissie corona zei ze dat ze "de exacte pakketten niet meer helder voor de geest" heeft.
3 uur geledenMEERSTAD (ANP) - De familie en vrienden van de twee mensen uit Meerstad die donderdag dood werden aangetroffen in hun huis schrijven in een verklaring dat zij "erg onder de indruk zijn van de dramatische gebeurtenissen" rond hun overlijden. De 15-jarige dochter van het stel werd donderdagochtend aangehouden op verdenking van de moord op haar ouders. De rechter-commissaris bepaalde vrijdag dat het meisje nog zeker veertien dagen blijft vastzitten.
4 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Op grote schaal studenten testen op het coronavirus was te ingewikkeld om het mbo, hbo en wo eerder weer open te krijgen, zei voormalig onderwijsminister Ingrid van Engelshoven in een verhoor van de parlementaire enquêtecommissie corona. Het is wel gebruikt om ervoor te zorgen dat studenten een examen op locatie konden maken.
5 uur geledenWOERDEN (ANP) - Organisaties van sportevenementen worstelen door de aanhoudende hitte met de vraag of de geplande wedstrijden deze week kunnen doorgaan. Bij de Singelloop in Woerden gaat de hardloopwedstrijd maandagavond over 5 en 10 kilometer wel door, maar zijn de onderdelen voor kinderen afgelast, laat een woordvoerder weten. De jongste deelnemers zouden starten in de vroege avond, een warm moment.
6 uur geledenNIJMEGEN (ANP) - De quarantaineperiode voor alle twaalf medewerkers van het Radboudumc in Nijmegen is voorbij. Geen van hen is ziek geworden na de behandeling van een patiënt met het hantavirus, zegt een woordvoerder van het ziekenhuis. De patiënt was een opvarende van cruiseschip Hondius, waar in april het virus uitbrak.
6 uur geleden