Chemours probeert omwonenden met onderzoek gerust te stellen
DORDRECHT (ANP) - De uitstoot naar de lucht van bepaalde stoffen door Chemours levert geen verhoogde gezondheidsrisico's op voor omwonenden. Dat meldt de chemiefabriek uit Dordrecht zelf, nadat ze onderzoek heeft laten doen door bureau Witteveen+Bos. De PFAS-producent liet van acht chemicaliën, die in 2023 tot de groep zeer zorgwekkende stoffen (zzs) behoorden, uitzoeken wat de impact op de omgeving is.
Het bedrijf volgt hiermee een aanbeveling op die de Onderzoeksraad voor Veiligheid in 2023 deed in het rapport Industrie en Omwonenden. De OVV adviseerde de drie onderzochte bedrijven (Chemours, Tata Steel en asfaltfabriek APN) om inzicht te geven in "de bijdrage van de eigen emissies aan de blootstelling en gezondheidsrisico's van omwonenden".
Witteveen+Bos heeft op basis van de uitstootcijfers van Chemours berekend welke risico's deze stoffen opleveren. Geen enkele stof overschrijdt het maximaal toelaatbare risiconiveau, staat in het rapport dat Chemours op de website heeft geplaatst.
Uiet volledig uitsluiten
Van één stof zijn nadelige gevolgen voor de omgeving "niet volledig uit te sluiten". Het ingenieurs- en adviesbureau concludeert dat "op basis van de emissiegegevens en toetsingswaarden" de uitstoot van zeer zorgwekkende stoffen in de lucht "geen verhoogde gezondheidsrisico's oplevert voor de omgeving". Witteveen+Bos onderzoekt nog wat de impact op de waterkwaliteit is van de lozingen van Chemours.
Het bureau wil geen nadere toelichting geven op het doel en de opzet van het onderzoek, maar verwijst hiervoor door naar Chemours. Het bedrijf heeft het rapport van acht pagina's gedeeld met omliggende gemeenten, de provincie Zuid-Holland en milieudienst DCMR. Chemours hoopt dat omwonenden de analyse, die online staat, ook lezen.
Zeer zorgwekkend
In het onderzoek zijn alleen de uitgestoten stoffen meegenomen die in 2023 als 'zeer zorgwekkend' werden gezien. Sinds eind vorig jaar zijn alle PFAS bestempeld als zzs. "Rekening houdend met de nieuwe aanpak van de overheid overwegen we een mogelijke aanvulling op het huidige onderzoek", aldus Chemours.
Meer uit Binnenland
HILVARENBEEK (ANP) - Uit Safaripark Beekse Bergen in Hilvarenbeek is afgelopen weekend een aap ontsnapt. Het gaat om een mannelijke kuifmangabey die niet gevaarlijk is voor mensen of huisdieren, bevestigt een woordvoerster van het park na berichtgeving door het Brabants Dagblad.
2 uur geledenMIDDELBURG (ANP) - Het uitbundige declaratiegedrag van het FVD-Statenlid Martin Bos zou negatief kunnen uitstralen op de andere leden van Provinciale Staten in Zeeland, maar daar is absoluut geen aanleiding voor. Dat zei commissaris Hugo de Jonge naar aanleiding van berichtgeving door Omroep Zeeland. De zender meldde op basis van documenten die bij de provincie waren opgevraagd dat Bos in twee jaar tijd 117 keer uit eten was gegaan van belastinggeld. Hij deed dat uit naam van de FVD-fractie.
5 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Stoppersregelingen voor boeren zorgden de afgelopen zes jaar voor zo'n 9 procent minder stikstofuitstoot uit stallen, dat becijfert de Algemene Rekenkamer. In die jaren stelden opeenvolgende ministers van Landbouw 4,2 miljard euro beschikbaar voor veehouders die willen stoppen. Daarvan bleef 1,6 miljard euro op de plank liggen.
5 uur geledenDE BILT (ANP) - Het KNMI verwacht dat de nacht van donderdag op vrijdag de warmste wordt die ooit in Nederland is gemeten. Het weerinstituut gaat ervan uit dat de temperatuur in De Bilt dan niet onder de 24 graden zal zakken.
6 uur geledenDEN HAAG (ANP) - Het Openbaar Ministerie heeft dinsdag bij de rechtbank in Den Haag een levenslange gevangenisstraf geëist tegen de 66-jarige Eugène N. Volgens justitie was hij op 24 en 25 april 1994 betrokken bij de moord op naar schatting 3000 Tutsi's in het Byiza-stadion in Mbazi, een gemeente in het zuiden van Rwanda. "Enkel uitgemoord vanwege hun etniciteit", aldus de officier van justitie.
6 uur geledenVOGELWAARDE (ANP) - Twee kinderen die gewond raakten door een aanrijding bij het Zeeuwse Vogelwaarde eerder deze maand, liggen nog in het ziekenhuis. Een derde kind heeft het ziekenhuis vorige week verlaten. Dat meldt Namens de Familie, die de slachtoffers bijstaat.
7 uur geledenHARDENBERG (ANP) - De gemeente Hardenberg verhoogt de dwangsom voor opvangorgaan COA, omdat een asielzoekerscentrum nog altijd open is. Voortaan moet de organisatie 64.000 euro per dag betalen. De teller stopt als de locatie leeg is of als het maximum van 5,76 miljoen euro is bereikt. Dat kan over drie maanden het geval zijn.
7 uur geleden