China blijft in de ban van deflatie
BEIJING (ANP/BLOOMBERG) - China, de op een na grootste economie ter wereld, blijft ook in november in de ban van deflatie. De consumentenprijzen daalden vorige maand met 0,5 procent ten opzichte van een jaar geleden, maakte het Chinese statistiekbureau bekend. Volgens economen is dit opnieuw een teken dat het land moeite heeft om de economische groei via de binnenlandse vraag te stimuleren.
De daling vorige maand is groter dan marktkenners hadden voorzien. China worstelde een groot deel van dit jaar met dalende prijzen, in tegenstelling tot veel andere delen van de wereld waar centrale banken zich juist richten op het beteugelen van de te hoge inflatie.
De negatieve inflatie, ook wel deflatie genoemd, deed zich in november ook al voor in China. In juli gleed het land voor het eerst in meer dan twee jaar kortstondig weg in deflatie, gevolgd door een lichte stijging van de consumentenprijzen in augustus en onveranderde prijzen in september.
Heftige vastgoedcrisis
De vraag naar producten en de prijzen staan onder druk, onder meer door een heftige vastgoedcrisis in China. Mede hierdoor daalden de producentenprijzen vorige maand met 3 procent. Economen voorzien dat de deflatie hierdoor ook volgend jaar aanhoudt.
Deflatie betekent dat meer gekocht kan worden voor minder geld. Geld wordt dus meer waard en de koopkracht van consumenten neemt toe. Anderzijds kunnen consumenten ook beslissen om aankopen uit te stellen, omdat zij met hetzelfde geld na verloop van tijd nog meer kunnen kopen. Bedrijven moeten daardoor hun producten en diensten gaan verkopen tegen lagere prijzen. Die ontwikkelingen kunnen leiden tot een prijsdalingsspiraal.
Meer uit Financieel
NEW YORK (ANP) - AI-chipconcern Nvidia heeft woensdag op de aandelenbeurzen in New York als eerste bedrijf een beurswaarde van meer dan 5 biljoen dollar bereikt, oftewel 5000 miljard dollar. Het aandeel Nvidia stond kort na opening van de handel op Wall Street 4,4 procent hoger.
2 uur geledenCHICAGO (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Kraft Heinz heeft zijn verkoopverwachting voor dit jaar verlaagd. Het Amerikaanse bedrijf, onder meer bekend van Heinz-ketchup en Kool-Aid-limonade, kampt met een zwakkere vraag naar zijn snacks en andere producten. Consumenten die op de kosten letten, lijken te midden van de grote economische onzekerheid overgestapt op goedkopere huismerken.
3 uur geledenARLINGTON (ANP) - De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing heeft het afgelopen kwartaal flink meer vliegtuigen geleverd, waardoor de omzet met 30 procent omhoogschoot. Het concern rapporteerde echter ook een verlies van 5,4 miljard dollar.
3 uur geledenBRUSSEL (ANP/BLOOMBERG) - Europese autofabrikanten kunnen snel te maken krijgen met productieproblemen, omdat de Chinese overheid de export van chips van Nexperia tot nader order heeft stilgelegd. Volgens brancheorganisatie ACEA verergert de situatie per dag en raken voorraden Nexperia-chips op. Dat kan betekenen dat productielijnen al binnen enkele dagen stilgelegd kunnen worden, aldus ACEA.
3 uur geledenSEOUL (ANP/BLOOMBERG) - Na maanden van onderhandelingen hebben de Verenigde Staten en Zuid-Korea woensdag een handelsakkoord afgerond ter waarde van 350 miljard dollar. President Donald Trump verklaarde dat het akkoord met Zuid-Korea was bereikt tijdens een diner dat werd georganiseerd door de Zuid-Koreaanse president Lee Jae-myung op de top van de Asia-Pacific Economic Cooperation (APEC).
3 uur geledenNEW YORK (ANP/RTR/BLOOMBERG) - Nvidia lijkt op weg om het eerste bedrijf ooit te worden met een beurswaarde van 5 biljoen dollar. Dat is 5000 miljard dollar, omgerekend ongeveer 4300 miljard euro.
6 uur geledenLONDEN (ANP/RTR) - De Britse sportwagenfabrikant Aston Martin zag het afgelopen kwartaal een daling in de autoverkopen en een verder oplopend verlies. Volgens het beroemde automerk zijn de tegenvallende resultaten vooral te wijten aan een afzwakkende vraag, problemen in de toeleveringsketen en hogere Amerikaanse importheffingen. Aston Martin heeft zijn verkoopdoelstelling voor heel 2025 naar beneden bijgesteld.
7 uur geleden