Webmail

Kies je webmail

Omdat ZeelandNet ook DELTA webmail aanbiedt, vragen we je eenmalig je voorkeur op te geven.

Chinese uitgaven nieuwjaarsvakantie boven niveau van voor corona

Chinese uitgaven nieuwjaarsvakantie boven niveau van voor corona

BEIJING (ANP/AFP) - De Chinese uitgaven van consumenten tijdens de nieuwjaarsvakantie van vorige week zijn gestegen tot boven het niveau van voor de pandemie. Zo namen de binnenlandse uitgaven aan entertainment, eten en reizen tijdens de zogeheten 'Gouden Week' van dit jaar, die zaterdag officieel eindigde, flink toe, meldde het Chinese ministerie van Cultuur en Toerisme.

De toegenomen uitgaven vormen een lichtpuntje voor de Chinese economie die worstelt met een laag consumentenvertrouwen, zwakke economische groei en dalende consumentenprijzen. Chinese reizigers maakten tijdens de achtdaagse vakantie 474 miljoen reizen door het land. Dat is een stijging van 19 procent ten opzichte van 2019, het laatste jaar voor de uitbraak van coronapandemie. De binnenlandse uitgaven aan toerisme kwamen uit op dik 633 miljard yuan (zo'n 82 miljard euro), een stijging van 7,7 procent ten opzichte van 2019.

De nieuwjaarsvakantie van dit jaar was de tweede in het land na de abrupte afschaffing eind 2022 van het strikte coronabeleid in het land. Dat strenge beleid drukte zwaar op de consumentenbestedingen en het ondernemersvertrouwen door de vele lockdowns en langdurige periodes van quarantaine.

Opgekropte vraag

De gestegen uitgaven laten volgens Ting Lu, hoofdeconoom China bij Nomura, zien dat er sprake was van een flinke opgekropte vraag in China. Wel waarschuwde hij voor te veel optimisme. Want hoewel de totale uitgaven zijn gestegen, lagen de gemiddelde uitgaven per reis volgens berekeningen van Nomura 9,5 procent onder het niveau van 2019.

Analisten van zakenbank Goldman Sachs wezen daarnaast op de iets langere dan gebruikelijke vakantieperiode dit jaar. De nationale vakantieweek in 2019 duurde namelijk zeven dagen, vergeleken met acht dagen dit jaar. Dit droeg volgens hen bij aan de recordstromen van passagiers tussen de regio's dit jaar.

Meer uit Financieel

ABN AMRO: populariteit Black Friday stagneert, wel meer uitgaven

AMSTERDAM (ANP) - De populariteit van koopjesdagen Black Friday en Cyber Monday stagneert, maar de consumentenaankopen over de hele maand november nemen wel toe. Dat concludeert ABN AMRO in een analyse die de bank deed samen met marktonderzoeker Q&A Retail. Naar de koopbereidheid rond Black Friday, komende vrijdag, wordt echter meer onderzoek gedaan en de cijfers kunnen verschillen.

3 uur geleden
Vliegtuigen wijken uit naar Maastricht door staking België

MAASTRICHT (ANP) - Het vliegveld van Maastricht verwacht in de komende dagen meer vluchten te verwerken door een grote staking in België. Meerdere maatschappijen laten hun vliegtuigen uitwijken, meldt Maastricht Aachen Airport zondag.

9 uur geleden
Veel uitval treinritten door staking in België

BRUSSEL (ANP/BELGA) - Door een staking in België vervallen maandag en dinsdag veel treinritten. Volgens de nationale spoorwegmaatschappij NMBS zal de helft van de intercitytreinen niet rijden. Daarnaast rijdt ook tweederde van de lokale en voorstedelijke treinen niet.

13 uur geleden
Bloomberg: hernieuwde interesse mijnbouwer BHP in overname Anglo

LONDEN (ANP/BLOOMBERG) - Mijnbouwer BHP heeft opnieuw interesse in een overname van de kleinere branchegenoot Anglo American. Volgens bronnen tegen persbureau Bloomberg heeft BHP de afgelopen dagen toenadering gezocht tot Anglo American voor een overnamedeal. In 2024 zag BHP nog af van een overname van Anglo American nadat een bod werd verworpen.

14 uur geleden
Chinese premier: economische samenwerking met Italië versterken

JOHANNESBURG (ANP/RTR) - China wil de economische samenwerking met Italië verder versterken en verwelkomt Italiaanse bedrijven die actief willen worden op de Chinese markt. Dat heeft de Chinese premier Li Qiang gezegd tegen de Italiaanse premier Giorgia Meloni op de G20-top in het Zuid-Afrikaanse Johannesburg.

16 uur geleden
Krant: EssilorLuxottica wil belang nemen in modehuis Armani

ROME (ANP/RTR/BLOOMBERG) - EssilorLuxottica, het concern achter zonnebrillenmerk Ray-Ban en Pearle Opticiens, is bereid een belang van 5 tot 10 procent te nemen in modehuis Armani. Dat meldde de Italiaanse krant Il Sole 24 Ore. Volgens de krant heeft het bedrijf Armani geïnformeerd over de interesse in een belang, zonder dat het een actieve rol wil spelen in de gang van zaken bij het modehuis.

17 uur geleden
Britse regering wil meer eigen productie belangrijke grondstoffen

LONDEN (ANP/TRTR/BLOOMBERG) - De Britse regering van premier Keir Starmer wil meer eigen productie van belangrijke grondstoffen om de afhankelijkheid van leveringen uit het buitenland te verminderen. De overheid heeft een strategisch plan opgezet om in 2035 minstens 10 procent van de behoefte uit binnenlandse winning te halen en nog eens 20 procent van de vraag moet dan komen uit recycling.

19 uur geleden