
Chinese uitgaven nieuwjaarsvakantie boven niveau van voor corona
BEIJING (ANP/AFP) - De Chinese uitgaven van consumenten tijdens de nieuwjaarsvakantie van vorige week zijn gestegen tot boven het niveau van voor de pandemie. Zo namen de binnenlandse uitgaven aan entertainment, eten en reizen tijdens de zogeheten 'Gouden Week' van dit jaar, die zaterdag officieel eindigde, flink toe, meldde het Chinese ministerie van Cultuur en Toerisme.
De toegenomen uitgaven vormen een lichtpuntje voor de Chinese economie die worstelt met een laag consumentenvertrouwen, zwakke economische groei en dalende consumentenprijzen. Chinese reizigers maakten tijdens de achtdaagse vakantie 474 miljoen reizen door het land. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de uitbraak van coronapandemie. De binnenlandse uitgaven aan toerisme kwamen uit op dik 633 miljard yuan (zo'n 82 miljard euro), een stijging van 7,7 procent ten opzichte van 2019.
De nieuwjaarsvakantie van dit jaar was de tweede in het land na de abrupte afschaffing eind 2022 van het strikte coronabeleid in het land. Dat strenge beleid drukte zwaar op de consumentenbestedingen en het ondernemersvertrouwen door de vele lockdowns en langdurige periodes van quarantaine.
Opgekropte vraag
De gestegen uitgaven laten volgens Ting Lu, hoofdeconoom China bij Nomura, zien dat er sprake was van een flinke opgekropte vraag in China. Wel waarschuwde hij voor te veel optimisme. Want hoewel de totale uitgaven zijn gestegen, lagen de gemiddelde uitgaven per reis volgens berekeningen van Nomura 9,5 procent onder het niveau van 2019.
Analisten van zakenbank Goldman Sachs wezen daarnaast op de iets langere dan gebruikelijke vakantieperiode dit jaar. De nationale vakantieweek in 2019 duurde namelijk zeven dagen, vergeleken met acht dagen dit jaar. Dit droeg volgens hen bij aan de recordstromen van passagiers tussen de regio's dit jaar.
Meer uit Financieel
MENLO PARK (ANP/RTR) - Meta Platforms, het moederbedrijf van Facebook, heeft dinsdag een nieuwe zelfstandige AI-app uitgebracht in een poging te concurreren met andere populaire chatbots zoals OpenAI's ChatGPT. De door kunstmatige intelligentie gestuurde assistent, genaamd Meta AI was al beschikbaar op de verschillende socialemedia-apps van het bedrijf, waaronder Instagram, WhatsApp en Facebook. Met de nieuwe zelfstandige app kunnen gebruikers Meta AI ook gebruiken zonder die andere Meta-producten te hebben gedownload.
1 uur geledenALMERE (ANP/BLOOMBERG) - ASM International (ASMI) blijft profiteren van de grote vraag naar de geavanceerde GAA-technologie van de Nederlandse chipapparatuurfabrikant en solide verkopen in China. Wel waarschuwt het bedrijf bij de publicatie van zijn kwartaalcijfers voor onzekerheid in de markt door de handelsoorlog, waarvan de precieze impact nog onbekend is.
2 uur geledenHILVERSUM (ANP) - Muziekconcern Universal Music Group (UMG) heeft het afgelopen kwartaal meer omzet en winst geboekt, geholpen door sterke muziekverkopen van populaire artiesten als Kendrick Lamar, Sabrina Carpenter en Lady Gaga.
3 uur geledenAMSTERDAM (ANP) - De aandelenkoersen op de Amsterdamse effectenmarkt gingen dinsdag over een breed front omhoog. Bij de hoofdfondsen waren vooral ABN AMRO en ING gewild met koerswinsten van 1,7 procent, na goed ontvangen resultaten van Deutsche Bank. De grootste bank van Duitsland won ruim 5 procent in Frankfurt.
4 uur geledenBEIJING (ANP) - China heeft het importtarief van 125 procent op de import van ethaan uit de Verenigde Staten, dat eerder deze maand was ingevoerd, ingetrokken. Dit meldt persbureau Reuters dinsdag op basis van ingewijden.
5 uur geledenATLANTA (ANP/BLOOMBERG) - Coca-Cola denkt goed bestand te zijn tegen de handelsonrust omdat het in tal van landen actief is en veel frisdranken lokaal laat bottelen. Bij de presentatie van de kwartaalcijfers gaf het Amerikaanse concern aan dat de impact van importheffingen waarschijnlijk "beheersbaar" is. Daarom handhaafde het zijn eerder gestelde financiële prognoses.
5 uur geledenWASHINGTON (ANP) - Het Witte Huis heeft dinsdag harde kritiek geuit op webwinkelconcern Amazon vanwege het vermeende plan om de kosten van president Donald Trumps invoertarieven naast de totaalprijs van producten op de website te tonen. "Dit is een vijandige en politieke daad van Amazon", zei Witte Huis-woordvoerster Karoline Leavitt tijdens een persconferentie.
6 uur geleden