Claimzaak tegen sportmerk Lululemon om vermeende greenwashing
VANCOUVER (ANP/BLOOMBERG) - Sportkledingmerk Lululemon wordt in een Amerikaanse claimzaak beschuldigd van misleiding van consumenten via zogeheten greenwashing. Lululemon zou consumenten ten onrechte laten geloven dat het merk duurzaam en milieuvriendelijk is, terwijl de CO2-uitstoot van de onderneming alleen maar toeneemt.
De klager die de zaak heeft aangespannen bij een rechtbank in Florida, probeert consumenten te verzamelen die sinds oktober 2020 een product van het merk hebben gekocht. De aanklager diende ook een claim in wegens ongerechtvaardigde verrijking en zint op schadevergoedingen.
In de aanklacht wordt Lululemon onder meer verweten afbeeldingen van rivieren, bossen en de natuur op zijn website en in andere marketing te gebruiken om de valse indruk bij consumenten te wekken dat het bedrijf milieuvriendelijk is. Dit zou ook de prijzen opdrijven, omdat het bedrijf zou weten dat consumenten bereid zijn een hogere prijs te betalen voor duurzame producten.
1,2 miljoen ton CO2
Maar de werkelijkheid zou heel anders zijn. Volgens het eigen impactrapport van het bedrijf uit 2022 waren de zogeheten scope 3-emissies, oftewel de indirecte CO2-uitstoot in de toeleveringsketen van Lululemon, gegroeid tot 1,2 miljoen ton CO2. De uitstoot in 2022 was daarmee bijna het dubbele van die in 2020. De klager wijst er verder op dat de uitstoot op weg is om nog verder te stijgen, aangezien het bedrijf ernaar streeft zijn omzet komende jaren flink verder op te voeren.
Lululemon heeft tegen persbureau Bloomberg, dat melding maakte van de zaak, nog niet gereageerd op de aantijgingen. Het bedrijf heeft zijn omzet tussen 2018 en 2022 al meer dan verdubbeld tot 8,1 miljard dollar. Volgens de recentste cijfers telt het bedrijf wereldwijd meer dan zevenhonderd winkels. Kleding van het merk is ook in Nederland te koop.
Meer uit Financieel
BRUSSEL (ANP/AFP) - De Europese Commissie heeft de Aziatische webwinkel Shein om informatie gevraagd over de op kinderen lijkende sekspoppen die onlangs op het platform werden aangeboden. De kwestie leidde in Frankrijk al tot veel ophef. Brussel vreest dat er risico's zijn voor consumenten in heel Europa.
10 minuten geledenDEN HAAG (ANP) - Logius, de beheerder van identiteitsverificatiesysteem DigiD, vindt zorgen over een mogelijke Amerikaanse overname onterecht. Volgens het overheidsagentschap is en blijft DigiD Nederlands, ook wanneer clouddienstenleverancier Solvinity wordt overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Kyndryl.
1 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - Het water uit de kraan wordt voor veel Nederlanders duurder in 2026. Meerdere drinkwaterbedrijven hebben hun tarieven voor volgend jaar bekendgemaakt. Ze verhogen de prijs voor het verbruik, en vaak ook de vaste prijs die klanten betalen voor hun wateraansluiting. Het extra geld zeggen ze nodig te hebben voor investeringen die het gevolg zijn van toegenomen verbruik, klimaatverandering en vervuiling.
1 uur geledenHANGZHOU (ANP) - De Chinese webwinkel AliExpress heeft een verkoper van op kinderen lijkende sekspoppen van zijn platform verbannen na een onderzoek door Reuters. Het persbureau wees eerder deze maand op vier advertenties van poppen die in Europa en de Verenigde Staten te koop werden aangeboden.
2 uur geledenBRUSSEL (ANP/BELGA) - De derde en laatste dag van een stakingsactie in België is voelbaar in het openbaar vervoer, op luchthaven Brussels Airport en in de haven van Gent. In het Gentse havengebied staan stakers op bruggen en rotondes, wat hinder oplevert voor het scheeps- en autoverkeer.
2 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De Europese beurzen zijn woensdag met winsten aan de handelsdag begonnen, in navolging van de hogere koersenborden op Wall Street van dinsdag. Een reeks zwakkere dan verwachte economische cijfers in de Verenigde Staten heeft de verwachting aangewakkerd dat de Federal Reserve volgende maand weer met een renteverlaging komt.
3 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het oplossen van de wachtrijen voor aansluitingen op het overvolle stroomnet gaat te langzaam. Dat vindt de Autoriteit Consument & Markt (ACM), die constateert dat netbeheerders achterlopen bij het aanpakken van het probleem. Het gevolg is dat de wachtrijen van bedrijven die een aansluiting willen maar deze voorlopig niet kunnen krijgen, blijven oplopen.
4 uur geleden