Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Claimuitspraak tegen Iberia mogelijk slecht nieuws voor KLM

Claimuitspraak tegen Iberia mogelijk slecht nieuws voor KLM

AMSTERDAM (ANP) - Luchtvaartmaatschappij Iberia moet een zestal reizigers alsnog het geld voor vliegtickets terugbetalen nadat vluchten vanwege de coronapandemie in het voorjaar van 2020 niet doorgingen. De Spaanse maatschappij had het geld al overgemaakt naar bemiddelaar Schipholtickets.nl, maar die heeft klanten nooit uitbetaald. De rechtbank in Amsterdam oordeelde dat de verantwoordelijkheid voor het schadeloosstellen van passagiers aan luchtvaartmaatschappijen is, waarmee Iberia alsnog geld moet overmaken. De uitspraak heeft mogelijk ook gevolgen voor KLM.

De zaak tegen Iberia werd namens de passagiers gevoerd door stichting Aviclaim die vele duizenden gedupeerde reizigers bijstaat. De claimclub werkt volgens het principe 'no cure no pay', waarbij het onder meer de kosten voor de rechtszaken op zich neemt. Bij gewonnen rechtszaken houdt Aviclaim 15 tot 25 procent van het claimbedrag in. Aviclaim publiceerde de uitspraak in de Iberia-zaak dinsdag op de eigen website. Het vonnis dateert al van 15 oktober.

Volgens Aviclaim kan de uitspraak rond Iberia grote gevolgen hebben voor onder andere KLM, waar de stichting ook tegen procedeert. KLM zou geld hebben overgemaakt aan het inmiddels failliete D-Reizen voor een eveneens in het voorjaar van 2020 geannuleerde vlucht. Volgens Aviclaim is niet D-Reizen, maar KLM er verantwoordelijk voor dat het geld op de rekening van de gedupeerde reizigers staat. Volgens Aviclaim moet KLM miljoenen euro's aan geannuleerde vliegtickets dubbel terugbetalen. De zaak tussen Aviclaim en KLM is nog onder de rechter.

Meer uit Financieel

Amsterdamse AEX sluit licht lager, Philips grootste daler

AMSTERDAM (ANP) - De AEX-index op de aandelenbeurs in Amsterdam is donderdag met een kleine min gesloten na de plus een dag eerder. Zorgtechnologieconcern Philips was de grootste daler bij de hoofdfondsen op het Damrak en zorgde voor koersdruk op de hoofdindex.

2 uur geleden
Albert Heijn berispt om vage duurzaamheidsclaims zuivelproducten

AMSTERDAM (ANP) - Albert Heijn heeft consumenten misleid met vage duurzaamheidsclaims op zuivelverpakkingen van zijn huismerk en moet ze aanpassen. Dat maakte de Reclame Code Commissie (RCC) donderdag bekend na een klacht van Wakker Dier.

2 uur geleden
Salesforce iets hoger op Wall Street na sterke vooruitzichten

NEW YORK (ANP) - Salesforce behoorde donderdag tot de winnaars op de beurzen in New York. Het softwareconcern boekte afgelopen kwartaal meer winst dan verwacht. Ook verhoogde het bedrijf de omzetverwachting voor het hele jaar. Het aandeel Salesforce, dat deel uitmaakt van de Dow-Jonesindex, steeg licht.

5 uur geleden
Schiphol halveert aantal grondafhandelaren in 2027

SCHIPHOL (ANP) - Het duurt tot 2027 voordat het aantal grondafhandelaren op Schiphol is teruggebracht naar drie, in plaats van de huidige zes. Dat maakte de luchthaven bekend bij het begin van de aanbesteding voor bedrijven die verantwoordelijk worden voor de bagageafhandeling en werkzaamheden rond vliegtuigen. Het is al jaren de wens van de politiek en Schiphol om het aantal afhandelaren te beperken.

6 uur geleden
ING: economie groeit door ondanks handelsstrijd en spaarwoede

AMSTERDAM (ANP) - De Nederlandse economie groeit voorlopig door ondanks de handelsstrijd van Donald Trump en andere geopolitieke spanningen, voorspellen economen van ING. Voor 2026 voorzien zij daarbij een stevige koopkrachtstijging, al blijft de consument voorzichtig en wachten grote dossiers als het overvolle stroomnet en de stikstofproblematiek nog altijd op aanpak.

7 uur geleden
Brussel onderzoekt Meta om misbruik marktpositie AI op WhatsApp

BRUSSEL (ANP) - Brussel heeft een onderzoek geopend naar Meta's beleid rondom AI-functies in WhatsApp. De Europese Commissie gaat beoordelen of het Amerikaanse techbedrijf mogelijk in strijd handelt met Europese mededingingsregels door het concurrerende bedrijven moeilijker te maken om klanten via WhatsApp te bereiken.

9 uur geleden
Verzekeraars beloven hogere premie voor trouwe klant te voorkomen

AMSTERDAM (ANP) - Nederlandse verzekeraars hebben actie beloofd om te voorkomen dat trouwe klanten onnodig hogere premies betalen dan nieuwe. Een aantal van hen controleert het verzekeringenaanbod blijvend om deze prijsverschillen te voorkomen, melden het Verbond van Verzekeraars en de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

9 uur geleden