Cliteur: het ziet er heel erg donker uit voor FVD
DEN HAAG (ANP) - Eerste Kamerlid Paul Cliteur is somber over Forum voor Democratie. Het ziet er "heel erg donker uit" na het opstappen van partijleider Thierry Baudet. "Het is heel erg dramatisch. Het is verschrikkelijk en een treurige gang van zaken", aldus een van de grondleggers van de partij.
Hij vindt het "tragisch" wat er is gebeurd de afgelopen dagen. Baudet kondigde maandag plotseling aan geen lijsttrekker meer te willen zijn. Er is een conflict ontstaan in de partij over de jongerenbeweging JFVD en haar voorzitter Freek Jansen. De JFVD kwam dit weekeinde opnieuw in opspraak met antisemitische en racistische appjes.
Het bestuur van de JFVD trad daarna tijdelijk terug en er werd een onderzoek aangekondigd. Maar voor een deel van de partij was dat niet genoeg. Het Amsterdamse gemeenteraadslid en senator Annabel Nanninga eiste een "volledige sanering" van de jongerenbeweging, die al eerder met extreemrechtse appgroepen in opspraak was gekomen. Ook Rob Roos, lid van het Europees Parlement voor Forum, was ontevreden. Hij had liever gezien dat de club helemaal was "opgedoekt".
Crisisberaad
Maandag was er de hele dag crisisberaad. Een deel van de critici van de JFVD wil ook af van Freek Jansen, die nummer zeven staat op de kandidatenlijst voor de Tweede Kamerverkiezingen. Dat zou een stap te ver geweest zijn voor Baudet. Die liet aan het eind van de middag weten te zullen opstappen als lijsttrekker. Hij blijft wel partijvoorzitter en lid van de Tweede Kamer. Later meldde de partij dat Jansen zijn plek op de kandidatenlijst had opgegeven.
Een deel van de top van de partij kwam na de terugtrekking van Baudet bijeen in een hotel in Tiel. Na afloop maakte vicevoorzitter Lennart van der Linden bekend dat de jongerenbeweging op afstand is gezet zolang het onderzoek duurt. Dat onderzoek wordt uitgevoerd door onder anderen Cliteur en Wybren van Haga, onafhankelijk Kamerlid en kandidaat voor FVD.
Mentor
Cliteur vindt het verschrikkelijk dat de partij zo in de problemen is geraakt door die "volstrekt absurde apps". Er moet goed gekeken worden wat er met de jongerenbeweging moet gaan gebeuren, aldus de voormalige fractievoorzitter van Forum in de Eerste Kamer. Hij heeft er begrip voor dat de JFVD op afstand is gezet. "Er zat niks anders op."
Cliteur geldt als mentor van Baudet en een lichting jonge conservatieve geestverwanten. Deze zomer gaf hij het fractievoorzitterschap van Forum in de senaat op omdat hij zich de laatste anderhalf jaar voor hij met emeritaat gaat, wil kunnen wijden aan zijn werk op de Leidse rechtenfaculteit.
Meer uit Politiek
DEN HAAG (ANP) - Volgende week verschijnen onder anderen oud-justitieminister Ferd Grapperhaus, oud-RIVM-directeur Jaap van Dissel en de Amsterdamse burgemeester Femke Halsema voor de parlementaire enquêtecommissie corona. Van Dissel is er voor de tweede keer. Ook Grapperhaus wordt later nog een tweede keer verhoord.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De stikstofuitstoot van industrie en vervoer moet in 2035 de helft lager zijn dan in 2019, zo staat in het stikstofplan van het kabinet. De stikstofuitstoot van de twee sectoren is de afgelopen jaren al hard gedaald, maar ze moeten nog een "extra stap zetten". Daarvoor trekt het kabinet eenmalig 250 miljoen euro uit.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het meeste geld uit de pot van 20 miljard euro voor de stikstofaanpak gaat naar de aanpak rondom natuurgebieden. Daar legt landbouwminister Jaimi van Essen (D66) 9 miljard euro voor klaar. Er is 2,2 miljard euro voor het herstellen van natuur. Van Essen trekt 2,75 miljard euro uit voor boeren die vrijwillig stoppen.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Uiterlijk eind volgend jaar moet het weer mogelijk zijn om bij projecten kleine hoeveelheden stikstof uit te stoten, aldus het kabinet. Nu ligt de grens vanaf wanneer een stikstofvergunning nodig is zo laag, dat in de praktijk altijd een vergunning nodig is voor uitstoot. Omdat daar geen ruimte voor is, kunnen ook projecten of evenementen met lage uitstoot nu niet doorgaan.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - De landbouw moet in 2030 23 tot 25 procent minder stikstof in de vorm van ammoniak uitstoten. Als dat doel niet gehaald wordt, komt er strenger beleid. Rondom natuurgebieden moet de stikstofuitstoot nog verder omlaag. Dat staat in de Kamerbrief van landbouwminister Jaimi van Essen (D66) over de stikstofaanpak.
15 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het kabinet wil dat melkveehouders niet meer dan 2,6 koeien per hectare gaan houden. Dat is een van de maatregelen die in het pakket aan maatregelen in het kader van stikstof staat. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving van de Telegraaf.
17 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Een kabinetsplan tegen het cellentekort moet ruim 1700 plekken opleveren, meldt staatssecretaris Claudia van Bruggen (Justitie en Veiligheid). Om plekken in meer beveiligde cellen vrij te maken, wil ze vaker werken met sobere regimes. Bovendien wil ze meer gaan werken met enkelbanden om gevangenen te helpen terug te keren in de samenleving.
18 uur geleden